Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Katalog Škody 1985 a ceny všech modelů. Nabízela se i 130 se stovkou za 5 sekund
20.8.2018 | Petr Miler
V roce 1985 byla uvedena na trh úplně poslední evoluce škodovek s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Tehdy i s novou 130 LR s úžasnými parametry.
Nedávno jsme vám ukázali Tuzexu z roku 1988. Byla to pozoruhodná vzpomínka na časy, kdy si běžný člověk sotva mohl koupit nové auto domácí výroby nebo ze „spřátelených” socialistických zemí, existovalo ale místo, kde v katalozích byly i nové Mercedesy, BMW či Volva. Teoreticky je mohl mít každý, prakticky ale jen člověk, který dal dohromady minimálně statisíce tehdejších korun a dokázal je v takovém množství vyměnit za tuzexové bony. Tedy téměř nikdo.
Dnes vám přiblížíme něco přece jen reálnějšího - katalog AZNP alias Škody z roku 1985 a ceny jednotlivých modelů v Mototechně. V roce 1985 už byly poměry o něco uvolněnější a nemuseli jste „dělat tolik”, abyste se k autu z nabídky škodovky dostali. Ne snad, že by to bylo snadné jako dnes, aut už se ale vyrábělo více, nemuseli jste za ně zčásti platit předem a stát vám dokonce i část ceny půjčil. A katalog není zajímavý jen proto.
1985 byl totiž také první modelový rok faceliftované Škody typ 742, který přinesl i několik nových modelů. Tehdy poprvé se v nabídce objevil relativně silný model 130 ve verzi sedan - tento vůz měl třináctistovku o výkonu 58 koní a točivém momentu 97 Nm. Přišel také Rapid, nástupce Garde, ve verzích 120 R a 130 R, tedy s dvanáctistovkou a novou třináctistovkou. Od tohoto roku se tedy prodávala poslední evoluce zadokolek Škodovky, žádné další už nikdy nevznikly. Dorazily pouze nové verze 135 a 136, nabízené od roku 1987 a dílčí vylepšení, nic přelomového.
Katalog, jehož celých 44 stránek si můžete prohlédnout níže ve fotogalerii, zmiňuje také běžnější typy 120 a 105 a několik specialit. Pozoruhodné je, že tu najdeme také ostrou verzi 130 LR i s technickými daty. V nich se dočítáme, že motor tohoto auta měl dost velký kompresní poměr 12:1 a díky němu měl výkon 100 kW (136 koní) při 7 500 otáčkách. Vážil jen 800 kg, takže na stovku akceleroval za pouhých 5 sekund (přisuďme to zpřevodování a na zrychlení vhodné koncepci „vše vzadu”) a při správném odstupňování zvládl maximálně až 220 km/h.
Kromě katalogu tu také máme ceníky z téhož roku v Mototechně i Tuzexu, jinde se nová auta koupit nedala. Jsou v něm všechny tehdy zbrusu nové Škody typu 742, od 105 po 130 včetně Rapidů. Také vidíme např. ceny Trabantů včetně verzí s Hycomatem, automatickým ovládáním spojky, a Lad od 1200 po Nivu.
Ceny byly zdánlivě parádní, nominálně o hodně nižší než dnes, ale mělo to háček, pochopitelně - průměrná mzda v roce 1985 byla 2 920 korun, víc jak desetkrát méně oproti dnešku. Nejoblíbenější Škoda 120 L tedy stála šedesát tisíc, ale znamenalo to skoro 22 průměrných mezd. Dnešní ekvivalent bude stát sice třeba 350 tisíc, ale to znamená jen necelých 12 průměrných mezd - auto tedy reálně zlevnilo o více jak 40 %. Je tedy mnohem rychlejší, bezpečnější, spolehlivější, trvanlivější, lépe vybavené (to přisuďme evoluci) a k tomu levnější (to přisuďme revoluci...).
I tentokrát jsme tedy pro lepší srovnání s dneškem uvedli, kolik průměrných mezd jste v roce 1985 na dané auto potřebovali. Nejnižší číslo je 14,3 za Trabant 601 sedan, nejdražší jsou offroady Lada Niva a Aro 240 s potřebou 36,8, resp. 37,7 průměrných mezd. V nabídce Tuzexu jsou ceny v TK na první pohled nižší, ale bylo by bláhové věřit oficiálnímu kurzu 1 TK = 1 Kčs. Pokud člověk neměl přístup k valutám a tedy neměl co měnit za tuzexové koruny, tzv. bony, legální cestou, musel je nakupovat na černém trhu za zhruba 5 - 6 Kčs za 1 TK. Právě tenhle kurz jsme použili pro výpočet ceny v Kčs a také v počtu potřebných minimálních mezd. Nemusí to být úplně přesné, zejména v případě, kdy někdo má nějaké bony získané výměnou valut, ale představu života běžného smrtelníka to dá.
Podívejte se na to všechno, je to zajímavý pohled do ne zase tak dávné minulosti. Škoda je jen toho, že neznáme cenu 130 LR, ta v běžných cenících pochopitelně nebyla. Patrně proto, že ji běžný smrtelník mohl koupit asi podobně snadno jako Mercedes z Tuzexu...
Ceny škodovek v Mototechně a Tuzexu v roce 1985
Katalog Škoda 1985
Škoda 130 L: 69 980 Kčs
Škoda Rapid 120 R a 130 R: 79 160 - 81 050 Kčs
Škoda 120: 63 000 - 71 690 Kčs
Škoda 105: 56 200 - 58 200 Kčs
Škoda 130 LR a 120 LS
Barvy, příplatky, prodejny
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejčtenější články
- Ford po zrušení dvou třetin výroby zastavil i prodej svého elektrického propadáku, důvod odmítá zveřejnit
26.2.2024 - Nový elektrický Renault 5 vypadá sexy a dával by i smysl, ale ne za avizovanou cenu
26.2.2024 - Rusové znovu mohou nakupovat svá oblíbená auta od Hyundai a Kie, akorát bez jejich log
26.2.2024 - My jsme vám to říkali: Japonci se mohou jen smát evropským a americkým automobilkám, jak si vylamují zuby na elektromobilech
26.2.2024 - 50 let starý, i u nás dobře známý sovětský offroad zesměšnil v přímém srovnání moderního amerického soupeře
26.2.2024 (398)
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 03.28. 10:45 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 03.28. 10:11 - jerry
- Lampárna (stěžovatelna) 03.28. 09:14 - jerry
- BMW Divize 03.28. 08:41 - jerry
- Sleva na ověření historie přes Cebia.cz 03.28. 03:30 - brnenska.odchytova
- Onboard videa 03.28. 02:40 - brnenska.odchytova
- Fiat a vše kolem nich 03.27. 16:46 - pavproch
- Samosvorné diferenciály pro BMW 03.27. 12:37 - Předseda