BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra

(+ videa) Řada 8 nesklidila úspěch, i tak přinesla mnoho mnichovských prvenství. Na nástupce čeká dodnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra

4.6.2014 | Adam Šrámek | 4 příspěvky

(+ videa) Řada 8 nesklidila úspěch, i tak přinesla mnoho mnichovských prvenství. Na nástupce čeká dodnes.

Pokud se řekne velké a pohodlné dvoudveřové GT, většinou se vybaví Mercedes CL (či nové S Coupé) a jeho předchůdci, možná i některé modely britské provenience jako je Bentley Continental GT. A co BMW? V současnosti má v této kategorii tak nějak napůl řadu 6, nad kterou v portfoliu od počátku panuje luxusnější sedmička. Před čtvrtstoletím v Mnichově ale vzniklo něco mnohem honosnějšího, a sice dvoudveřová řada 8. Někteří na ní dnes koukají jako na poklad, jiní ji odsuzují a připomínají pozdější radikální pokles hodnoty dokladující nezájem zákazníků na všech frontách. O nezajímavé auto přitom nešlo.

Model řady 8 označený jako E31 se po svém debutu na frankfurtském autosalonu v roce 1989 vyšvihlo rovnou na vrchol portfolia. Jako druhé a zřejmě i poslední BMW, mělo vyklápěcí přední světlomety, kterými připomínalo supersportovní M1. Design vozu vznikal na zcela nepopsaném papíře a monitorech počítačů (CAD, tehdy stále novátorské řešení) a od počátku šlo tvůrcům údajně o zdolání mety součinitele aerodynamického odporu vzduchu 0,30. Výsledných Cx = 0,29 se mělo ve spolupráci s kultivovaným motorem postarat o maximální efektivitu a pozdvihnout komfort posádky na ještě vyšší úroveň, než u u řady 7.

Vznikl tedy dvoudveřový vůz klínovitého tvaru se schovanými stěrači, dvanáctiválcovým motorem a kupou nových technologií, které se od uvedení v řadě 8 začaly rozšiřovat i do dalších modelů. 850i bylo druhým německým poválečným vozem s V12 pod přední kapotou, neboť o dva roky dříve dostala stejnou jednotku řada 7. Osmička však byla jako jediná nabízena kromě automatu i s manuální šestistupňovou převodovkou a prvenství ji patřilo kvůli elektronickému plynovému pedálu.

Mezi další zajímavosti je nutné zařadit chybějící B-sloupek, jehož absencí vznikla potřeba vymyslet systém uchycení pásů přímo do konstrukce předních sedadel. BMW řady 8 tak vybudovalo podklad pro všechny pozdější mnichovské kabriolety, které se tímto řešením chlubí bez výjimky dodnes.

Další novinkou byl elektricky stavitelný sloupek řízení s pamětí a boční skla, která po dovření bezrámových dveří automaticky utěsnila drobné mezery. Primát si vrcholné BMW odneslo také za automaticky stmívatelné zpětné zrcátko a za centrální zamykání na dálkové ovládání. V roce 1990 automobilka představila také systém automatické kontroly stability spojený s kontrolou trakce (ASC+T) a posilovač řízení, jehož účinek se měnil v závislosti na rychlosti. Vítanou novinkou byla technologie Electronic Damper Control (EDC), tedy elektronicky řízená tuhost tlumičů.

Zpočátku byla E31 nabízena ve verzi 850i, která znamenala pětilitrový atmosférický dvanáctiválec s výkonem 300 koní a točivým momentem 450 Nm. Výkon směroval na kola zadní nápravy prostřednictvím manuálního šestikvaltu či příplatkového automatického čtyřkvaltu. Kupé s uspořádáním interiéru 2+2 v této kombinaci ukazovalo na váze 1 790 kilogramů a z klidu na stokilometrovou rychlost dokázalo své těžké komponenty rozhýbat za 6,8 sekundy. Jakmile jste ale všechny koně kultivované V12 nechali vyklusat, ve 250 km/h vás musel zastavit v rozletu omezovač.

V roce 1993 doplnila nabídku verze 850CSi, na kterou mnozí koukali (a dodnes koukají) jako na M8, která ve skutečnosti vznikla jen jako prototyp. Emkové emblémy totiž měla přímo na krytu motoru, věhlasné M v Mnichově ale nakonec nedostala. Její devízou byla pohonná jednotka o stejném počtu válců, avšak zde dostala ještě šest decilitrů objemu navíc. Výkon vyskočil na 381 koní a točivý moment se vyšvihl na 550 Nm. CSi bylo nabízeno výhradně s manuálem a se schopným řidičem za volantem vás katapultovalo na stovku za méně než šest sekund. Maximální rychlost zůstala sice omezena, ale jak je vidět z přiloženého videa, nebála se ani magické třístovky.

V následujícím roce přišly ještě další motorizace. Tou větší bylo 850Ci s 5,4litrovým V12 o výkonu 326 koní, které však mohl nadšenec koupit jen s pětistupňovým automatem. Volbou „chudších“ klientů se stala osmiválcová verze 840Ci poháněná čtyřlitrovým osmiválcem o výkonu 286 koní. V létě roku 1995 ho nahradila jednotka 4,4 litru, která byla na americkém trhu opět jen s automatem, ale v Evropě i s manuálem.

