F1 s převodovkou CVT mohla změnit svět aut. Zakázali ji před prvním startem

 | 22 příspěvků | 8.9.2017 Marek Bednář
Reagovat

Nepřihlášený Martin

Zajimavy clanek,jen nechap.. | 9.9.2017 17:32reagovat
avatar

Zajimavy clanek,jen nechapu jak muze autor napsat jednim dechem,ze prevodovky CVT jsou dnes na okraji zajmu,a davaji se jen do urcitych typu aut a v dalsi vete,ze se dnes davaji do spousty aut...

Jinak pro priklad toho okraje zajmu. Napr. nejvetsi automobilka sveta Toyota je s uspechem dava do vsech svych modelu,krome tech nejvetsich a nejvic zatizenych jako je Hilux a Land Cruiser v ostatnich at je to maly Yaris,sedan Corolla, Auris, SUV Rav4 i luxusni odnoz Toyoty-Lexus je pouziva.A dluzno rict,ze s uspechem po celem svete a s takrka nulovou poruchovosti... Takze fakt nevim jak si vysvetlit ten "okraj zajmu" ;-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Hrd

na okraji zájmu našich "od.. | 9.9.2017 18:44reagovat
avatar

na okraji zájmu našich "odborníků novinářů" jsou hlavně spolehlivá japonská auta. Vědí o nich jen to, že snad existují. Okruh jejich zájmu začíná a končí koncernem VW a tam jsou CVT opravdu na okraji zájmu :-)

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Hagman

Jo do skútrů dobrý, jinak.. | 9.9.2017 19:15reagovat
avatar

Jo do skútrů dobrý, jinak na prd.

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Zajimavy clanek,jen nechap.. | 9.9.2017 20:47reagovat
avatar

Proto tohoto autora nikdy neber moc vážně... :-)

Nepřihlášený _|

Reakce na: na okraji zájmu našich "od.. | 9.9.2017 21:04reagovat
avatar

Jasně ! Japonec atmosféra - je to nejlepší a nejspolehlivější auto na světě. Miluju tyhle hospodský pindy lidí co jezdí obvykle 17 let starou Toyotou.

Zobrazit reakce..

nikoloki

Reakce na: Zajimavy clanek,jen nechap.. | 9.9.2017 23:23reagovat
avatar

Lexus? A kde? Prosím nepleťte si e-CVT převodovku s CVT převodovkou, nemá s ní vůbec nic společného. Neznám Lexus s CVT, hybridy mají e-CVT. Značka Toyota CVT ovšem skutečně používá - Yaris, Auris, Verso, Avensis, RAV4.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Japonec

Reakce na: Jasně ! Japonec atmosféra.. | 13.9.2017 13:23reagovat
avatar

Máš recht, japonský auta stojej za hovno, všichni dobře víme, že nejlepší je tédéíško od VW.

Jen jsem zvědavej, jak bude jezdit sedmnáctiletej Superb, Chrochtávka, Rapid, nebo Fóbie.

Nepřihlášený tazatel

a to jako 9 a 10 stupňové.. | 21.9.2017 23:30reagovat
avatar

a to jako 9 a 10 stupňové automaty jsou ještě převodovky klasické nebo polovariátory? jinak nevím, co je horší, jízda v jedněch otáčkách nebo neustále řadící automat ...

Nepřihlášený MasoxCZ

"Pokud dokážete motor udrže.. | 4.11.2017 16:06reagovat
avatar

"Pokud dokážete motor udržet v otáčkách, kdy má největší výkon, bude vůz nejlépe zrychlovat."

Ne, to teda nebude. Největší zrychlení je dosažitelné v bodě nejvyššího kroutícího momentu, neboť tehdy motor vyvíjí největší sílu, a pokud je podvozek schopen ji bezezbytku přenést na vozovku, je výsledkem největší zrychlení.

"byl tento vůz o několik vteřin na kolo rychlejší"

Ne, to nebyl. Byl rychlejší o několik SEKUND. Vteřina je jednotkou velikosti úhlu, nikoli času. Novináři, který je v branži desítky let (ano, Máro, pamatuju si Tě z doby, kdy s Tebou v redakci seděli můj otec a bratr, a kdy jsme závodili v Sosnové v Astře Jirky Křenka), by se tohle stávat nemělo.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený MasoxCZ

Reakce na: Lexus? A kde? Prosím neple.. | 4.11.2017 16:14reagovat
avatar

e-CTV skutečně není mechanický variátor. Technicky je to reduktor planetové kontrukce, kde ke změně převodového poměru slouží druhá vstupní hřídel, poháněná elektromotorem, jehož otáčky lze měnit (v případě toyotí e-CTV) v rozsahu +/-10.000 ot/min.

Hlavním kouzlem je nejen to, že beze změny lze tuto vyfikundaci nasadit jak v hybridu, tak v autě pouze se spalovacím motorem (viz třeba Avensisy), ale také počet součástek (včetně pláště reduktoru je jich 27, což ve srovnání s cca 550ti v přímo řazeném sedmikvaltu redukuje nároky na přesnost výroby a poruchovost na naprosto směšné hodnoty), a všechny pohyblivé díly vykonávají výhradně rotační pohyb. Takže opět, díky daleko lépe řešitelnému dimenzování dílů na namáhání, je převodovka mnohem méně náchylná na poruchy, podléhá významně menšímu opotřebení, a vykazuje delší životnost a lepší spolehlivost.

Konkrétně jsem ještě neslyšel, že by ani v taxikářských Priusech s proběhem hodně přes půl miliónu kilometrů, došlo k poruše převodovky.

Ve srovnání s mým předchozím autem, konkrétně Subaru Outback 2004, který byl už v 60ti tisících km přidřený a ve 200 tisících se zároveň s převodovkou rozpadl, je Prius auto které přežije i konec světa.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený vana

Reakce na: "Pokud dokážete motor udrže.. | 4.11.2017 18:10reagovat
avatar

MasoxCZ: vypadá docela úsměvně když puntičkářsky bojuješ za sekundy místo vteřin, ale zároveň prokazuješ hluboké fyzikální neznalosti popíráním jasné a nevyvratitelné skutečnosti, že nejlepší možné zrychlení se dosáhne výhradně při udržování motoru v režimu maximálním výkonu.

Trochu ti uniká že zrychlení auta není závislé na síle motoru (tedy velikosti jeho momentu), ale závisí výhradně na hnací síle na kolech.

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: e-CTV skutečně není mechan.. | 11.11.2017 16:35reagovat
avatar

Můžeš mi říct, kolik součástí převádějící točivý moment na kola v převodovce nekoná výhradně rotační pohyb? :-)

Mimochodem princip e-CTV jsem v roce 1987 nabízel Tatře a byl jsem odmítnut, že neplánují automatické převodovky, prý o ně není zájem. Jistě, SSSR chtělo kovářskou práci, opravitelnou v bahnité tajze a ne výkřiky techniky...

Asi jsem příliš předběhl dobu.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: e-CTV skutečně není mechan.. | 11.11.2017 16:55reagovat
avatar

Když si vezmeš do ruky kalkulačku a začneš počítat točivé momenty motoru a pak na kolech, určitě se dopočítáš toho, že největší akcelerace dosáhneš při max. výkonu a ne max. momentu motoru. Musíš ale zohlednit to, že se motor točí, počítat to dynamicky a ne staticky. Při max. výkonu máš sice menší moment, ale na druhé straně menší převod, tedy když to vynásobíš, vyjde pak akcelerace lépe pro max. výkon.

Z točivého momentu se dělá modla, ale ten je důležitý jen pro dimenzování převodového ústrojí a výpočet převodových poměrů. Jestli mám max. výkon při 4000 rpm nebo při 6000 rpm, je to pro dosažení maximální rychlosti jedno, jen se musí správně zvolit celkový převod od motoru na vozovku.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený vana

Reakce na: Když si vezmeš do ruky kal.. | 11.11.2017 17:14reagovat
avatar

chtěl jsi asi napsat větší převod

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený MasoxCZ

Reakce na: Můžeš mi říct, kolik součás.. | 11.11.2017 21:26reagovat
avatar

Kupodivu docela velká hromada. Vidličky, suvná ložiska, zubové spojky, synchrony. Krut není jediné namáhání, co se na nich vyskytuje. A jak praví Murphy, co se může pokazit, to se pokazí. Když jsou tam těch součástek stovky místo desítek, je tam toho k pokažení desetkrát víc. Spousta z nich je taky dost háklivých na přesnost výroby, protože s každou nepřesností roste opotřebení. Čím víc do převodovky vede děr, tím víc jich musíš těsnit.

A kupodivu, zeptej se jakéhokoli praktika, a ten ti potvrdí empirickou zkušenost, že komplikovanější mechanismy se sypou častěji a fatálněji než mechanismy jednodušší.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: chtěl jsi asi napsat větší.. | 11.11.2017 21:28reagovat
avatar

Nechtěl... :-)

Napsal jsem to špatně, mělo tam být kratší, což je přesnější označení.

