Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Cesta k Hummeru: od vládní soutěže až k dnešní k legendě
27.6.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Příběh Hummerů se začal psát již v 70. letech minulého století, kdy U. S. Army hledala náhradu za Willysy. Dnes hodlá nahradit i ty.
Každá armáda na světě potřebuje také vozidla. Ta americká používala dlouhá léta Jeepy Willys, které vznikly z vládní zakázky ještě před druhou světovou válkou - právě v té došlo k jejich prvnímu nasazení. O pár let později jezdily také v Koreji a ještě později i ve Vietnamu. Pak, v 70. letech, ale Američané začali pociťovat potřebu nového, lepšího, většího stroje.
K tomu mělo toto auto být náhradou za více existujících vozidel, konkrétně např. šestikolky M561 Gama Goat a Jeepy M151. Vypsali tedy další vládní zakázku, jejímž výsledkem mělo být HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, česky Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo. Finální specifikace byly známé v roce 1971 a na šest desítek výrobců se pustilo do práce.
Včas nicméně své návrhy dodaly jen tři značky. Vítězem byla společnost AM General, odnož firmy AMC, American Motor Corporation. Představila stroj, který dnes známe zejména jako Hummer H1 či jako Humvee, kteréžto slovo vzniklo zkomolením HMMWV. Ostatně, i jméno značky Jeep je zkomoleninou označení GP, jak se původně nazývaly Willysy... Alternativní stroj Chrysleru trpěl vážnými technickými nedostatky a Lamborghini mělo vidlicový osmiválec umístěný za zadní nápravou, takže se jejich neúspěchu nelze moc divit.

První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal
Ani AM General nicméně nepřišlo rovnou s finální podobou Humvee, jak ho dnes zná celý svět, leckdy až příliš důvěrně. Fanoušci také ví, že tento stroj byl poháněn zprvu 6,2litrovým atmosférickým dieselem o 190 koních a 500 Nm, později turbodieselem o stejném objemu a síle 205 koní a 600 Nm. Předcházelo mu několik vývojových prototypů. Prvním z nich je XM998 HMMWV Prototype I, který se ukázal v roce 1981 a vypadá spíš jako bugina než jako auto, ve kterém by se měli pohybovat vojáci ve válečné zóně. Jistě, ani Willys neposkytoval drsným hochům v zeleném vůbec žádnou ochranu a výsledný Humvee také pořádně ne, ale tady byl nedostatek jakékoliv ochrany vážně trochu moc viditelný.
Tenhle stroj má tedy od výsledného Humvee odlišný ještě docela dost, třebaže základní koncepce širokého rozchodu kol a relativně nízké výšky je přítomná už zde. Ostatně, byl to jeden z požadavků oné vládní zakázky s cílem, aby byl vůz co nejstabilnější i plně naložený - užitečná hmotnost 650 kg je úctyhodná - a aby byl schopný se v těžkém terénu nepřevrátit.
Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...
Vývoj nicméně pokračuje dál a auto se dále vylepšuje, dostává např. dveře a mnohem širší možnosti úprav. Přichází XM998 Prototype II a III v letech 1981, resp. 1982. Ty už jsou dnes známému stroji velmi podobné. Na obrázcích také vidíme, že možnost nástaveb je víc než slušná; i tohle bylo v požadavcích armády. Variabilita samozřejmě došla největšího užití až na sériovém Humvee, nicméně už prototypy II a III byly zkoušeny s různým příslušenstvím.
... a třetí se od něj liší jen velmi málo
Výsledný Humvee se ukázal v roce 1983 a armáda hned objednala 2 334 kusů. Také ale byl dohodnut pětiletý kontrakt na dodávku 55 tisíc Humvee. Jeho prvním ostřejším nasazením byla válka v zálivu na počátku 90. let. Poté se zvedla ohromná vlna zájmu, takže se AM General, tehdy už v době, kdy automobilku AMC pohltil Chrysler, rozhodlo vyrábět civilní verzi tohoto stroje, označenou jako Hummer H1. Ta přišla na svět v roce 1992, kdy už bylo vyrobeno několik desítek tisíc armádních Humvee.
