Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Volkswageny GTI a R dostanou nové ESP, plně vypnout ale stejně nepůjde
10.2.2011 | Walter Kraft | Přidat příspěvek
Volkswagen oznámil, že Golf GTI a všechny model s R v názvu dostanou upravený software elektronické stabilizace. Má nechat řidiči více volnosti.
Automobilka tím prý reaguje na kritiku médií a zákazníků, kteří si u sportovních modelů značky stěžovali na příliš citlivé ESP a nedostupnost plné kontroly nad chováním vozu. Přepracovaný systém ESP má tedy nabídnout citlivější chování a prý i možnost elektronickou stabilizaci plně deaktivovat. Zní to jako dobrá zpráva pro ty, kteří chtějí své auto skutečně řídit, ale jak už to bývá, proklamace automobilky jsou poněkud přehnané. Část výše zmíněného totiž Volkswagen rovnou sám popírá ve vlastní tiskové zprávě. Ale nepředbíhejme.
Přepracovaným ESP budou vybaveny Golfy GTI, všechna Scirocca a kompletní řada modelů s R ve znaku, vyhne se kupodivu Polu GTI. Instalováno bude do vozů vyráběných od května letošního roku, u dealerů bychom se s nimi měli začít setkávat v červenci. Zatím je tedy těžké říci, jak bude systém pracovat ve skutečnosti, popis automobilky ale připomíná již jeho současné fungování: krátký stisk tlačítka ESP deaktivuje protiprokluzový systém, delší stisk pak vypne celé ESP reagující na mnohem více vstupů než jen nenadálý prokluz poháněné osy.
Potíž většiny současných ESP je ale v tom, že vypnutí ve skutečnosti neznamená vypnutí. U různých automobilek je systém nastaven různě, někdy je jen omezen (podobně jako u režimu DTC od BMW), jindy, jako i u současných Volkswagenů, je de facto vypnut a nijak se při běžné rychlé jízdě neprojevuje. Jenže je s to se zapnout v momentě, kdy vyhodnotí, že řidič ztratil kontrolu nad vozem. Typickým příkladem je brzdění v zatáčce - to je opravdu obvykle znakem ztráty kontroly, systém VW ale zapne ESP i pokud v úvodu zatáčky používate brzdu k odlehčení zádě a jejímu následnému přetočení pro rychlejší průjezd utaženou zatáčkou. Pokus o tento manévr vám údajně vypnuté ESP ve většině případů zhatí a ač lze najít cestu, jak i s tímto stavem pracovat, ideálního průjezdu dle vlastního gusta nikdy nedosáhnete. A to je jen jeden z několika případů zásahu ESP v případě, kdy vůz plně kontrolujete, ale on sám si myslí, že nikoli. Podobně se zachová třeba při použití ruční brzdy za jízdy a při dalších náročnějších manévrech.
Právě tento prvek má ale u vylepšeného ESP zůstat zachován a úplné vypnutí ESP tak zjevně nadále nebude možné. Tisková zpráva VW totiž tvrdí, že systém se i po úpravě zapne, pakliže řidič v nouzové situaci použije brzdový pedál. Právě takto již dnes vyhodnocuje kontrolované použití brzd v situacích, které mají k jakékoli nouzi daleko.
Předpokládáme tedy, že upraveno bude fungování režimu plného zapnutí, kdy systém nebude tak lačný po práci, a je docela dobře možné, že bude jako nouzové vyhodnocovat méně situací než dnes. Dobrá zpráva to tedy ve výsledku určitě je, každý posun tímto směrem je vítaný. Přesto zůstává smutným faktem, že na nás většina automobilek pohlíží jako na nesvéprávné jedince a ani po jasně vydaném signálu nás ESP nenechá zcela deaktivovat. Zrovna u modelů jako je třeba Scirocco R není časté okruhové využití ničím nemožným a právě tam by se plně vypnuté ESP rozhodně hodilo...
Na druhou stranu, Scirocco R jsem loni testoval a nemohu říci, že bych měl důvod výrobce zrovna kvůli fungování ESP jakkoli proklínat. Na to, že u Volkswagenů (a nejen u nich) nelze zcela vypnout a zasáhne i při vypnutí třeba ve výše zmíněných situacích, jsme si chtě nechtě museli zvyknout již mnohem dříve...






VW Scirocco R v našem loňském testu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechali doma
před hodinou
Řidič si zkoušel hrát na Jamese Bonda trikem se značkou, místo potlesku sklidil pokutu, trestné body a nominaci v anketě Fušer roku
včera
Číňané hodili na své nové auto vzrostlý strom a zkusili s ním dál jezdit. Podívejte se, jak dopadli
7.12.2025
Nejnovější články
Toyota předvedla jízdu a zvuk svého nového sporťáku po boku jeho příbuzných, absurdního nástupce LFA raději nechali doma
před hodinou
Šéf Fordu, který roky vnucoval elektromobily všem, teď varuje EU, aby nevnucovala elektromobily všem
před 2 hodinami
Kia přiznala, že její mimořádně ošklivou novinku lidé nekupují, přesto ji odmítá rychle změnit
před 4 hodinami
Tento hot hatch se po fiasku elektrického „nástupce” vrátí do Evropy se spalovacím motorem, nadšence ale stejně zklame
před 5 hodinami
Mercedes vybral náhradu za vyhozeného šéfa AMG a zákazníci teď jen nehybně stojí s otevřenými ústy
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