Řada 8 nakonec zůstala ve výrobě do roku 1999 a z továrny vyjelo celkem 30 621 kusů. Z důležitého amerického trhu se ale stáhla dříve a oslovila za devět let pouze 7 tisíc klientů. Čtiřiadvacet kusů bylo také smontováno ručně v Jižní Africe (továrna Rosslyn) údajně kvůli clu a dalším poplatkům. Více než dvě třetiny celé produkce byly osazeny právě motorem V12, každý šestý manuální převodovkou a údajně u 1 510 exemplářů se jednalo o vrcholnou verzi CSi. BMW také vytvořilo několik další prototypů jako zmíněno M8 nebo 850Ci Cabrio. Vznikl ovšem i model 830i s třílitrovým šestiválcem z modelů 530i a 730i o výkonu 218 koní, který však nedostal zelenou.

Celkově se nedá říct, že by osmička sklidila úspěch, zmíněný počet vyrobených kusů za 11 let neohromí. Velkou měrou se tak stalo kvůli složité elektronice a vysoké hmotnosti, na neúspěchu se pak podepsal i fakt, že nešlo o sportovní automobil, nýbrž o luxusní GT se sportovním nádechem - to v té době od BMW málokdo očekával. Vyšší cena pak jistě také nepomohla..

Že nešlo o populární vůz, dosvědčovaly i extrémní poklesy hodnoty u ojetých exemplářů - koupit si osmičku na začátku minulé dekády chtělo vzhledem k původní ceně tohoto vozu až směšně malé peníze. V tomto ohledu BMW M8 trochu připomene Opel Calibra, který ostatně bavorskou osmu připomínal i vzhledem. Také rüsselsheimské kupé chtělo trochu více než mohlo a úroveň si po konci aktivní kariéry zkrátka neudrželo. Přesto byla historie k osmičce trochu nespravedlivá. Moderní technologie a vzhled karoserie, na který se dobře kouká i po pětadvaceti letech, zůstávají dodnes přednostmi a ostatně i na to špatné se trochu zapomnělo - zachovalé kusy dnes už nejsou laciným zbožím.

Nevíme sice, co si přáli u roztočené vrtule ve chvíli, kdy sfoukávali svíčky na narozeninovém dortu, ale jsme si jistí, že minimálně všichni účastníci „osmičkového“ dostaveníčka v Mnichově by uvítali nějakého nástupce. Ostatně o něm se spekulativně hovoří už několik let a automobilka už párkrát vytáhla na světlo koncepční Gran Lusso Coupe, které by mohlo být předzvěstí produkční řady 8. Možná by dnes měl takový vůz větší šanci k úspěchu. Posuďte sami.


BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 1 - BMW rady 8 1989 01BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 2 - BMW rady 8 1989 02BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 3 - BMW rady 8 1989 03BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 4 - BMW rady 8 1989 04BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 5 - BMW rady 8 1989 05BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 6 - BMW rady 8 1989 06BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 7 - BMW rady 8 1989 07BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 8 - BMW rady 8 1989 08BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 9 - BMW rady 8 1989 09BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 10 - BMW rady 8 1989 10BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 11 - BMW rady 8 1989 11BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 12 - BMW rady 8 1989 12BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 13 - BMW rady 8 1989 13BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 14 - BMW rady 8 1989 14BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 15 - BMW rady 8 1989 15BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 16 - BMW rady 8 1989 16BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 17 - BMW rady 8 1989 17BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 18 - BMW rady 8 1989 18BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 19 - BMW rady 8 1989 19BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 20 - BMW rady 8 1989 20BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 21 - BMW rady 8 1989 21BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 22 - BMW rady 8 1989 22BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 23 - BMW rady 8 1989 23

BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 24 - BMW rady 8 1989 24BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 25 - BMW rady 8 1989 25BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 26 - BMW rady 8 1989 26BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 27 - BMW rady 8 1989 27BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 28 - BMW rady 8 1989 28BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 29 - BMW rady 8 1989 29BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 30 - BMW rady 8 1989 30BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 31 - BMW rady 8 1989 31BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 32 - BMW rady 8 1989 32BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 33 - BMW rady 8 1989 33BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 34 - BMW rady 8 1989 34

BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 35 - BMW rady 8 1989 35BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 36 - BMW rady 8 1989 36BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 37 - BMW rady 8 1989 37BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 38 - BMW rady 8 1989 38BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 39 - BMW rady 8 1989 39BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 40 - BMW rady 8 1989 40BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 41 - BMW rady 8 1989 41BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 42 - BMW rady 8 1989 42BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 43 - BMW rady 8 1989 43

BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 44 - BMW rady 8 1989 44BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 45 - BMW rady 8 1989 45BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 46 - BMW rady 8 1989 46BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 47 - BMW rady 8 1989 47BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 48 - BMW rady 8 1989 48BMW 8 slavi 25 let, z mnichovské pýchy se stala spíše bavorská Calibra - 49 - BMW rady 8 1989 49
BMW řady 8 bylo velkým pohodlným kupátkem s vyklápěcími světly a minimálně osmiválcovým motorem. Zajímavostí byl ovšem dvanáctiválec s manuálem

Představení od nadšence

Obhlídka celého vozu

BMW 850CSi bez omezovače jelo 300 km/h

Adam Šrámek

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše