Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Čech renovuje vzácnou Škodu 135 GLi. Je neskutečně pečlivý
28.10.2018 | Petr Miler
Jakákoli záchrana staršího vozu místo jeho zničení si zaslouží obdiv. Ten, kdo se do renovace pustí svýma rukama s takovou péčí, si ho ale zaslouží dvojnásob.
Ctíme každého, kdo k autům nepřistupuje jako k věci, kterou použijete a zahodíte, ale je to pro něj něco, co má svou duši a zaslouží si alespoň trochu úcty. Je to možná nemoc automobilových nadšenců, ale srdce nám krvácí, když vidíme třeba auta vykoupená v rámci šrotovného, kterak bez naděje na záchranu roky čekají na smrt, i když by ještě mohla být opravena a použita. A nebo by alespoň mohla pomoci jinému vozu stejného typu žít déle.
Naštěstí ne všichni berou auta jako známost na jednu noc. Pro některé jsou dokonalé renovace prací, jiní zachraňují stará auta pro vlastní muzeum, další 6 let renovují bourané Ferrari, aby měli stroj, který si jinak nemohli dovolit. A další neváhají složitě hledat majitele auta ponechaného v lese, aby jej zrenovovali v krásný stroj. Toto všechno jsou příběhy lidí, kteří mají náš respekt, žádný z nich ale nebyl Čech nebo Slovák. Dnes vám povíme o muži jménem Richard Švancara - Čechovi, který se pro vlastní potěchu rozhodl zrenovovat jednu vzácnou Škodu z konce komunistické éry. A jeho úsilí bez nadsázky bere dech.
Richardovu práci sledujeme roky a čekáme na to, až dílo dokončí. Naposledy jsme o něm psali v roce 2016 a měli zato, že touto dobou bude s prací hotov, s detaily se ale mazlí do takové míry, že se to pořád dokonale nepodařilo. Během té doby ale znovu výraznĚ pokročil, a tak se znovu sluší zdokumentovat, co pod jeho rukama vzniká.
Pro krátkou rekapitulaci se sluší říci, že Richard už před více jak pěti léty koupil jednu značně zanedbanou Škodu typu 742, pro většinu lidí „stodvacítku”, auto mající daleko k výjimečnému. Byla dost v mizerném stavu a zdánlivě ji nemohlo potkat nic jiného než likvidace na vrakovišti, jenže tento vůz má k široce rozšířenému typu 120 hodně daleko. Znalí v ní už z dobových fotek objeví něco zcela mimořádného - něco, jako dříve probíraný Rapid 135 RiC. Je to sedan 135 GLi známý také jako 135 Bendix - na tu dobu špičkově vybavený a především technicky specifický model.
Kvůli vývozu byl už tak neobvyklý typ 135 vybaven vstřikováním paliva značky Bendix a řízeným třícestným katalyzátorem S2 s lambda-sondou. Zůstala pochopitelně (u typu 135 standardní) schopnost motoru spalovat bezolovnatý benzin a vůz byl rázem schopen plnit i relativně tvrdé americké exhalační předpisy EPA 75 resp. US 83. Kvůli použití katalyzátoru o něco klesl výkon a točivý moment (41 kW resp. 92 Nm při 5 000 resp. 3 500 ot./min) a trochu se zhoršila i dynamika, jak vám prozradí dobové katalogy v němčině a angličtině. Akceleraci na stovku se z nich nedozvíte, ale maximální rychlost 140 km/h ano.
135 GLi Bendix bylo vyrobeno pouhých 400 kusů, z nichž nemalou část jistě už sešverkal zub času. Richard nechtěl, aby tohle auto bylo další v řadě a rozhodl se jej zachránit. A to co s ním roky dělá, vážně zasluhuje uznání.
Však se podívejte sami na přiloženou galerii. Zejména korozí značně napadené auto bylo nutné kompletně rozebrat a použít i části karoserie z jiné Škody typu 742, kompletní záchrana původní „kastle” už nebyla možná. Způsob, jakým byly jednotlivé části rozebírány a jak je Richard renovoval a renovuje, je ukázkou fantastického smyslu pro detail. Tady nedošlo „jen” k vyspravení karoserie, vyčištění některých součástí a jejich zpětné montáži, auto bylo rozebráno v podstatě do posledního šroubku a co bylo možné zrenovovat, to bylo zrenovováno. Co nikoli, bylo povětšinou úspěšně sehnáno jinde nebo zcela vyrobeno.
Vůz, který pod Richardovýma rukama vzniká, je v podstatě lepší než nový. Karoserie je dávno hotová, do puntíku je poskládaný hezký béžový interiér verze GL známý spíše z kupé Rapid, připraveno je to málo elektroniky i naprostá většina techniky včetně převodovky a motoru. A podívejte se na některé detaily - plakety Škoda 135 GLi a Bendix system jen jedněmi z mnoha, na autě nenajdete zpátky namontovanou věc, která by nebyla v perfektním stavu.
Jak sami vidíte, auto je skoro hotové, ale ne úplně hotové. Ukazujeme vám jej proto, že už to doteď provedené představuje obrovské kvantum mravenčí práce. Výsledku se nemůžeme dočkat, pro toto auto bude snad i označení „muzejní kousek” urážka. Podívejte se na to sami a pokud máte pocit, že jakákoli Škoda 742 není zase takové unikum, abyste měl nad čím žasnout, pak vězte, že v Richardových rukou není jediná. Letos začal pracovat i na renovaci Tatry 613, jistě se stejným zápalem...
Fotodokumentace renovace Škody 135 GLi (Bendix)








Původní stav vozu v roce 2013 nebyl nejhorší, k dokonalosti měl ale daleko









Kompletní rozborka odhalila zejména spoustu koroze












































































S renovací karoserie byla spousta práce


















Motor byl uveden do dokonalého stavu














































Opravit či nahradit bylo třeba řadu drobností




































































































Na probíhající kompletaci je radost pohledět
Dobové katalogy Škody k modelům 135 sedan i kupé s nepřímým vstřikováním paliva
Foto: Richard Švancara@Facebook
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 7 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nejčtenější články
Další test říká, že klíčové nové Audi je tak mizerné, že horší než jeho předchůdce je úplně ve všem
14.11.2025
Renesance osmiválců pokračuje. Firma, která chtěla úplně skončit se spalovacími motory, nacpala 20 miliard do nových V8
14.11.2025
Šéf BMW dál tvrdě kritizuje EU. Podle něj zabíjí místní autoprůmysl, i když BMW její tlak viditelně neškodí
14.11.2025
Ikonický kombík se loučí s jednou érou brutálním provedením, je výkonnější než Bugatti Veyron
14.11.2025
Další stát zrušil povinnost používat často ohyzdné přední poznávací značky aut, stačí splnit jedinou podmínku
15.11.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 13:17 - pavproch
- whitelist & blacklist 12.14. 13:12 - pavproch
- IT poradna 12.14. 13:07 - pavproch
- BMW Divize 12.14. 13:06 - pavproch
- Onboard videa 12.14. 12:25 - brnenska.odchytova
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
