Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník

Ceník z roku 2001 nejlépe připomíná, jak odvážné bylo pustit se tehdy v pozici Škody do boje o zákazníky na hranici střední a vyšší střední třídy. Ale vyplatilo se to, teď Superb slaví důležité jubileum.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník

23.3.2019 | Petr Prokopec

Ceník z roku 2001 nejlépe připomíná, jak odvážné bylo pustit se tehdy v pozici Škody do boje o zákazníky na hranici střední a vyšší střední třídy. Ale vyplatilo se to, teď Superb slaví důležité jubileum.

Historie automobilky Škoda spadá až do roku 1895, kdy odstartovala svou existenci pod názvem Laurin & Klement. Jako taková tedy patří mezi pět nejstarších výrobců světa, kteří se stále věnují své původní činnosti. Je přitom působivé, že do zbývající čtveřice čítající Daimler (Mercedes-Benz), Opel a Peugeot (dnes jedna firma) se řadí i další česká značka, a sice Tatra. Historií celé automobilky se ovšem dnes zabývat nebudeme, byť částečně do ní nahlédneme. Připomínat si totiž budeme model Superb, který slaví důležité jubileum - vyroben byl již půlmiliontý exemplář jeho třetí generace, což je rekordní nástup nesrovnatelný s žádnou z těch předchozích.

Superb ve své moderní podobě vstoupil do prodeje v prosinci roku 2001. Bylo vskutku odvážné se tehdy, pouhých pět let poté, co Škoda začala budovat svou novou image modelem přelomovým Octavia, pustit do bojů o zákazníky aut střední i vyšší střední třídy, po které Superb vždy trochu pokukoval. Vznik takového modelu si u vedení Volkswagenu doslova vydupal skoro zapomenutý Wilfried Bockelmann. Ten na jednu stranu dýchal pro Škodu a na druhou měl díky historickým vztahům důvěru Ferdinanda Piëcha. A když tehdy prakticky neomezený vládce koncernu VW řekl, že se něco stane, tak se to zkrátka stalo.

Jen díky tomu se auto tohoto ražení mohlo v roce 2001 zařadit do portfolia Škody. Zpočátku se také tento krok nejevil být zrovna úspěšným a dlouho se spekulovalo o tom, jestli se Superb vůbec dočká druhé generace. Nakonec už samotná prodejní bilance, 133 955 vozů dodaných zákazníkům mezi léty 2001 a 2008, velký úspěch nenaznačuje.

Superb ale neskončil, následovala generace druhá a později i třetí. Celkový počet vyrobených kusů dnes činí 1,25 milionu kusů, přičemž na poslední generaci připadá zmíněných 500 tisíc exemplářů. A to je v prodeji necelé 4 roky. Je tedy zřejmé, že riskantní krok Škody, potažmo mateřského koncernu VW se nakonec vyplatil a Superb si své místo na trhu našel, nakonec se stále snaží být svůj.

Stejně jako druhá generace je i současný Superb nabízen jako liftback a kombík, zatímco u první generace jsme měli tu čest pouze se čtyřdveřovým sedanem. Ten vzešel z tehdejšího Volkswagenu Passat B5, oproti němu se ale pyšnil o 10 cm prodlouženým rozvorem. A také proto mohla Škoda stavět na velkém vnitřním prostoru a pokukovat alespoň o půl třídy výše.

Jak moc odvážná tehdy škodovka byla - a proč nakonec prodávala Superb v tak malém množství - nejlépe připomene dobový ceník vozu níže. Základní cena 690 tisíc Kč byla vyšší, než ta dnešní, a to šlo zejména z českého pohledu o úplně jiné peníze než dnes, však průměrný plat byl oproti tomu dnešnímu méně než poloviční. A vrcholná verze s šestiválcovým TDI začínající na více jak 1,2 milionu Kč? Nic takového dnes Superb ani nenabízí, vrcholný Laurin a Klement s mnohem širší výbavou začíná o dobrých 100 tisíc níže.

Je s odstupem času skoro neuvěřitelné, že Superb vůbec přežil první roky své existence, ale stalo se to a dnes za něj Škoda může být ráda - i ve skomírající třídě mainstreamových aut střední třídy se mu daří velice dobře a roční prodeje jen v Evropě atakují hranici 100 tisíc kusů. Automobilka tak pokračuje tradici reprezentativních limuzín, které do jejího výrobního programu patřily již na počátku minulého století. Kupříkladu model Laurin & Klement FF z roku 1907 byl vůbec prvním automobilem ve střední Evropě, který ke svému pohonu užíval osmiválcový motor. Se Škodu Hispano-Suiza z 20. let pak pro změnu jezdil prezident Tomáš Garrigue Masaryk.

Se jménem Superb pak mladoboleslavská automobilka poprvé vyrukovala v roce 1934, kdy z jejích linek sjel model 640 Superb. Ten přitom Škodě souběžně s dalšími vozy jako Popular, Rapid a Favorit umožnil definitivně překonat konkurenční značky Praga a Tatra. Zatímco totiž v roce 1933 Škodě patřil pouze 14procentní podíl na trhu a třetí pozice, o pět let později šlo již o 39procentní podíl a jasnou první pozici.

Původní Superb se vyráběl v pěti generacích, přičemž od počátku byl k mání minimálně s 2,5litrovým šestiválcem naladěným na 55 koní. Postupem času ovšem rostl jeho výkon i objem, který se nakonec zastavil na 3,1 litrech. S touto verzí agregátu pak Škoda po roce 1941 vůbec poprvé spřáhla pohon všech kol. Kromě toho pak vyrukovala i s verzí Superb 4000, jenž používala čtyřlitrový V8.

Výroba definitivně skončila v roce 1949, do kdy bylo vyrobeno celkem 2 522 exemplářů. Zmiňovaný osmiválec poháněl pouze dvanáct kusů, nejpočetnější pak byla varianta Superb 3000 z let 1941 až 1943, která čítala 1 631 exemplářů. Mezi ně patřily i armádní speciály jako Kfz 21, který používal polní maršál Erwin Rommel. To už je ale trochu jiný příběh...


Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 1 - Skoda Superb 15 let 06Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 2 - Skoda Superb 15 let 07Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 3 - Skoda Superb 15 let 08Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 4 - Skoda Superb 15 let 09Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 5 - Skoda Superb 15 let 10
Novodobá Škoda Superb dorazila v roce 2001 jen jako čtyřdveřový sedan...

Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 6 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 01Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 7 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 02Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 8 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 03Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 9 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 04Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 10 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 05Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 11 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 06Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 12 - Skoda Superb 2001 cenik CZ 07
...a jeho dobový ceník nejlépe dokladuje, jak odvážný krok to byl

Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 13 - Skoda Superb 15 let 01Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 14 - Skoda Superb 15 let 02Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 15 - Skoda Superb 15 let 03Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 16 - Skoda Superb 15 let 04Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 17 - Skoda Superb 15 let 05
Původní Škoda Superb byla prvním modelem značky, jenž dostal pohon všech kol či motor V8

Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 18 - Skoda Superb 15 let 12Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 19 - Skoda Superb 15 let 13Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 20 - Skoda Superb 15 let 14Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 21 - Skoda Superb 15 let 16Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 22 - Skoda Superb 15 let 17Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 23 - Skoda Superb 15 let 18Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 24 - Skoda Superb 15 let 19Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 25 - Skoda Superb 15 let 20Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 26 - Skoda Superb 15 let 15
Druhá novodobá generace byla k mání jako kombík i liftback se systémem TwinDoor

Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 27 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 005Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 28 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 009Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 29 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 018Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 30 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 06Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 31 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 11Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 32 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 20Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 33 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 063Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 34 - Test Skoda Superb 2015 20 TSI 4x4 prvni 066 Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 35 - Test Skoda Superb Combi 2015 20 TDI prvni 75
Třetí generace je v prodeji nyní, od března 2015 vzniklo přes 500 tisíc kusů...

Je zázrak, že Škoda Superb přežila svou první generaci, připomíná dobový ceník - 36 - Skoda Superb 500 tisic 2019 01
...jak se Škoda tento týden neopomněla pochlubit

Petr Prokopec

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše