Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby

2.4.2011 | Petr Miler | 14 příspěvků

(+ videa) Je to skvost mezi prototypy BMW, které se nedočkaly výroby, ač byly prakticky hotové. Vpřed jej hnal špičkový V12, který se pak objevil v McLarenu F1.

Aktualizováno 3.1. 2016: Původní článek o M8 z dubna 2011 byl značně rozšířen, zpřesněn a doplněn o řadu nových fotografií a informací, které se od té doby podařilo získat.

BMW řady 8 bylo ve své době úchvatným autem. Přiznám se, že začátkem devadesátých let mi spojení klasických designových prvků BMW s moderním, ostře řezaným hávem sportovního kupé bralo dech a dojem na mě dokáže udělat i dnes. Přišlo mi vždy zvláštní, že se právě tento model nedočkal ostřejší verze M, s odstupem více než dvaceti let se ale ukazuje, že divize M takový vůz vyrábět chtěla. Sudičky ale nakonec M8 přiřkly roli budoucího statisty ve firemním muzeu.

To vše vyplývá z odhalených informací a snímků přímo ze strany M GmbH po otevření jeho donedávna tajných garáží tisku. Model M8 byl připraven pro modelový rok 1990 a prošel kompletní testovací procedurou. Po dokončení příprav chybělo jen schválení výroby ze strany vedení BMW, které nakonec i přes naléhání lidí z divize M řeklo ne. Důvod? „Nechceme dávat logo M na auta, jako je toto,” znělo prý s odkazem na primárně luxusní charakter velkého GT vyjádření vedení podle jednoho ze zdrojů. Jiné tvrdí, že v management BMW usoudil, že v roce 1990 by takové auto prostě nebylo komu prodat.

Ať už to bylo jakkoli, silnice zuřivý výkon M8 nikdy nepoznaly. A že to byla síla. Motor S70 známý třeba z modelu 850Csi se dočkal zvětšení objemu na 6 064 cm3, dostal čtyřventilovou techniku a říkal si S70/1. Výkon povyskočil k 550 koním, auto se pochopitelně dočkalo odlehčení. Přesná data bohužel nejsou známa, zástupci divize M ale hovoří o „ohromující dynamice”. Pokud se vám zmíněný výkon nezdá být až tak omračující, uvědomte si, že jsme v roce 1990, kdy 550 koní nebylo obvyklým výkonem ani mezi supersporty. Třeba dobové Ferrari 348 TS nabízelo 300 koní, jelo 275 km/h a na stovku akcelerovalo za 3,6 sekundy. Ferrari Testarossa mělo 390 koní a dokázalo uhánět 290 km/h. M8? Ta měla být s to zrychlit až daleko za 300 km/h a rozjet se na stovku za méně než 4 sekundy. Tehdy by šlo o jedno z nejrychlejších aut světa.

Svého času probleskly éterem pouze zmínky o tom voze a mělo se za to, že po ukončení projektu byl zničen. Nebyl, BMW jej na dlouhá léta zavřelo ve firemním archivu a až nyní znovu ukázalo veřejnosti. Až s odstupem více než 20 let si tak můžeme prohlédnout, co mohlo být, nebylo a už také nikdy nebude. Alespoň ne více než jeden úchvatný prototyp.

Přes výše zmíněné se část techniky M8 otiskla do historie automobilismu. Dvanáctiválcový motor, který vznikl pod vedením slavného Paula Rosche, který vznikl spojením dvou šestiválců pro M3 generace E36, nechtěl jeho autor jen tak hodit do koše, snažilo se pro něj najít uplatnění jinde. Jako na zavolanou v té době přišla poptávka od McLarenu, který hledal vhodný motor pro svůj chystaný supersport F1. Původně toužil po motoru 3,5 V12 přímo z formule 1, ale s touto poptávkou opakovaně narazil. U BMW se ale chopili příležitosti, nabídli McLarenu jiný dvanáctiválec a Britové jej přijali za svůj.

