Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob
20.4.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Nespletli jsme se ani v jednom čísle, tento motor má skutečně 48 válců, i přes objem jen 4,2 litru. Hostí jej totiž dost neobvyklý stroj - motocykl.
Společnost Kawasaki Heavy Industries operuje po celém světě a uplatňuje se ve více oborech, než byste řekli. Nevyrábí jen motocykly, ale také leteckou techniku, kolejová vozidla, komponenty pro energetické firmy a spoustu další specializované techniky. Proslula ale hlavně jako výrobce motorek, kterým se stala před více než 50 léty. A v roce 1996 expedovala desetimiliontý motocykl.
Je to jistě špičkový výrobce jednostopých vozidel, ani techniky této firmy ale nenapadlo to, co jednoho britského mechanika jménem Simon Whitlock. Ten v dílnách firmy Hertfordshire Superbike Centre vytvořil něco, o čem i technikům na ředitelských pozicích u Kawasaki mohlo jen zdát.
Simon si vzal do parády starou Kawasaki H1 ze sedmdesátých let, která se jeho bláznivým zákrokem stala nositelem jednoho z nejšílenějších motorů všech dob. Nebyl to pro něj první experiment se starým dvoutaktem, už dříve na základě H1 postavil vodou chlazený přeplňovaný motocykl dopovaný oxidem dusným. V tomto případě se ale pustil do něčeho mnohem šílenějšího.
Objem jinak sériové Kawasaki H1 zvedl na 4,2 litru pomocí 48 dvoutaktů z Kawasaki S1/KH250 umístěných po osmi válcích v šesti řadách. Vznikl tak 48válcový motor o třech 16válcových řadách, z nichž každá disponuje vlastní klikovou hřídelí. I mezi nejgigantičtějšími motory vůbec bychom obtížně hledali něco podobného, alespoň pokud to má spalovat benzin. Pohonnou jednotku pak doplňuje šest palivových čerpadel Jaguaru E-Type a převodovka BMW K100.
Překonat všechny problémy trvalo skoro tři roky tvrdé práce. Nicméně projekt se kupodivu podařilo dotáhnout do úpsšného konce a všech 48 válců na konci trnité cesty naskočilo. Tento motocykl skutečně jezdí a i když neznáme jeho přesný výkon, popustit uzdu všem 48 válcům musí být pořádný rachot.
Autor experimentu se tak po letech strávených v dílně mohl povozit na nejbláznivějším motocyklu s logem Kawasaki, jaký kdy spatřil světlo světa. Existuje i funguje dodnes, jak se můžete sami přesvědčit níže. A to byste řekli, že motocykl není zrovna ideálním strojem, který by mohl hostit jakkoli monstrózní motor...
Někteří přirovnávají odvážnou motorku k dlouhému pojízdnému radiátoru. Celkem přesný popis, před cílevědomostí autora je ale třeba smeknout klobouk
Zdroj: Hertfordshire Superbike Centre
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 52 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nejčtenější články
- Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
27.3.2024 - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
28.3.2024 - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
28.3.2024 - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
28.3.2024 - Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
28.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz