Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Co je starší, to je lepší? Nejnovější V8 McLarenu je v jádru 20 let starý motor
25.3.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
McLaren v minulých týdnech představil svůj nový model 720S s motorem M840T. On i jeho předchůdce ale mají starší datum narození, než se zdá.
Patříte-li k fanouškům značky McLaren, jistě víte, že legendární model F1 měl atmosférický dvanáctiválec od BMW, který věhlasný Paul Rosche původně šlechtil pro BMW M8. Současné produkty ale mají vidlicové osmiválce s přeplňováním. Hádáte správně, že tyto motory spolu nijak nesouvisí. McLaren nicméně ani své nové V8 nevyvinul od začátku sám. A také nejsou až tak moderní, jak by se mohlo zdát.
Jejich základ leží v motoru Nissan VRH35L, dvakrát přeplňovaném vidlicovém osmiválci o objemu 3,5 litru. Byl to model z rodiny motorů VRH35, jejíž první zástupce se prvně objevil v roce 1989. VRH35L byla verze, kterou vyvinul Nissan společně s britskou firmou Tom Walkinshaw Racing, TWR, pro závodní R390 GT1 v roce 1997.
Motor vážil 170 kilogramů, na V8 opravdu málo, a díky dvěma turbodmychadlům IHI měl v závodní specifikaci zhruba 650 koní a přes 700 Nm. V silniční specifikaci, protože pro homologaci do třídy GT1 muselo vzniknout pár kousků daného auta se značkami a blinkry, prý dával motor něco přes 550 koní.
Oněch „pár kousků” byl ve skutečnosti jeden jediný exemplář silničního R390 GT1. Nissan ho nejprve nalakoval do červené barvy a ukázal světu. Pak ho zase schoval, přelakoval na modrou barvu, upravil karoserii a změnil VIN (!) a jako druhý vůz ho předvedl znova. Údajně to chvíli byla i oficiální rétorika automobilky, že R390 opravdu existuje ve dvou exemplářích. Ani s červenou, ani s modrou karoserií ale vůz nikdy nebyl prodán, zůstává dodnes v majetku Nissanu.
Značce se nicméně s VRH35L nepodařilo nikdy vyhrát v Le Mans. R390 GT1 jely třikrát, v letech 1997, 1998 a 1999, a pak se automobilka stáhla. Motor ale „do šuplíku” neputoval; zkraje vývoje MP4-12C si ho McLaren vybral jako základ pro svůj nový motor a od TWR koupil práva a plány na jeho výrobu. Spolu s firmou Ricardo pak motor přepracoval a dal mu jméno M838T.
Další vývoj je už docela dobře znám - nejprve trochu překvapivě perfektní v MP4-12C, ještě lepší později v P1, 650S, 675LT a 570S. Nejnověji i v 720S, tady už ale má objem čtyři litry a označení M840T a byť hloupě rudě svítí, je to znovu pozoruhodné dílo - v této variantě dává 720 koní, ještě mnohem víc, než kolik nabízel původní závodní VRH35L.
Jak tento přístup budete vnímat, necháme na vás. Škarohlídi jistě mohou říci, že McLaren používá zastaralou techniku, že šetřil na vývoji tam, kde je to vhodné ze všeho nejméně. Máme ale pocit, že je to jinak - „proč vymýšlet vymyšlené?” zdá se být vhodnější odpovědí. Spalovací motory ve svém principu fungují pořád stejně a pokud skvělý, 20 let starý motor postavíte s pomocí nejmodernější procedur a vylepšíte jej aktuálními dílčími součástmi a elektronikou, těžko z toho může vzejít něco špatného. Nakonec si představte, že by dnes BMW znovu postavilo atmosférický V12 pro původní McLaren F1. Přes 20 léty měl 627 koní, kolik by asi mohl dávat dnes...
Toto je zatím nejlepší obrázek nového motoru McLarenu M840T
Bude ale nejspíše vypadat velmi podobně jako předchozí M838T, jehož je evolucí
Oba moderní osmiválce stojí na základech Nissanu VRH35L, který poprvé závodil v roce 1997
Závodní Nissan R390 GT1 jezdil v Le Mans, ale nikdy nevyhrál
Silniční verze existuje v jediném kuse, i když se tvářila jako dva. Nejdřív byla červená, později modrá
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 11:47 - HondaMan
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz
- RYBNÍK NA PODLAZE - OCTAVIA 1 04.26. 07:49 - nostromo23
- Onboard videa 04.26. 07:47 - Truck Daškam
- Jak odstranit zaschlý vosk z kapoty auta? Prosím o radu 04.26. 07:46 - nostromo23
- Jak snižovat spotřebu 04.26. 07:41 - nostromo23