Kus chystaného BMW M8 se tak přes původní nepřízeň osudu stal součástí slavné etapy historie automobilismu. Jeho další evoluce s označeními S70/2 a S70/3 nabídly při stejném objemu 6 064 cm3 výkon až 468 kW/636 koní v 7 400 ot./min. A postaraly se o pohon vozu, jenž se na dlouhá léta stal nejrychlejším silničním autem světa. Nebyl to ale jediný comeback, kterého se srdce M8 dočkalo.

Motor se později objevil také v útrobách BMW X5 první generace, snad jako pokus stvořit X5 M, kterou známe dnes. Říkal si X5 Le Mans a opět hlavně díky této úžasné V12 se dokázal rozjet na 311 km/h, na SUV v roce 2000 znovu fascvinující hodnota. Ani tento vůz se do výroby nedostal. Při příležitosti oslav 25. výročí modelu M5 jej pak bavorská automobilka chtěla alespoň jednom případě zastavět do minulé M5 E60, agregát se ale do motorového prostoru nepodařilo vměstnat.

Je zajímavé s odstupem času sledovat, jak spletitý osud některé vozy potkal. U BMW M8 je určitě škoda, že nepřekročilo práh prototypu. Přiložené snímky dosvědčují, že měl nejen skvěle jet, ale i skvěle vypadal...

BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 1 - BMW M8 1990 dalsi historicke 07BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 2 - BMW M8 1990 dalsi historicke 01BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 3 - BMW M8 1990 dalsi historicke 02BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 4 - BMW M8 1990 dalsi historicke 08BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 5 - BMW M8 1990 dalsi historicke 03BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 6 - BMW M8 1990 dalsi historicke 04BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 7 - BMW M8 1990 dalsi historicke 05BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 8 - BMW M8 1990 dalsi historicke 06
Prototyp BMW M8 z roku 1990 je stále působivým dílem. Svého času se krátce ukázal tisku a mělo se za to, že po zamítnutí sériové výroby byl zničen

BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 9 - BMW M8 1990 dalsi nove 01BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 10 - BMW M8 1990 dalsi nove 02BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 11 - BMW M8 1990 dalsi nove 03BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 12 - BMW M8 1990 dalsi nove 04BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 13 - BMW M8 1990 dalsi nove 05BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 14 - BMW M8 1990 dalsi nove 06BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 15 - BMW M8 1990 dalsi nove 07BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 16 - BMW M8 1990 dalsi nove 09BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 17 - BMW M8 1990 dalsi nove 10BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 18 - BMW M8 1990 dalsi nove 11BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 19 - BMW M8 1990 dalsi nove 12BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 20 - BMW M8 1990 dalsi nove 13BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 21 - BMW M8 1990 dalsi nove 14BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 22 - BMW M8 1990 dalsi nove 15BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 23 - BMW M8 1990 dalsi nove 16BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 24 - BMW M8 1990 dalsi nove 17BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 25 - BMW M8 1990 dalsi nove 18BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 26 - BMW M8 1990 dalsi nove 19BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 27 - BMW M8 1990 dalsi nove 20BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 28 - BMW M8 1990 dalsi nove 21BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 29 - BMW M8 1990 dalsi nove 22BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 30 - BMW M8 1990 dalsi nove 23BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 31 - BMW M8 1990 dalsi nove 24BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 32 - BMW M8 1990 dalsi nove 25BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 33 - BMW M8 1990 dalsi nove 26BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 34 - BMW M8 1990 dalsi nove 27BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 35 - BMW M8 1990 dalsi nove 28BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 36 - BMW M8 1990 dalsi nove 29BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 37 - BMW M8 1990 dalsi nove 30BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 38 - BMW M8 1990 dalsi nove 31BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 39 - BMW M8 1990 dalsi nove 32BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 40 - BMW M8 1990 dalsi nove 33BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 41 - BMW M8 1990 dalsi nove 34BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 42 - BMW M8 1990 dalsi nove 35BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 43 - BMW M8 1990 dalsi nove 36BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 44 - BMW M8 1990 dalsi nove 37BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 45 - BMW M8 1990 dalsi nove 38BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 46 - BMW M8 1990 dalsi nove 39BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 47 - BMW M8 1990 dalsi nove 40BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 48 - BMW M8 1990 dalsi nove 41BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 49 - BMW M8 1990 dalsi nove 42BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 50 - BMW M8 1990 dalsi nove 43BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 51 - BMW M8 1990 dalsi nove 44
Zničen ale nebyl, dodnes přežívá v garážích divize M

BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 52 - bmw x5 le mans concept 01BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 53 - bmw x5 le mans concept 02BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 54 - bmw x5 le mans concept 03BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 55 - bmw x5 le mans concept 04BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 56 - bmw x5 le mans concept 05BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 57 - bmw x5 le mans concept 06BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 58 - bmw x5 le mans concept 07BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 59 - bmw x5 le mans concept 07aBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 60 - bmw x5 le mans concept 08BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 61 - BMW X5 Le Mans historie PerexBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 62 - bmw x5 le mans zive 01BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 63 - bmw x5 le mans zive 02BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 64 - bmw x5 le mans zive 03BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 65 - bmw x5 le mans zive 04BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 66 - bmw x5 le mans zive 05BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 67 - bmw x5 le mans zive 06BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 68 - bmw x5 le mans zive 07BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 69 - bmw x5 le mans zive 08BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 70 - bmw x5 le mans zive 08aBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 71 - bmw x5 le mans zive 08bBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 72 - bmw x5 le mans zive 08cBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 73 - bmw x5 le mans zive 09BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 74 - bmw x5 le mans zive 09aBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 75 - bmw x5 le mans zive 10BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 76 - bmw x5 le mans zive 11BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 77 - bmw x5 le mans zive 11aBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 78 - bmw x5 le mans zive 12BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 79 - bmw x5 le mans zive 13BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 80 - bmw x5 le mans zive 14BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 81 - bmw x5 le mans zive 15BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 82 - bmw x5 le mans zive 16BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 83 - bmw x5 le mans zive 17BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 84 - bmw x5 le mans zive 18BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 85 - bmw x5 le mans zive 19BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 86 - bmw x5 le mans zive 20BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 87 - bmw x5 le mans zive 21BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 88 - bmw x5 le mans zive 22BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 89 - bmw x5 le mans zive 22aBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 90 - bmw x5 le mans zive 23BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 91 - bmw x5 le mans zive 24BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 92 - bmw x5 le mans zive 25BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 93 - bmw x5 le mans zive 26BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 94 - bmw x5 le mans zive 26aBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 95 - bmw x5 le mans zive 26bBMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 96 - bmw x5 le mans zive 27BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 97 - bmw x5 le mans zive 29BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 98 - bmw x5 le mans zive 30BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 99 - bmw x5 le mans zive 31BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 100 - bmw x5 le mans zive 32BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 101 - bmw x5 le mans zive 33BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 102 - bmw x5 le mans zive 34BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 103 - bmw x5 le mans zive 35BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 104 - bmw x5 le mans zive 36BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 105 - bmw x5 le mans zive 37BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 106 - bmw x5 le mans zive 38BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 107 - bmw x5 le mans zive 39BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 108 - bmw x5 le mans zive 40BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 109 - bmw x5 le mans zive 41BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 110 - bmw x5 le mans zive 42BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 111 - bmw x5 le mans zive 43BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 112 - bmw x5 le mans zive 44BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 113 - bmw x5 le mans zive 45BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 114 - bmw x5 le mans zive 46BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby - 115 - bmw x5 le mans zive 47
BMW X5 Le Mans s motorem V12 původem z M8 z přelomu století


Důkladná videoprohlídka BMW M8


NA tomto video můžete úchvatný V12 i slyšet

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 14 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše