Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Chrysler v 80. letech postavil vlastní Humvee, ve vládní soutěži však nezvítězil
28.8.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Předek Hummerů se zrodil z armádní soutěže. Do ní se hlásilo více výrobců, Chrysler nezvítězil kvůli přehřívání převodovky a osvětlení.
Původní HMMWV, tedy High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle (vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo), vzniklo na objednávku americké armády. Zkratkový název se později zkomolil na Humvee a tuto odolnou, 2,16 m širokou krabici na kolech dnes známe snad všichni, i kdyby jen z amerických filmů.
Americká vláda ale tehdy, v roce 1979, vypsala soutěž na dodavatele nových armádních vozidel. Jeepy Willys, které sloužily ve druhé sv. válce, v Koreji i ve Vietnamu, totiž už nestačily, stejně jako upravené civilní lehké užitkové vozy. A kromě AM General, jehož stroj nakonec zvítězil, a několika dalších značek se do soutěže přihlásil i Chrysler.
Podle zadání mělo nové armádní vozidlo mít dieselový motor s dostatkem výkonu na zrychlení na 50 km/h do osmi sekund v bojovém stavu. Vůz, který na počátku 80. let Chrysler nabídl, měl pod kapotou dieselový vzduchem chlazený osmiválec Deutz o objemu osmi litrů a automatickou převodovku. Chladicí vzduch však byl veden pryč kolem převodovky, což mělo za následek její přehřívání. Také světla nebyla podle armádních specifikací, proto vůz nezvítězil. Jak vidíme na přiložench snímcích a videu. Byl by schopným off-roadem, krátké převisy a světlá výška 41 cm by znamenaly velmi dobrou průchodnost terénem. Ani výroba by nebyla drahá - použití existujících součástek, ostré hrany a rovné plochy znamenaly malé náklady.
Chrysler poté, v polovině 80. let, svůj vůz trochu pozměnil, dostal například jiná světla a také byl chladicí vzduch veden pryč otvory po stranách, nikoliv kolem převodovky, což vyřešilo problém jejího přehřívání. Tyto změny ale přišly až ve chvíli, kdy AM General již armádě dodávalo své Humvee a stále nebyly dostatečné - rám se u řízení silně kroutil. Důvod byl údajně ten, že základ v civilním pick-up trucku nebyl dostatečně silný na to, aby zvládl výrazně těžší kola a pneumatiky určené pro bojové nasazení. To byl hlavní důvod, proč Chrysler tento projekt ukončil. Od té doby se už o žádné vozidlo pro americkou armádu nepokoušel.
Není moc velké překvapení, že Chrysler v této dodávce neuspěl, přestože ve 40. a 50. letech se na válečném úsilí Spojených států podílel velmi výrazně a v 60. letech dokonce údajně spolupracoval na projektu Apollo, který ve finále dostal člověka na měsíc. Od té doby ale inženýři postupně přecházeli jinam nebo odcházeli do důchodu, takže automobilka neměla lidi dost dobré na to, aby její výtvor vyhrál onu soutěž na počátku 80. let. I na změny na svém armádním vozidle v roce 1985 si najala několik inženýrů zvenčí.
Prototypů armádního vozidla Chrysleru vzniklo několik, některé jsou dnes v soukromých rukou. Nikdy však nepoznaly jiné vládní nasazení, než v testech, při kterých si nevedly moc dobře. Vítěz soutěže, Humvee od AM General, však sklízí úspěchy ještě dnes. A po konfliktu v Kuvajtu v 90. letech se začaly tyto vozy dokonce vyrábět v civilních verzích pod jménem Hummer. Armádní kořeny automobilky Jeep tedy zůstaly ve válkách poloviny 20. století.
Upravený prototyp armádního vozidla Chrysleru se už nepřehříval, na soutěž ale bylo pozdě a vůz se příliš kroutil
John McElroy hovoří o prototypu armádního Chrysleru od 3:35
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejčtenější články
- Sprint dvou německých superkombíků nedopadl podle očekávání, morálním vítězem je nižší hmotnost
19.2.2024 - Tohle Porsche si kdysi koupil Nissan, aby „obšlehnul” řešení pohonu všech kol pro svou vlastní legendu
19.2.2024 - Celosvětové prodeje elektrických a hybridních aut začaly prudce klesat, v lednu byly nejnižší od května 2023
19.2.2024 - Unikly technické parametry nového BMW M5 a je to obrovské zklamání, jeho hmotnost je doslova šílená
19.2.2024 - Nové rakouské řešení pohonu spalovacích aut emise CO2 z atmosféry dokonce stahuje, pro elektromobily je to další rána
19.2.2024
Živá témata na fóru
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Pomoc s výběrem 4x4 03.18. 19:41 - vikos.b
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan
- Volvo V60 2019/2020 03.16. 18:18 - Mosky323