Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil

(+ video) Předek Hummerů se zrodil z armádní soutěže. Do ní se hlásilo více výrobců, Chrysler nezvítězil kvůli přehřívání převodovky a osvětlení.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil

28.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek

(+ video) Předek Hummerů se zrodil z armádní soutěže. Do ní se hlásilo více výrobců, Chrysler nezvítězil kvůli přehřívání převodovky a osvětlení.

Původní HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo), vzniklo na objednávku americké armády. Zkratkový název se později zkomolil na Humvee a tuto odolnou, 2,16 m širokou krabici na kolech dnes známe snad všichni, i kdyby jen z amerických filmů.

Americká vláda ale tehdy, v roce 1979, vypsala soutěž na dodavatele nových armádních vozidel. Jeepy Willys, které sloužily ve druhé sv. válce, v Koreji i ve Vietnamu, totiž už nestačily, stejně jako upravené civilní lehké užitkové vozy. A kromě AM General, jehož stroj nakonec zvítězil, a několika dalších značek se do soutěže přihlásil i Chrysler.

Podle zadání mělo nové armádní vozidlo mít dieselový motor s dostatkem výkonu na zrychlení na 50 km/h do osmi sekund v bojovém stavu. Vůz, který na počátku 80. let Chrysler nabídl, měl pod kapotou dieselový vzduchem chlazený osmiválec Deutz o objemu osmi litrů a automatickou převodovku. Chladicí vzduch však byl veden pryč kolem převodovky, což mělo za následek její přehřívání. Také světla nebyla podle armádních specifikací, proto vůz nezvítězil. Jak vidíme na přiložench snímcích a videu. Byl by schopným off-roadem, krátké převisy a světlá výška 41 cm by znamenaly velmi dobrou průchodnost terénem. Ani výroba by nebyla drahá - použití existujících součástek, ostré hrany a rovné plochy znamenaly malé náklady.

Chrysler poté, v polovině 80. let, svůj vůz trochu pozměnil, dostal například jiná světla a také byl chladicí vzduch veden pryč otvory po stranách, nikoliv kolem převodovky, což vyřešilo problém jejího přehřívání. Tyto změny ale přišly až ve chvíli, kdy AM General již armádě dodávalo své Humvee a stále nebyly dostatečné - rám se u řízení silně kroutil. Důvod byl údajně ten, že základ v civilním pick-up trucku nebyl dostatečně silný na to, aby zvládl výrazně těžší kola a pneumatiky určené pro bojové nasazení. To byl hlavní důvod, proč Chrysler tento projekt ukončil. Od té doby se už o žádné vozidlo pro americkou armádu nepokoušel.

Není moc velké překvapení, že Chrysler v této dodávce neuspěl, přestože ve 40. a 50. letech se na válečném úsilí Spojených států podílel velmi výrazně a v 60. letech dokonce údajně spolupracoval na projektu Apollo, který ve finále dostal člověka na měsíc. Od té doby ale inženýři postupně přecházeli jinam nebo odcházeli do důchodu, takže automobilka neměla lidi dost dobré na to, aby její výtvor vyhrál onu soutěž na počátku 80. let. I na změny na svém armádním vozidle v roce 1985 si najala několik inženýrů zvenčí.

Prototypů armádního vozidla Chrysleru vzniklo několik, některé jsou dnes v soukromých rukou. Nikdy však nepoznaly jiné vládní nasazení, než v testech, při kterých si nevedly moc dobře. Vítěz soutěže, Humvee od AM General, však sklízí úspěchy ještě dnes. A po konfliktu v Kuvajtu v 90. letech se začaly tyto vozy dokonce vyrábět v civilních verzích pod jménem Hummer. Armádní kořeny automobilky Jeep tedy zůstaly ve válkách poloviny 20. století.


Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil - 1 - chrysler humvee prototyp 01Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil - 2 - chrysler humvee prototyp 02Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil - 3 - chrysler humvee prototyp 03Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil - 4 - chrysler humvee prototyp 04Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil - 5 - chrysler humvee prototyp 05
Upravený prototyp armádního vozidla Chrysleru se už nepřehříval, na soutěž ale bylo pozdě a vůz se příliš kroutil


John McElroy hovoří o prototypu armádního Chrysleru od 3:35

Zdroje: Allpar, Autoblog

Marek Bednář

Diskuze Přidat příspěvek

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše