Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Jedna z mála Škod schopných jet přes 300 km/h je stará 8 let, už se na ni zapomíná
9.1.2020 | Petr Miler
Měřítka toho, co je to vysoká rychlost, se v posledních letech hodně změnila, hranice 300 km/h ale zůstává stále něčím výjimečným. Z aut s logem Škody na přídi ji pokoří málokteré, Superb Rothe to zvládl už před 8 léty.
Jakousi devalvaci dynamiky aut v našich článcích zmiňujeme pravidelně. Je to neustále akcelerující jev, který se ve výsledku stará o to, že špičkový supersport konce minulé dekády může mít problém dynamicky sekundovat některému z nejlepších ostrých kompaktů současné doby. Takové Audi RS3 je se svými 400 turbokoňmi a pohonem 4x4 tak rychlé auto, že se může hrdě postavit 10 let starému Ferrari a na mokru mu klidně i ujet.
Přes tento posun, který rychlost takových aut dostal daleko za hranici 250 km/h, zůstává meta 300 km/h bájnou. Aut, která ji dokáží překonat, je na trhu jen hrstka a Škoda, která by něco takového dokázala, se do sériové výroby nedostala ani jedna. O to více musíme smeknout před každým strojem, který něco takového dokázal a dokáže a jedním z těch dodnes fascinujících je Superb Rothe.
Jméno Rothe a název firmy Rothe Motorsport vám zřejmě mnoho neřekne, jde ale o německou společnost specializující se na úpravy aut koncernu Volkswagen. Takových firem je v Německu spousta, tuhle ale nezajímá chiptuning zvyšující výkon o 20 procent a přidání pár plastových doplňků k tomu. Soustřeďuje se na extrémní modifikace a ta, kterou nadělila druhé generaci Superbu, není výjimkou.
Pokud se podíváte na přiložené fotky, uvidíte na nich Superb druhé generace se sníženým podvozkem, poněkud většími koly a nadějně vypadající zvětšené brzdy. Aut s podobnými modifikacemi vídáme dost, tohle ale míří výš. Česko-německá limuzína má s původním vozem jen pramálo společného, a to už v případě podvozku. Zavěšení dostalo tlumiče Bilstein a Superb od Rothe se nyní krčí o 40 mm blíž k asfaltu. Kola pochází od firmy OZ, mají průměr 19 palců a byla obuta do pneumatik pro nejvýkonnější silniční auta o rozměru 235/35 R19.
Pochopitelně se může zdát, že jsou zbytečně velká, ale ona to byla v podstatně konstrukční nevyhnutnost, aby bylo možné dopředu nainstalovat brzdový systém z Audi RS6 s kotouči o průměru 390 mm. Na zadní ose firma ponechala sériové kotouče s průměrem 310 mm.
Nejrychlejší Superb II využíval vidlicový šestiválec o objemu 3,6 litru o výkonu 260 koní, nicméně ten se ukázal pro instalaci turbodmychadla značky Garrett jako značně nevhodný. Majitel firmy Mike Rothe tvrdí, že má tato pohonná jednotka příliš tenké stěny, aby byla schopna dlouhodobě snášet větší zatížení a praská ji blok. Volba tedy padla na další koncernový šestiválec VR6 o objemu 3,2 litru z Golfu R32 s původním výkonem 250 koní.
Pokud si myslíte, že lidé od RM rozebrali celý motor a postavili jej nanovo se odolnějšími zakázkovými komponenty, tak jste se víceméně přesně trefili. Agregát s úhlem rozevření válců 15 stupňů dostal ostřejší vačky, kované ojnice, nové písty, přesněji vyváženou klikovou hřídel, jiná hlavní ložiska a kromě modifikované elektroniky rovněž výkonnější vstřikování, aby stíhalo za turbem (pracujícím s maximálním tlakem 1,0 baru) a upravené nasávání i výfukový systém.
Výsledek nezní špatně - 514 koní při 7 045 otáčkách za minutu a elektronicky omezený maximální točivý moment 600 newtonmetrů dodávaný od 3 350 do 6 000 ot./min. Umělá regulace síly putující od motoru byla nutná z důvodu použití a ochrany šestistupňové dvouspojkové převodovky DSG přenášející výkon na všechna čtyři kola.
Beztak tohle auto dokáže pozoruhodné věci, jak svého času ověřit Auto Bild. Superb Rothe se na stovku dostane za 3,7 sekundy a dvojnásobnou rychlost pokoří za 13,2 vteřiny. Jak ale asi tušíte, nejzajímavější ale byla zkouška maximálky, která ukázala 305 km/h. Neméně impozantní se ukázala také schopnost zpomalit. Škoda zastavila ze 100 km/h na vzdálenost 36,4 m.
Tohle auto si šlo svého času koupit za 81 tisíc Eur plus cenu nového Superbu V6. To bylo hodně přes 3 miliony korun a nevíme o tom, že by této nabídky někdo využil. Jeden Superb Rothe ale vznikl, existuje a píše dějiny. Dodnes je to jedno z nejméně nápadných aut, ve kterých můžete v rychlostech kolem 300 km/h vyklízet levý pruh Autobahnu. O tom, v kolika Škodách to kdy šlo dělat, ani nemluvě.









Nenápadný Superb se dokáže rozjet na 305 km/h, je to jedna z nejrychlejších škodovek historie
Zdroj: Rothe Motorsport
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
dnes„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
včeraUnikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ukázalo se, že klimatické kampaně vlád jsou jen vyhozené peníze, na chování lidí nemají žádný vliv
před 4 minutamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, nakonec si ho sám spravil díly za 26 korun
před 8 hodinamiTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
před 9 hodinamiCeny aut vzrostly za pět let o krutých 40 procent, říká studie. Nevadí to jen u těch, která začínala nízko
před 11 hodinamiNová nejlevnější Lada prošla crash testem. 84 interních zkoušek skončilo na jedničku, toto byl ten 85.
dnes
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.16. 21:01 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- IT poradna 06.16. 17:36 - petr_riha
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.16. 09:56 - pavproch