Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Evoluce: kompaktní SUV je dnes rychlejší než nejrychlejší auto světa roku 1986
10.12.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Dnešní auta sice řidiče nevtahují do hry tak moc jako kdysi, rychlejší jsou ale stále více. Jak moc? Toto je skoro až absurdní důkaz evoluce.
Mluví se o tom často a snad nikdo to nezpochybňuje - auta jsou stále rychlejší. Zejména v poslední dekádě či dvou došlo na tomto poli k až extrémně rychlému vývoji, kdy výrazně vzrostly výkony motorů, došlo k velkému pokroku na poli pneumatik, rozmohly se aktivní zásahy elektroniky do chování vozů v zatáčkách a také jinak stále těžší auta v posledních letech rázem těžknout přestala, přinejmenším.
Výsledky vidíme nejlépe na časech ze Severní smyčky Nürburgringu - jen v posledních dnech jsme tu měli VW Golf GTI blížící se metě 7:45 a Mercedes-AMG GT R s časem pod 7:11. Ještě před 20 léty a možná i později bychom u stejně orientovaných aut žasli nad časy o minutu horšími. A minuta na Nordschleife je něco jako 10 let v životě člověka, skoro věčnost.
Vidět, jak jsou rychlá auta rychlejší a peprné hatchbacky peprnější ale neříká celou pravdu. Upřímně, už Golf V GTI je tak rychlé auto, že mu v něm rozumnému řidiči na silnicích těžko bude chybět dynamika, o špičkových Mercedesech ani nemluvě. Tento pokrok se ale neodehrává jen u výkonných aut, probíhá napříč celým automobilovým segmentem. A najdeme tak i podstatě bizarnější ukázky toho, o kolik jsou dnes auta rychlejší než bývala.
Sami jsme dříve nejednu přinesli, test Škody Rapid 1,2 TSI na Nordschleife byl jednou z nich. Něco takového působí jako absurdní věc, ale dobře řízené auto i tohoto typu je rázem Ringu všechno, jen ne brzda provozu. Však dokáže na 100koňové auto naprosto neokruhového zaměření vystřihnout i velmi dobrý čas. A něco podobného teď napadlo kolegy z amerického Motor Trendu.
Ti testovali Infiniti QX30, pro nadšeného řidiče naprosto nezajímavý stroj. To je mezi dnešními vozy skoro antiauto, kompaktní SUV (spíše pseudoSUV, blíže má k něčemu jako je Octavia Scout) postavené z Mercedesu GLA. Američané testovali verzi s dvoulitrovým turbem, která má sice přes 200 koní výkonu, ale to je tak všechno. Však jsme si sami kdysi testovali výchozí Mercedes A 250 a ani to nebylo auto, kterému byste jako řidiči propadli. Přesto právě tohle Infiniti postavili proti Porsche 928 ve verzi S4.
To je sice dekády staré auto, přesně tato verze ale byla v roce 1986 oficiálně nejrychlejším silničním autem světa poháněným atmosféricky plněným motorem. Pochopitelně, stejně jako v případě jiných soutěží a rekordů, i v případě tohoto zápisu v tabulkách FIA platí, že „vítězí, kdo se účastní” a pravděpodobně (pravděpodobně, nevíme, nebylo změřeno stejným způsobem) rychlejší Ferrari a Lamborghini s výkonnými atmosférami o tento rekord neusilovala. Tak či onak ale šlo o proklatě rychlé auto - s pětilitrovým osmiválcem o 320 koních dosáhlo 7. srpna 1986 na letmém kilometru v obou směrech průměrné rychlosti 276,690 km/h. To je i dnes slušný kalup.
Postavit proti jednomu z nejrychlejších aut 80tých let kompaktní pseudoSUV s dvoulitrovým turbem o asi dvoutřetinovém výkonu a maximálkou 210 km/h zní jako hloupý vtip, jenže... Ono je rychlejší, na okruhu. Podívejte se sami na přiložené video Motor Trendu, na kterém ta správná část začíná v čase asi 5:44. Uvidíte na něm Randyho Probsta, zkušeného závodního pilota, který rozhodně nemá důvod s Porsche nejet naplno. Pouze konstatuje, že bohužel měli k dispozici jen pomalejší verzi s automatickou převodovkou, s manuálem by to možná vypadalo jinak.
Možná, ale takhle nevypadá - sami autoři říkají, že se tohle srovnání trochu vymklo z rukou, protože doufali, že Infiniti bude pouze blízko a že se ukáže, že ta „stará holka” (928) ještě umí. Jenže neukázalo - její čas je o 1,31 sekundy pomalejší a v podstatě nikdy během měřeného kola nemá reálnou šanci Infiniti předčít.
Co si z toho vzít? To je pochopitelně těžká otázka. Můžeme truchlit, že pro mnohé snové sportovní GT jako je Porsche 928 s motorem 5,0 V8 dnes nestačí něčemu jako je Infintii QX30 s dvoulitrovým turbem. Ale asi to není moudré. Z evoluce bychom se měli radovat, mělo by nás těšit, jak moc dokázala auta zlepšit svou dynamiku, jízdní vlastnosti, brzdné schopnosti - v podstatě všechno, co s rychlostí souvisí - a nabídnout více za méně. Stejně tak ale asi není moudré si právě kvůli tomu koupit cokoli jako QX30 - stejný pokrok se odehrál i v jiných třídách aut a kompaktní hatchback se stejnou technikou bude pochopitelně ještě rychlejší...
Postavit QX30 proti Porsche 928 S4 zní pošetile. Jenže právě to dokonale ukázalo, jak moc jsou dnes auta rychlejší než dříve
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
včera - Tento stroj vypadá jako přívěs za Cybertruck, je to ale spása pro Česko. Sám hledá a opravuje díry v silnicích
26.3.2024
Nové na MotoForum.cz
- Místo Balaton Ringu se pojede v Estorilu? včera 16:00
- Indian Riders Fest 2024: Back In Time včera 08:03
- Vostatkovo zklamání v Barceloně 26.3.2024
- Úspěšné operace předloktí pro Ayumu Sasakiho 26.3.2024
- Novotný a Clark získali důležité poznatky a zkušenosti 26.3.2024
Nejnovější články
- Levná kopie kultovního Mercedesu G dostane novou verzi s motorem přímo od Mercedesu, bude ještě blíž originálu
před hodinou - Volvo se rozhodlo odpravit polovinu svých českých prodejů. Skončilo s diesely, i když jde o jeho jasně nejžádanější motory
před 2 hodinami - Ford si nechal patentovat chytré řešení převozu větších věcí, bude mu ho závidět i Škoda se svým Simply Clever
před 3 hodinami - Krachující Fisker se pokouší zachránit zoufalým výprodejem. Auta zlevnil skoro o polovinu, stojí míň než základní Octavie
před 5 hodinami - Firma, která předělává spalovací auta na elektrický pohon, je na hranici bankrotu, bez peněz zastavila činnost
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva