Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Fanda toužil po moderním autě 24 let mrtvé značky. Tak si ho chytře postavil sám
10.11.2018 | Mirek Mazal
Pokud nějaká automobilka skoro čvrtstoletí nevyrobila ani šroubek, těžko si od ní koupíte moderní auto. Ale co když ho přesto chcete? Vlastní píli a kreativitě se přece meze nekladou.
Původní verze vzduchem chlazeného Volkswagenu Beetle byla velmi populárním autem, které se po dekády vyrábělo v miliónových kvantech. To samé nelze říci jeho novodobých inkarnacích, které snad ani neměly za cíl stát se podobným hitem. Přesto u zákazníků narazily ještě více, než Volkswagen doufal, a tak se s čtvrtou generací modelu, který německou automobilku „udělal”, do budoucna ani nepočítá.
Proč o tom ale nyní hovoříme? Proto, že třetí a minimálně na nějaký čas poslední verzi kulatého Volkswagenu použil jeden Rus, který chtěl mít moderní auto značky Záporožec neboli ZAZ. Ta po dekády zásobovala Sovětský svaz malými auty ze v Záporoží na Ukrajině a značně urychlila motorizaci SSSR modelem 965. V různých iteracích byl vyráběn až do roku 1994, pak se ale za ZAZem zavřela voda.
Tento vůz vznikl z popudu politického vedení země a v podstatě plnil prakticky stejnou roli jako Brouk od Volkswagenu na západě. Byl sice často kritizován kvůli poruchovosti, vysoké spotřebě, příliš malému interiéru a vůbec nepřesvědčivé technice. Navíc nešla skrýt nápadná podoba s Fiatem 600, jenže stále to bylo auto, které mnoha lidem přirostlo k srdci. Jak jste pochopili, na rozdíl od Brouku se moderního nástupce nikdy nedočkal, a tak si jeho fanoušek poradil sám.
Neznámý ruský automechanik se „jednoduše” (ve skutečnosti to vůbec jednoduché nebylo...) rozhodl zkřížit Záporožce s Beetlem. Modernímu VW sebral prakticky celou karoserii a na prostorový rám navěsil díly ze sovětského lidového vozítka. Základ v podobě podvozku, kabiny, pohonu, střechy, sloupků a skel tak zůstal původní, zato vnější části jsou po vzoru 965.
Koncern se nezapře ani po nahlédnutí do motorového prostoru. Pod kapotou zůstal přeplňovaný benzínový čtyřválec TSI o objemu 1,8 litru spojený s automatickou šestistupňovou převodovkou. Původ u VW je vidět zkrátka všude, jen exteriér klame tělem. Dokonce i zpětná zrcátka jsou převzata z malého hatchbacku z východu.
Výsledek by mohl být předlohou další generace ZAZu, výsledek nakonec nevypadá vůbec marně. Tedy alespoň podle nás, pochopitelně můžete mít jiný názor...
ZAZ 965 v novém provedení je ve skutečnosti VW Beetle. Podle nás je to docela povedené retro, zvláště když uvážíme, že auto vzniklo prakticky na koleně
Zdroj: MegaRetr@Youtube
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
- Ojetá Škoda Karoq je oproti novému autu za babku, jako nejspolehlivější moderní škodovka dává smysl
26.3.2024 - Luxusní SUV jde i v roce 2024 pořídit s ručním řazením, relikt starých časů nepochopitelně zůstává v nabídce
26.3.2024 - Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz