Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
BMW M8: mnichovské Ferrari zařízli na prahu sériové výroby
2.4.2011 | Petr Miler | 14 příspěvků
(+ videa) Je to skvost mezi prototypy BMW, které se nedočkaly výroby, ač byly prakticky hotové. Vpřed jej hnal špičkový V12, který se pak objevil v McLarenu F1.
Aktualizováno 3.1. 2016: Původní článek o M8 z dubna 2011 byl značně rozšířen, zpřesněn a doplněn o řadu nových fotografií a informací, které se od té doby podařilo získat.
BMW řady 8 bylo ve své době úchvatným autem. Přiznám se, že začátkem devadesátých let mi spojení klasických designových prvků BMW s moderním, ostře řezaným hávem sportovního kupé bralo dech a dojem na mě dokáže udělat i dnes. Přišlo mi vždy zvláštní, že se právě tento model nedočkal ostřejší verze M, s odstupem více než dvaceti let se ale ukazuje, že divize M takový vůz vyrábět chtěla. Sudičky ale nakonec M8 přiřkly roli budoucího statisty ve firemním muzeu.
To vše vyplývá z odhalených informací a snímků přímo ze strany M GmbH po otevření jeho donedávna tajných garáží tisku. Model M8 byl připraven pro modelový rok 1990 a prošel kompletní testovací procedurou. Po dokončení příprav chybělo jen schválení výroby ze strany vedení BMW, které nakonec i přes naléhání lidí z divize M řeklo ne. Důvod? „Nechceme dávat logo M na auta, jako je toto,” znělo prý s odkazem na primárně luxusní charakter velkého GT vyjádření vedení podle jednoho ze zdrojů. Jiné tvrdí, že v management BMW usoudil, že v roce 1990 by takové auto prostě nebylo komu prodat.
Ať už to bylo jakkoli, silnice zuřivý výkon M8 nikdy nepoznaly. A že to byla síla. Motor S70 známý třeba z modelu 850Csi se dočkal zvětšení objemu na 6 064 cm3, dostal čtyřventilovou techniku a říkal si S70/1. Výkon povyskočil k 550 koním, auto se pochopitelně dočkalo odlehčení. Přesná data bohužel nejsou známa, zástupci divize M ale hovoří o „ohromující dynamice”. Pokud se vám zmíněný výkon nezdá být až tak omračující, uvědomte si, že jsme v roce 1990, kdy 550 koní nebylo obvyklým výkonem ani mezi supersporty. Třeba dobové Ferrari 348 TS nabízelo 300 koní, jelo 275 km/h a na stovku akcelerovalo za 3,6 sekundy. Ferrari Testarossa mělo 390 koní a dokázalo uhánět 290 km/h. M8? Ta měla být s to zrychlit až daleko za 300 km/h a rozjet se na stovku za méně než 4 sekundy. Tehdy by šlo o jedno z nejrychlejších aut světa.
Svého času probleskly éterem pouze zmínky o tom voze a mělo se za to, že po ukončení projektu byl zničen. Nebyl, BMW jej na dlouhá léta zavřelo ve firemním archivu a až nyní znovu ukázalo veřejnosti. Až s odstupem více než 20 let si tak můžeme prohlédnout, co mohlo být, nebylo a už také nikdy nebude. Alespoň ne více než jeden úchvatný prototyp.
Přes výše zmíněné se část techniky M8 otiskla do historie automobilismu. Dvanáctiválcový motor, který vznikl pod vedením slavného Paula Rosche, který vznikl spojením dvou šestiválců pro M3 generace E36, nechtěl jeho autor jen tak hodit do koše, snažilo se pro něj najít uplatnění jinde. Jako na zavolanou v té době přišla poptávka od McLarenu, který hledal vhodný motor pro svůj chystaný supersport F1. Původně toužil po motoru 3,5 V12 přímo z formule 1, ale s touto poptávkou opakovaně narazil. U BMW se ale chopili příležitosti, nabídli McLarenu jiný dvanáctiválec a Britové jej přijali za svůj.
Kus chystaného BMW M8 se tak přes původní nepřízeň osudu stal součástí slavné etapy historie automobilismu. Jeho další evoluce s označeními S70/2 a S70/3 nabídly při stejném objemu 6 064 cm3 výkon až 468 kW/636 koní v 7 400 ot./min. A postaraly se o pohon vozu, jenž se na dlouhá léta stal nejrychlejším silničním autem světa. Nebyl to ale jediný comeback, kterého se srdce M8 dočkalo.
Motor se později objevil také v útrobách BMW X5 první generace, snad jako pokus stvořit X5 M, kterou známe dnes. Říkal si X5 Le Mans a opět hlavně díky této úžasné V12 se dokázal rozjet na 311 km/h, na SUV v roce 2000 znovu fascvinující hodnota. Ani tento vůz se do výroby nedostal. Při příležitosti oslav 25. výročí modelu M5 jej pak bavorská automobilka chtěla alespoň jednom případě zastavět do minulé M5 E60, agregát se ale do motorového prostoru nepodařilo vměstnat.
Je zajímavé s odstupem času sledovat, jak spletitý osud některé vozy potkal. U BMW M8 je určitě škoda, že nepřekročilo práh prototypu. Přiložené snímky dosvědčují, že měl nejen skvěle jet, ale i skvěle vypadal...








Prototyp BMW M8 z roku 1990 je stále působivým dílem. Svého času se krátce ukázal tisku a mělo se za to, že po zamítnutí sériové výroby byl zničen
Zničen ale nebyl, dodnes přežívá v garážích divize M
BMW X5 Le Mans s motorem V12 původem z M8 z přelomu století
Důkladná videoprohlídka BMW M8
NA tomto video můžete úchvatný V12 i slyšet
Diskuze 14 příspěvků
Bleskovky
- Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Sociální sítě jednou zafungovaly, spojily majitele dvou aut se stejným problémem
12.12.2019 - Kombík schopný jet přes 300 km/h ukázal, co umí na mokré německé dálnici
11.12.2019 - Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019
Nejnovější články
- Seat omylem odhalil přelomový nový model moc brzy, z obrázku jde „vytáhnout” vše
před 8 hodinami - Jeden z nejluxusnějších hotelů na kolech je k mání za 22 milionů, vznikal 11 let
před 10 hodinami - Šéfdesignér řekl, kam Audi míří s interiéry svých aut, příznivce klasiky asi nepotěší
včera - Svérázný pick-up Tesly má vnější zpětná zrcátka, jen si jich zprvu nikdo nevšiml
včera (1) - Poškozený tovární prototyp se v provozu jen tak nevidí, je to samozvaný mistr světa
včera - Dacie ukáže záda všem, v Evropě pod 380 tisíc nabídne to, za co jiní chtějí mnohem víc
včera - Překvapivě zdařilá replika je jediná levná cesta ke slavnému Lamborghini
13.12.2019 - Úspěch moderních motorek Jawa zaskočil i výrobce, jsou pro něj jedinou spásou
13.12.2019 - Toto je teď nejlepší způsob, jak se vyhnout nežádoucímu kontaktu s dopravní policií
13.12.2019 - Porsche z nějakého důvodu stvořilo vlastní vesmírnou loď, poprvé ji ukázalo veřejnosti
13.12.2019

Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 23:29 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 22:59 - vonkreuz
- Náhrada m135i 22:05 - Spectral
- Elektromobily a vse kolem nich 21:21 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 19:23 - 406 Coupe
- Autoservis - průměrná cena 17:52 - Strejcs
- Lyžárna 15:41 - pavproch
- IT poradna 15:35 - pavproch
- Benzínová čtyřkolka do milionu 13:36 - DoubleSix
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 13:34 - pavproch
Autobazar
BMW 5 520 d
r.v. 2017
920 000,- KčBMW 5 530 d xDrive
r.v. 2016
760 000,- KčBMW 5 520 d xDrive
r.v. 2017
660 000,- KčBMW 3 318 i
r.v. 2016
450 000,- KčBMW 5 530 d
r.v. 2015
720 000,- KčBMW 3 320 d xDrive
r.v. 2015
430 000,- Kč