Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj

Je fascinující, že se Bugatti vůbec vydalo touto cestou, detaily k samotnému motoru jsou ale ohromující ještě víc. Sama automobilka k nové jednotce mnoho neřekla, i z uvolněných fotek a zveřejněného zvukového projevu se ale kovaným technikům podařilo zjistit víc.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Bleskovky

Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj

10.3.2024 | Petr Miler

Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj

/

Foto: Bugatti

Je fascinující, že se Bugatti vůbec vydalo touto cestou, detaily k samotnému motoru jsou ale ohromující ještě víc. Sama automobilka k nové jednotce mnoho neřekla, i z uvolněných fotek a zveřejněného zvukového projevu se ale kovaným technikům podařilo zjistit víc.

Ještě je na co se těšit, můžeme bez okolků prozradit příznivcům starých dobrých spalovacích motorů s pořádným zdvihovým objemem, vysokým počtem válců a krutě vysoko posazeným omezovačem otáček. A byť zrovna tyhle tři vlastnosti nejdou automaticky dohromady, minimálně v jednom případě se dočkáme všeho z toho v jednom balení.

Byť doba přeje poněkud jiný řešením, paradoxně díky jednomu z velkých zastánců elektromobility přijde nástupce Bugatii Veyron a Chiron znovu s motorem o šestnácti válcích, akorát docela jiné koncepce. Zatímco zmíněné modely vsadily na čtyřikrát přeplňovaný osmilitr v uspořádání W16, novinka dostane atmosféricky plněný motor o podobném objemu s 16 válci do V. Je to oficiální, mohli jsme jej vidět i slyšet a právě díky tomu si o něm můžeme říci víc.

Sama automobilka o novince zase tak moc neřekla, i to málo známých detailů ale rozebral náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jeho video si můžete prohlédnout níže, víc nás ale zaujala poznámka Chrise Perkinse z Motor 1, který evidentně ví pár věcí o akustice. Ani my v tomto oboru nejsme úplně marní, jde o specializaci našeho editora, pod jehož vedením jeden z našich bývalých kolegů napsal o zvucích motorů a jejich technické podstatě rozsáhlý článek. Dnes tedy zůstaneme jen u stručných faktů.

Perkins správně spočítal, že pokud se oficiální video Bugatti dá brát jako berná mince zvukového projevu motoru (a nezdá se, že by tomu tak nemělo být), pak lze ze zvukové frekvence v nejvyšších zaznamenaných otáčkách spočítat, že motor bude točit nejméně 9 562 otáček za minutu. A může jich být klidně víc, tohle je maximum zachycené na videu. Uvážíme-li, o jak objemný motor s tolika válci půjde, je to dechberoucí číslo potvrzující, že Bugatti opět chystá něco naprosto mimořádného. Nemůžeme se dočkat dalších detailů, ty dosud zjistitelné vám představí přiložené video.


Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj - 1 - Bugatti V16 2024 prvni foto 01Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj - 2 - Bugatti V16 2024 prvni foto 02Ohromující nový šestnáctiválec Bugatti má točit přes 9 500 ot./min, při objemu 8,3 to bude brutální stroj - 3 - Bugatti V16 2024 prvni foto 03
Bugatti nám z nového motoru ukázalo hlavně vnitřnosti a pustilo jeho zvuk. Už z toho lze ale zjistit dost, také video níže je velmi výmluvné. Foto: Bugatti

Zdroje: Motor 1, Engineering Explained@Youtube, Bugatti

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.