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: Kupodivu docela velká hrom.. | 11.11.2017 21:33reagovat
avatar

Řadící vidlice nepřenášejí točivý pohyb a všechny ostatní části - kromě vloženého kola zpátečky, se trvale točí. A pří zařazení zpátečky se točí i to vložené... :-)

Když si vezmeš, kolik poruch mají dnešní mechanické převodovky, pokud mají správnou výši olejové hladiny a olej je pravidelně měněn, proti automatickým převodovkám, tak bych se tím počtem dílů moc nezabýval. Za ty roky jsou ručně řazené převodovky tak vymakané, že je to to poslední, co se v autech sere.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený MasoxCZ

Reakce na: Řadící vidlice nepřenášejí.. | 11.11.2017 22:19reagovat
avatar

NO tak s tím si troufnu nesouhlasit. Služebáka jsem sice nikdy neměl jako první řidič, ale... Almera '94: ve 105ti tisících ruplý přítlačný kotouč. RAV '96 ve 135kkm, spojková lamela zcela bez obložení. RAV 2000, v 90ti kkm rozpadlý dvouhmotový setrvačník. Outback 2004 v 60ti přidřený hrnec, ve 130ti nefunkční synchrony, ve 140ti vysypaná dvě ložiska hřídelí v převodovce, ve 180ti ojniční ložiska, ve 230ti se rozletělo kluzné ložisko redukce, a ve 238mi šla zároveň opět ložiska hřídelí ve špajzce a kliková ložiska.

A ještě zpátky k akceleraci. To přece záleží na poměru krouticího momentu na kolech a setrvačnosti břemene v kombinaci s rychlostí poklesu krouticího momentu motoru v poměru k nárůstu otáček. Ale uznávám, že u motokáry s relativně (k její hmotnosti) gigantickým motorem to bude trochu jinak, než u nákladního vlaku s elektrickou trakcí; s trochou zjednodušení se dá říct, že ty světy jsou proti sobě úplně obráceně..

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Jirka_1

Reakce na: NO tak s tím si troufnu ne.. | 11.11.2017 23:12reagovat
avatar

Vidíéš, píšeš o čem - o superspolehlivých japonských autech... :-) Přitom jsem vždycky tvrdiil, že Japonci mají papírové zboží, u aut se konstrukce počítá na 7 let nebo 200 000 km. A jak vidět, ani to nevydrží... :-)

Ovšem je pravdou, že nevíme, jak s nimi řidiči zacházeli. Já měl vždy novou Octavii a jezdil s ní sám, servis se dělal přesně podle předpisu výrobce.

K tomu momentu - nejlépe auto akceleruje při maximálním výkonu, ovšem při správném převodovém poměru vůči dané rychlosti. Proto je možné s plynule měnitelnou převodovkou akcelerovat nejlépe, protože proměnný převod umožňuje udržovat motor při konstantních otáčkách max. výkonu motoru. A jestli si toho někdo všiml, tak všechna auta s variátory mají v programu nastaveno zrychlování nad určitou hranici při max. otáčkách a ne otáčkách max. momentu, což mnohé neznalé řidiče štve, jelikož na ten "zbytečný řev" nejsou zvyklí, je to o subjektivním dojmu. Zátah motorů s velkým momentem při konstantním převodu jim připadá větší, než plynulý tah při max. výkonu. Cítí ten počátek zátahu a už neregistrují jeho pokles a zmenšování akcelerace při poklesu momentu s otáčkami...

Nepřihlášený vana

Reakce na: NO tak s tím si troufnu ne.. | 12.11.2017 07:13reagovat
avatar

MasoxCZ: zmínil jsi že jsi závodil v Sosnové. Nepochybuju vůbec že tví soupeři během závodů ve snaze o co největší zrychlení udržovali své motory co nejdéle okolo otáček max.výkonu, tak jak to dělají závodníci na celém světě. Zatímco ty jsi zrychloval zásadně ve středních otáčkách při maximálním momentu motoru

Jen by mě zajímalo, jestli jsi s takovým stylem "závodní" jízdy vůbec někdy dojel lépe než poslední.

Zobrazit reakce..

Nepřihlášený Marek Staněk

Reakce na: MasoxCZ: zmínil jsi že jsi.. | 12.11.2017 08:12reagovat
avatar

Pokud si myslíš, že kruhy jsou JENOM o akceleraci, tak se prober. Dost možná "jen" umím zatáčky, protože jsem skončil, proto tebe jistě zcela překvapivě, celkově druhý. A pokud se pamatuju správně (je to tak 20 let, možná víc), tak Mára Bednář tenkrát hodně těsně třetí.

Nepřihlášený vana

Takové umístě je opravdu p.. | 12.11.2017 08:35reagovat
avatar

Takové umístě je opravdu překvapivé

Dobře zeptám se jinak - Když chceš někoho rychle předjet, ať na rovince na okruhu, nebo i v běžném provozu, vytočíš motor do maxima výkonu nebo raději zařadíš o jeden až dva kvalty výše abys měl vyšší krouťák ?

Přidat příspěvek
(pro zasílání reakcí, adresa nebude zveřejněna)
b_468_60.gif

Autobazar

zobrazit vše