Reklama

Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12

Tohle auto mohlo být jakousi moderní obdobou Fiatu 500 v Itálii nebo Brouku v Německu. Nestalo se to a podle nás to byla promarněná příležitost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12

12.5.2018 | Mirek Mazal | 4 příspěvky

Tohle auto mohlo být jakousi moderní obdobou Fiatu 500 v Itálii nebo Brouku v Německu. Nestalo se to a podle nás to byla promarněná příležitost.

V roce 2003 se návštěvníkům mezinárodního autosalonu v Moskvě představil hotový prototyp superlevného vozu automobilky VAZ. Navazoval na miniaturní VAZ-1121 Oka, koncept malého hatchbacku pro čtyři cestující s motorem se třemi válci, objemem 0,8 litru a výkonem 29 kW (39 koní). S jedním pasažérem a snad i s větrem v zádech měl jet až 140 km/h.

Oka druhé série přišla se čtyřválcem z VAZu-2111, dále pneumatikami 175/70 R14 a vymoženostmi jako elektrické stahování oken a nastavování zrcátek. Lacinější provedení pro spořivější zákazníky měl pohánět dvouválec z VAZu-1111. To zní ještě méně vábně než tříválcová verze, ale ale rozkaz šetřit náklady zněl jasně - tohle auto mělo na kraji 21. století motorizovat Rusy bez ohledu na jejich ekonomickou situaci.

Auto bylo hotové a spuštění výroby bylo naplánováno na rok 2006. Vedení automobilky toužilo vyrábět ročně 100 tisíc těchto superlevných aut za cenu pohybující se v přepočtu okolo 100 tisíc Kč. To by z něj dělalo bezpečnější nejlevnější auto na ruském trhu a dál šlo všechno jako na drátkách. Podle dostupných informací vzniklo počátkem roku 2005 deset finálních prototypů určených zkušebnímu testování v ruském provozu. Hotové vozy měly sjíždět z druhé větve hlavní linky AvtoVAZu.

Jenže ve firmě to tehdy vypadalo tak, jak vypadalo. Následkem nedostatku financí byl projekt nejprve pozastaven a později definitivně zrušen, ačkoliv o auto byl velký zájem. Nakonec i Kamaz a SeAZ projevili zájem o možnosti výroby Oka 2 ve svých prostorech, ale VAZ to nedovolil. To samé se stalo, když v roce 2007 Jurij Lužkov, tehdy starosta Moskvy, projevil přání, aby navrhovaný automobil vyráběl ZiL.

Plány tedy zůstaly nerealizovány a laciná třídveřová Lada nikdy nepřekročila hranici sériové výroby. Na světě zůstalo jen oněch 10 prototypů, z nichž některé můžete spatřit níže - ty dva bílé na posledním snímku takto stojí v prostorách AvtoVAZu dodnes...

Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 1 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 01Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 2 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 02Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 3 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 03Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 4 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 04Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 5 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 05Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 6 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 06Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 7 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 07Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 8 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 08Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 9 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 09Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 10 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 10Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 11 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 11Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 12 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 12Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 13 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 13Lada před 15 léty stvořila superlevné auto pro masy. Výrobu stopla za 5 minut 12 - 14 - VAZ Oka 2 male levne auto neslo do vyroby 14
Tento trpaslík za opravdu malé peníze měl Rusům sloužit při přesunech na kratší po městech a okolí. Vše skončilo u testovacích protoypů

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama
Reklama

Autobazar

zobrazit vše