BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000

(+ video) Bentley dnes slibuje první SUV schopné překonat hranici 300 km/h. U BMW takové postavili už před léty, se 710koňovou V12.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000

18.4.2015 | Marek Bednář | 1 příspěvek

(+ video) Bentley dnes slibuje první SUV schopné překonat hranici 300 km/h. U BMW takové postavili už před léty, se 710koňovou V12.

Když automobilka BMW v roce 1999 představila model X5 generace E53, všechny produkční varianty měly pohon všech kol a šesti- a osmiválcové motory. Ve stejném roce také nové závodní prototypy V12 LMR vyhrály dvanáctihodinovku v Sebringu a čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans. Tohle jsou dva zdánlivě neslučitelné směry snahy BMW, ale protože bylo potřeba vyzkoušet limity úplně nového auta, pro BMW neprozkoumané půdy, vznikl vůz jménem BMW X5 Le Mans, matka pozdějších X6 M a spoil.

Není to závodní placka s třílitrovým dieselem z X5, postup byl přesně opačný. Konstruktéři vzali BMW X5 a namontovali do něj vidlicový dvanáctiválec S70/2 z V12 LMR, další vývojový stupeň motoru, který pracoval pod kapotou BMW 850 CSi. Oproti verzi S70B56, která pracovala v 850 CSi, měla S70/2 třeba čtyři ventily na válec nebo variabilní časování ventilů.

V závodech bylo sání osazeno restriktorem, jak diktovala pravidla, takže na zadní kola putovalo asi 580 koní, což znamenalo maximálku 342 km/h, dosaženou na rovince Mulsanne. X5 Le Mans ale nikdy závodit neměla, takže tu restriktor nebyl. Výkon se tak dostal na 710 koní a 720 Nm, přenášené na všechna čtyři kola pomocí manuální převodovky. Obojím je z dnešního pohledu tato X5 zcela výjimečná.

Tři pedály v X5 první generace ale taková výjimka nebyla, manuály se dávaly i do produkčních aut, ale X5 Le Mans měla dvojnásobný výkon oproti nejsilnější silniční verzi, osazené 4,8litrovou V8 o 355 koních. Aerodynamika se však tolik nezlepšila, takže maximálka byla 311 km/h. I tak je to dost vysoká rychlost na ohromné a neohrabaně působící SUV - až dnes Bentley „vyhrožuje”, že postaví produkční SUV schopné něčeho takového.

Motor ale nebyl to jediné, co se změnilo. Podvozek putoval o 30 mm blíže k asfaltu a úplně všechno na něm je pevnější a tvrdší, aby se s tímhle autem dalo jet i jinak než rovně. Také tu jsou pneumatiky o rozměru 275/40 ZR20 vpředu a 315/35 ZR20 vzadu a rozložení hmotnosti je téměř ideálních 51 : 49 na přední : zadní nápravu. Výsledek se dostavil, a to i na Severní smyčce Nürburgringu, kde X5 Le Mans v rukou Hanse-Joachima Stucka zajela kolo za 7:49,97. To je mimochodem o 25 vteřin rychleji, než to zvládlo BMW Z8 a pořád o dost lepší čas než hodnota rekordního Porsche Cayenne Turbo S dnes - to si musí vystačit s výsledkem 7 minut a 59,74 sekundy.

Koncept byl velmi působivý, jak vidno i na fotkách. Unikátní tmavá kola byla v roce 1999 dost nevídanou věcí a interiér, kdysi praktický a pětimístný, dostal místo pohodlných kožených sedaček závodní skořepiny. Nejen dopředu, vidíme je i v místech, kde kdysi byla zadní lavice. Páteho cestujícího tu ale nepřevezete. A všude je spousta hliníku a místo rádia jsou tři extra budíky, ale klimatizace i čtveřice elektrických oken zůstaly.

Skutečné auto, které zajelo onen čas pod 8 minut na Ringu, však vypadá trochu jinak. Dvacetipalcová kola tu jsou, ale jsou to závodní kousky od BBS, které tu už víc nepatřičně vypadat nemůžou. A interiér dostal jen jednu závodní sedačku; místo spolujezdce zůstalo beze změn a zadní lavice zmizela úplně pro snížení hmotnosti a také proto, aby bylo kam uchytit pětibodový bezpečnostní pás řidiče. Snad se ale mechanikům nechtělo se s tím moc párat - jinak si nedovedeme vysvětlit, proč tu zůstaly zadní bezpečnostní pásy.

Karoserie však je konceptu podobná jako vejce vejci. Příď byla upravena pro lepší přístup vzduchu k motoru a kapota má zase slušně velký otvor pro odvod horkého vzduchu od chladiče. Výfuky vzadu nejsou po stranách, nýbrž uprostřed, zrcátka jsou aerodynamická a přední světla jsou také trochu jiná. Kdybyste ale rozbili zadní světlo, klidně by tu pasovalo to z obyčejné X5.

Ovšem, produkce nikdy nebyla v plánu, takže jediný vyrobený kousek zůstává majetkem BMW. Zda je vystaveno v muzeu BMW Welt v Mnichově, nevíme, ale prodloužené víkendy na začátku května se blíží, tak se můžete zajet podívat. Co však bohužel ochranka asi nedovolí, je nastoupit dovnitř a probudit zběsilý dvanáctiválec k životu. Z videa níže je poznat, že civilizovaný jeho zvuk není ani trochu.


BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 1 - bmw x5 le mans concept 01BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 2 - bmw x5 le mans concept 02BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 3 - bmw x5 le mans concept 03BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 4 - bmw x5 le mans concept 04BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 5 - bmw x5 le mans concept 05BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 6 - bmw x5 le mans concept 06BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 7 - bmw x5 le mans concept 07BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 8 - bmw x5 le mans concept 07aBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 9 - bmw x5 le mans concept 08
Koncept X5 Le Mans počítal se čtyřmi skořepinovými sedačkami

BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 10 - bmw x5 le mans zive 01BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 11 - bmw x5 le mans zive 02BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 12 - bmw x5 le mans zive 03BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 13 - bmw x5 le mans zive 04BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 14 - bmw x5 le mans zive 05BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 15 - bmw x5 le mans zive 06BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 16 - bmw x5 le mans zive 07BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 17 - bmw x5 le mans zive 08BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 18 - bmw x5 le mans zive 08aBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 19 - bmw x5 le mans zive 08bBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 20 - bmw x5 le mans zive 08cBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 21 - bmw x5 le mans zive 09BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 22 - bmw x5 le mans zive 09aBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 23 - bmw x5 le mans zive 10BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 24 - bmw x5 le mans zive 11BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 25 - bmw x5 le mans zive 11aBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 26 - bmw x5 le mans zive 12BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 27 - bmw x5 le mans zive 13BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 28 - bmw x5 le mans zive 14BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 29 - bmw x5 le mans zive 15BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 30 - bmw x5 le mans zive 16BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 31 - bmw x5 le mans zive 17BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 32 - bmw x5 le mans zive 18BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 33 - bmw x5 le mans zive 19BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 34 - bmw x5 le mans zive 20BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 35 - bmw x5 le mans zive 21BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 36 - bmw x5 le mans zive 22BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 37 - bmw x5 le mans zive 22aBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 38 - bmw x5 le mans zive 23BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 39 - bmw x5 le mans zive 24BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 40 - bmw x5 le mans zive 25BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 41 - bmw x5 le mans zive 26BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 42 - bmw x5 le mans zive 26aBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 43 - bmw x5 le mans zive 26bBMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 44 - bmw x5 le mans zive 27BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 45 - bmw x5 le mans zive 29BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 46 - bmw x5 le mans zive 30BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 47 - bmw x5 le mans zive 31BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 48 - bmw x5 le mans zive 32BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 49 - bmw x5 le mans zive 33BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 50 - bmw x5 le mans zive 34BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 51 - bmw x5 le mans zive 35BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 52 - bmw x5 le mans zive 36BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 53 - bmw x5 le mans zive 37BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 54 - bmw x5 le mans zive 38BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 55 - bmw x5 le mans zive 39BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 56 - bmw x5 le mans zive 40BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 57 - bmw x5 le mans zive 41BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 58 - bmw x5 le mans zive 42BMW X5 Le Mans: SUV s motorem V12 jelo 311 km/h už v roce 2000 - 59 - bmw x5 le mans zive 43
Realita kusu, který zajel slušný čas na Ringu, je trochu smutnější, ale jen po vizuální stránce

Marek Bednář

Diskuze 1 příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše

Reklama