Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Formule 1 pro rok 2017 v 10 hávech slavných ef-jedniček vypadají úžasně
26.2.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Monoposty Formule 1 nedělají slavnými jen jejich technické aspekty či závodní úspěchy, ale také zbarvení. Co oháknout nové F1 do slavných hávů?
Kolem Formule 1 je po letech zase pořádně živo, i když nová sezóna ještě ani nestačila začít. Mohou za to dva aspekty - jednak změna majitele firmy vykonávající komerční práva a tahanice kolem ní a pak nová pravidla. Každá velká změna v tomto směru by se stala centrem pozornosti, tato je navíc k lepšímu a otevírá prostor pro kreativitu konstruktérů, jejímiž svědky jsme v posledních letech byli jen ve velmi omezené míře.
I samotné nové stroje jsou pozoruhodné a tento týden jsme byli svědky představení většiny těch klíčových. Některé se ukázaly i v nových zbarveních, ať už se ale podíváme na Ferrari s McLarenem a nebo Mercedes se zbytkem, těžko mezi nimi najdeme opravdu oslnivý háv. Můžete namítnout, že třeba Ferrari je pořád stejné a tedy pořád stejně šik, jenže není to tak úplně pravda.
Dojem z hávu těchto strojů totiž dělají nejen samotné barvy, ale i jejich sladění s logy sponzorů. A tady zkrátka týmy tápou. Mohou za to dva faktory - jednak zákaz tabákové reklamy, který z tohoto sportu vyhnal hodně velkých sponzorů, kteří si mohli dovolit přispívat do rozpočtu týmů v opravdu velké míře a nechat do svých barev odít klidně celé stroje. A pak cosi na pomezí globalizace tohoto sportu/klesající zájem jisté části publika/zvyšování nákladů na provoz týmu, což ve výsledku znamená menší zájem firem o sponzorování F1 na jedné straně a vyšší ceny za totéž na straně druhé.
Proto dnes ani na Ferrari či McLarenu nevidíme nic jako obří loga cigaretových značek či velkých sponzorů z řad jiných firem - mobilními operátory počínaje a výrobci elektroniky konče. Buď na nich nevidíme nic, což je nuda (McLaren) nebo na nich vidíme takovou záplavu malých log, až se z toho točí hlava (Ferrari). Tohle zkrátka není ono, něco tomu chybí.
Designér Sean Bull se ale pokusil vrátit čas a novou F1 Renaultu jménem RS.17 oháknul do designu řady slavných monopostů minulosti. A je to hned jinačí podívaná. Projděte si je spolu s námi na následujících obrázcích seřazené chronologicky. Je to vážně jedna legenda vedle druhé...
1. Lotus 98T (1986)
Ikonicky zbarvený monopost Lotusu ze šílené sezóny 1986, za jehož volant usedal slavný Ayrton Senna. Co dodat.
2. McLaren MP4/4 (1988)
Mistrovský stroj Gordona Murraye sedlaný opět Ayrtonem Sennou v sezóně 1988 nosil další z dnes ikonických hávů. Z tohoto zbarvení stříká historie.
3. Jordan 191 (1991)
Žádný „tabákový sponzor”, zato svědek události, která psala dějiny F1 na léta dopředu. V tomto voze fascinujícím způsobem vtrhl do F1 Michael Schumacher, už proto bude jeho vzhled nezapomenutelný.
4. Williams FW14 (1991 - 1992)
Jeden z nejpokrokovějších strojů historie F1 byl tak dobrý, že ho de facto zakázali. S Mansellem za volantem v roce 1992 neměl konkurenci a zbarvení ve stylu Canonu a Camelu psalo historii s ním.
5. Williams FW16 (1994)
Z pohledu na FW16 dodnes mrazí, v takto zbarveném voze fatálně havaroval Ayrton Senna. I to mu zajistilo místo v dějinách.
6. McLaren MP4/13 (1998)
Mistrovské auto Miky Häkkinena z pera Adriana Neweyho proslulé souboji s Michaelem Schumacherem nosilo nezapomenutelné zbarvení. I dnešním F1 by seklo...
7. Jordan 199 (1999)
Jordan 199 byl svého času hodně na očích - usedal do něj šampion z roku 1996, Damon Hill. Nic velkého za jeho volantem nepředvedl, ale auto samo bylo pozoruhodné už kvůli svým nepřehlédnutelným barvám.
8. Arrows A21 (2000)
O tomto Arrowsu platí něco podobného jako o Hillově Jordanu - z hlediska výsledků nepředvedl prakticky nic, ale svým zbarvením byl pořádně vidět. A řídil jej Jos Verstappen, otec dnešní vycházející superstar Formule 1.
9. Ferrari F2002 (2002-2003)
Když nějaké auto na začátku minulé dekády postavili Brawn a Byrne a do jeho kokpitu usedl Schumacher, znamenalo to jediné: neporazitelnost. O Ferrari F2002 to platilo více než o kterémkoli jiném - Schumi tehdy opanoval sezónu takovým způsobem, že za ním i eso typu Juana Pablo Montoyi zaostalo o 94 bodů. Nikdy jindy v historii se nestalo, aby byl šampión znám šest závodů před koncem sezóny - i tento rekord se k tomuto zbarvení váže.
10. Renault R26 (2006)
Mistrovský stroj z úchvatné sezóny roku 2006, kdy se o titul prali Schumacher s Alonsem a do posledního závodu to byli jen oni dva, kdo brali všechna první místa. Nakonec vítězný Renault - stále ještě „cigaretový” - nejenže skvěle jezdil, ale také vypadal...
Zdroj: Sean Bull Design
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejnovější články
- Firma stvořila extrémní expediční auto, které přežije i apokalypsu, uvnitř přesto vypadá jako luxusní klub
včera - Jako nový skomíral ve stínu Škody Octavia, o to zajímavější je rodinný kombík Opelu jako ojetina
včera - Tohle je nejnovější Kalašnikov v prodeji. Je-li to zbraň, pak jedině na kolech, přesto zaostává za 73letým originálem
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Další přehmat Mercedesu. Mohl jednoduše vyřešit největší problém elektromobilů, rozhodl se ale hrdě trvat na svém
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 00:05 - abgx1
- Pneu koutek 04.17. 23:53 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- BMW Divize 04.17. 21:57 - jerry
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.17. 15:24 - mattonecz
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 04.17. 12:48 - řidičBOB