Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě

Příběh Hummerů se začal psát již v 70. letech minulého století, kdy U. S. Army hledala náhradu za Willysy. Dnes hodlá nahradit i ty.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě

27.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Příběh Hummerů se začal psát již v 70. letech minulého století, kdy U. S. Army hledala náhradu za Willysy. Dnes hodlá nahradit i ty.

Každá armáda na světě potřebuje také vozidla. Ta americká používala dlouhá léta Jeepy Willys, které vznikly z vládní zakázky ještě před druhou světovou válkou - právě v té došlo k jejich prvnímu nasazení. O pár let později jezdily také v Koreji a ještě později i ve Vietnamu. Pak, v 70. letech, ale Američané začali pociťovat potřebu nového, lepšího, většího stroje.

K tomu mělo toto auto být náhradou za více existujících vozidel, konkrétně např. šestikolky M561 Gama Goat a Jeepy M151. Vypsali tedy další vládní zakázku, jejímž výsledkem mělo být HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, česky Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo. Finální specifikace byly známé v roce 1971 a na šest desítek výrobců se pustilo do práce.

Včas nicméně své návrhy dodaly jen tři značky. Vítězem byla společnost AM General, odnož firmy AMC, American Motor Corporation. Představila stroj, který dnes známe zejména jako Hummer H1 či jako Humvee, kteréžto slovo vzniklo zkomolením HMMWV. Ostatně, i jméno značky Jeep je zkomoleninou označení GP, jak se původně nazývaly Willysy... Alternativní stroj Chrysleru trpěl vážnými technickými nedostatky a Lamborghini mělo vidlicový osmiválec umístěný za zadní nápravou, takže se jejich neúspěchu nelze moc divit.


Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 1 - jvh humvee xm998 prototype I
První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal

Ani AM General nicméně nepřišlo rovnou s finální podobou Humvee, jak ho dnes zná celý svět, leckdy až příliš důvěrně. Fanoušci také ví, že tento stroj byl poháněn zprvu 6,2litrovým atmosférickým dieselem o 190 koních a 500 Nm, později turbodieselem o stejném objemu a síle 205 koní a 600 Nm. Předcházelo mu několik vývojových prototypů. Prvním z nich je XM998 HMMWV Prototype I, který se ukázal v roce 1981 a vypadá spíš jako bugina než jako auto, ve kterém by se měli pohybovat vojáci ve válečné zóně. Jistě, ani Willys neposkytoval drsným hochům v zeleném vůbec žádnou ochranu a výsledný Humvee také pořádně ne, ale tady byl nedostatek jakékoliv ochrany vážně trochu moc viditelný.

Tenhle stroj má tedy od výsledného Humvee odlišný ještě docela dost, třebaže základní koncepce širokého rozchodu kol a relativně nízké výšky je přítomná už zde. Ostatně, byl to jeden z požadavků oné vládní zakázky s cílem, aby byl vůz co nejstabilnější i plně naložený - užitečná hmotnost 650 kg je úctyhodná - a aby byl schopný se v těžkém terénu nepřevrátit.

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 2 - jvh humvee xm998 prototype II 02Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 3 - jvh humvee xm998 prototype II 03Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 4 - jvh humvee xm998 prototype II 04
Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...

Vývoj nicméně pokračuje dál a auto se dále vylepšuje, dostává např. dveře a mnohem širší možnosti úprav. Přichází XM998 Prototype II a III v letech 1981, resp. 1982. Ty už jsou dnes známému stroji velmi podobné. Na obrázcích také vidíme, že možnost nástaveb je víc než slušná; i tohle bylo v požadavcích armády. Variabilita samozřejmě došla největšího užití až na sériovém Humvee, nicméně už prototypy II a III byly zkoušeny s různým příslušenstvím.

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 5 - jvh humvee xm998 prototype III 03Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 6 - jvh humvee xm998 prototype III 04Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 7 - jvh humvee xm998 prototype III 07
... a třetí se od něj liší jen velmi málo

Výsledný Humvee se ukázal v roce 1983 a armáda hned objednala 2 334 kusů. Také ale byl dohodnut pětiletý kontrakt na dodávku 55 tisíc Humvee. Jeho prvním ostřejším nasazením byla válka v zálivu na počátku 90. let. Poté se zvedla ohromná vlna zájmu, takže se AM General, tehdy už v době, kdy automobilku AMC pohltil Chrysler, rozhodlo vyrábět civilní verzi tohoto stroje, označenou jako Hummer H1. Ta přišla na svět v roce 1992, kdy už bylo vyrobeno několik desítek tisíc armádních Humvee.

Celkem za třicet let života vzniklo na 281 tisíc armádních Humvee a spousta dalších civilních kousků, nepočítaje SUV označená jako H2 a H3. Nikdy to ale nebylo bojové vozidlo, nikdy se nepočítalo s nějakou skutečnou ochranou posádky před IED (Improvised Explosive Device, improvizované výbušné zařízení), které jsou dnes dost nebezpečné. Nejen před 30 lety, ale ještě ani v Afghánistánu v roce 2002 nebyla hrozba IED ani zdaleka tak vážná, jak je dnes. Obrnit Humvee není možné dostatečně efektivně a také takovou změnou přijde o své dobré jízdní vlastnosti.

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 8 - jvh humvee 11Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 9 - jvh humvee 13Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 10 - jvh humvee 15
Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět

Místo Humvee se kvůli IED dnes používají vozidla MRAP, Mine Resistant Ambush Protected, tedy odolná minám a přepadením. Příběh Humvee stále nekončí, ještě dlouho to bude vozidlo ideální pro spoustu různých úkolů. V současnosti ale americká armáda hledá nové auto, které by nahradilo Humvee ve své víceúčelovosti a obratnosti a zároveň poskytlo ochranu srovnatelnou s vozy MRAP. Jak se to podaří, se zatím nechme překvapit.

Kompletní fotogalerie

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 11 - jvh humvee xm998 prototype I
První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 12 - jvh humvee xm998 prototype II 01Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 13 - jvh humvee xm998 prototype II 02Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 14 - jvh humvee xm998 prototype II 03Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 15 - jvh humvee xm998 prototype II 04Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 16 - jvh humvee xm998 prototype II 05
Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 17 - jvh humvee xm998 prototype III 01Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 18 - jvh humvee xm998 prototype III 02Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 19 - jvh humvee xm998 prototype III 03Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 20 - jvh humvee xm998 prototype III 04Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 21 - jvh humvee xm998 prototype III 05Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 22 - jvh humvee xm998 prototype III 06Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 23 - jvh humvee xm998 prototype III 07Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 24 - jvh humvee xm998 prototype III 08
... a třetí se od něj liší jen velmi málo

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 25 - jvh humvee 01Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 26 - jvh humvee 02Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 27 - jvh humvee 02aCesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 28 - jvh humvee 02bCesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 29 - jvh humvee 03Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 30 - jvh humvee 04Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 31 - jvh humvee 05Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 32 - jvh humvee 06Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 33 - jvh humvee 07Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 34 - jvh humvee 08Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 35 - jvh humvee 09Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 36 - jvh humvee 10Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 37 - jvh humvee 11Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 38 - jvh humvee 12Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 39 - jvh humvee 13Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 40 - jvh humvee 14Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 41 - jvh humvee 15Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 42 - jvh humvee 16Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 43 - jvh humvee 17Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 44 - jvh humvee 18Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 45 - jvh humvee 19Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 46 - jvh humvee 20Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 47 - jvh humvee 21Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 48 - jvh humvee 22Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 49 - jvh humvee 23Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 50 - jvh humvee 24Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 51 - jvh humvee 25
Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět

Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 52 - jvh hummer h1 05Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 53 - jvh hummer h1 06Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 54 - jvh hummer h1 07Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 55 - jvh hummer h1 08Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 56 - jvh hummer h1 09Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 57 - jvh hummer h1 10Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 58 - jvh hummer h1 11Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 59 - jvh hummer h1 11aCesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 60 - jvh hummer h1 12Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 61 - jvh hummer h1 13Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 62 - jvh hummer h1 14Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 63 - jvh hummer h1 15Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 64 - jvh hummer h1 16Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě - 65 - jvh hummer h1 17
Civilní verze vznikla po ohlasu, který Humvee sklidilo po válce v zálivu

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.