Celkem za třicet let života vzniklo na 281 tisíc armádních Humvee a spousta dalších civilních kousků, nepočítaje SUV označená jako H2 a H3. Nikdy to ale nebylo bojové vozidlo, nikdy se nepočítalo s nějakou skutečnou ochranou posádky před IED (Improvised Explosive Device, improvizované výbušné zařízení), které jsou dnes dost nebezpečné. Nejen před 30 lety, ale ještě ani v Afghánistánu v roce 2002 nebyla hrozba IED ani zdaleka tak vážná, jak je dnes. Obrnit Humvee není možné dostatečně efektivně a také takovou změnou přijde o své dobré jízdní vlastnosti.
Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět
Místo Humvee se kvůli IED dnes používají vozidla MRAP, Mine Resistant Ambush Protected, tedy odolná minám a přepadením. Příběh Humvee stále nekončí, ještě dlouho to bude vozidlo ideální pro spoustu různých úkolů. V současnosti ale americká armáda hledá nové auto, které by nahradilo Humvee ve své víceúčelovosti a obratnosti a zároveň poskytlo ochranu srovnatelnou s vozy MRAP. Jak se to podaří, se zatím nechme překvapit.
Kompletní fotogalerie
První prototyp Humvee se výsledku ještě moc nepodobal
Druhý byl produkčnímu stroji výrazně blíž...
... a třetí se od něj liší jen velmi málo
Výsledný stroj firmy AM General zná celý svět
Civilní verze vznikla po ohlasu, který Humvee sklidilo po válce v zálivu
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tatry s pohonem 8x8 ve světě dodnes ohromují v extrémních terénních závodech
8.12.2019 - Majitelé tradičních pick-upů si upravují své vozy tak, aby vypadaly jako Cybertruck Tesly
8.12.2019 - Umělec dva roky za peníze vytvářel zácpu na pláži, jeho práci zničí první větší déšť
6.12.2019 - Ve Švýcarsku našli opuštěné Porsche 911, to pravé překvapení ale čekalo v motoru
5.12.2019 - Řidič v plné rychlosti vyjel ze silnice a přeskočil asi 12 aut stojících poblíž
5.12.2019
Nejčtenější články
- Malá firma názorně ukázala obří Toyotě, jakou chybu dělá s novou Suprou
10.11.2019 - BMW po Ringu prohání verzi nové trojky, u které už málokdo doufal, že ještě dorazí
10.11.2019 - Ani Ronaldo, ani Piëch, nejdražší nové auto světa koupil podle všeho jiný starý známý
11.11.2019 - Řidič Porsche boural v takové rychlosti, že po dlouhém letu přistál ve druhém patře domu
11.11.2019 - Nejsilnější kompakt dneška ukázal své pekelné zrychlení na německé dálnici
11.11.2019 - BMW naplno rozjelo způsob, jak vás nechat platit za pořízení auta, i když už je vaše
11.11.2019 - K mání je poslední ryzí motor Lamborghini, cena odpovídá jeho výjimečnosti
11.11.2019 - Žena Michaela Schumachera v rozhovoru poprvé od nehody promluvila o svém muži
11.11.2019 - Lada si nechala patentovat interiér zcela nové Nivy, realita ale může být jiná
11.11.2019 - Někdo si zkusil doma levně poskládat Bugatti Chiron, moc dobře to nedopadlo
11.11.2019

Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 00:51 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 23:12 - vonkreuz
- xDrive/Flex 4-Allradsystem/LSD Magna vs Haldex 5. generace 21:21 - janjan
- Další zajímavá autovidea 21:02 - Vrooom
- Politický koutek 19:33 - Dix
- Volkswagen obecne 18:57 - driver
- Detektory policejních radarů 15:26 - AntiRadary.cz
- koupě BMW E36 318 is 15:05 - david316i
- BMW Divize 12:48 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 08:24 - bojler
Autobazar
VW Polo 1.2 TSI
r.v. 2013
171 000,- KčSuzuki SX4 1.6 VVT
r.v. 2008
140 000,- KčVW Golf 1.4 TSI
r.v. 2015
288 000,- KčSuzuki SX4 1.6 VVT
r.v. 2008
140 000,- KčSuzuki SX4 1.6 VVT
r.v. 2012
230 000,- KčVW Passat 2.0 TDI
r.v. 2016
630 000,- Kč