Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Nové malé tříválcové motory Fordu dostaly vážně hloupé obchodní jméno
5.8.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Když automobilka přijde s novými motory, které mají objem 1,2 a 1,5 litru, tři válce a výkon nanejvýš 120 koní, jaké jméno byste u nich očekávali?
Výrobci aut musí zaměstnávat celá oddělení, která vymýšlí obchodní jména nejen pro nové modely, ale i jejich motory, převodovky a další součásti. A lidé v nich pracující, zřejmě dokonale izolovaní od nežádoucí reflexe okolního světa, musí trávit velké množství času v místnostech s ryze umělým osvětlením neznajíc hranice mezi dnem a nocí. Jen tak mohou v bouři mozků dát za vznik těm správným jménům pro nové produkty, které mnohdy zastírají jejich pravou podstatu a dávají jim docela jinou, líbivější tvář.
Není to jen případ Fordu, o který se otřeme dnes. Je nakonec jedno, na jakou automobilku se zaměříme, projevy takového přístupu najdeme snad u všech. Liší se pouze v tom, co zrovna předstírají. Třeba silácky se ale tváří často a rády, právě uvedený motor Dynamic Force zní až krutě. Co značí? Nejsilnější V12 v nabídce Ferrari? Ne, 2,5litrový čtyřválec Toyoty. Zajímavý agregát, nepochybně, ale „Dynamická síla”?
Nejde tu ale jen o siláctví, někdy jsou to prostě jen lži nebo nesmysly. Za označením „TDI Clean Diesel” od VW se skrýval jeden z nejšpinavějších podvodů dějin automobilismu a podívat můžeme se třeba také na „EcoDynamics” u Kie. Musela to být velká bouře, která nejprve narazila na nedostatečnou líbivost slova „eco” a pak na nedostatečnou ohleduplnost slova „dynamics”. Tak to spojila dohromady pro... označení systému start-stop, indikátoru řazení a pneumatik s nízkým valivým odporem. V tom že se snoubí ekonomičnost, ekologičnost a dynamika?
Další názvy jsou jen prázdně líbivé, jako třeba BlueMotion („Modrý pohyb” v dieselu na „galuskách” se zakrytou maskou chladiče?) nebo vyloženě patetické. „Earth Dreams Technology” od Hondy mě přivádí k smíchu pokaždé, když tato slova vidím, to už je překombinované ad absurdum. Co přijde příště? Řada motorů Extraterrestrial Miracle (mimozemský zázrak)? Úsporná technika HappyMotion (veselý pohyb)? Nebo když už jsme u těch siláckých jmen, co třeba převodovka Rocky's Punch (Rockyho rána pěstí)? Kreativitě se přece meze nekladou...
Že tomu tak je, dosvědčuje i označení pro nové motory Fordu. Svou kariéru začínají v Indii, automobilka je plánuje použít i jinde ve světě. Jsou to tříválce s inovativními prvky jako je vodou chlazené výfukové potrubí, známé dnes hlavně od VW. Mají objem 1,2 a 1,5 litru, standardně atmosférické plnění (i turboverze ale přijdou, proto také ono chlazení) a zatím neznámé technické parametry. Indický Autocar ale od toho silnějšího očekává něco okolo 120 koní, ten slabší bude mít nejspíše pod 100 kobyl.
Máme tu tedy nanejvýš 120koňové motůrky o třech válcích určené pro malé modely jako je Fiesta či nanejvýš Ecosport. Jaké obchodní označení si od Fordu vysloužily? Práče? Prcek? Nedochůdče? Kulhavý pidižvík? Nebo - když už - něco jako Trpasličí síla? Nenechte se mýlit, říkají si „Dragon”, tedy Drak. Probůh, to mají být obří monstra z pohádek dštící síru, tak by si mohl říkat třeba osmiválec pro Mustang, ne tohle.
Měně je někdy více i tady a možná úplně nejvíc by tu bylo nic. Američanům snad nehrozí, že by kvůli podobné nadsázce skončili u soudu jako BMW, ale přesto. Stejně nikdo neřekne, že „má pod kapotou Draka” a pochybujeme, že si kdokoli nový Ford v návalu zmatení smyslů pořídí v přesvědčení, že motor jménem Drak musí pod kapotou dělat vážně divy. Tak proč vůbec sahat po podobných jménech? Něco jako FNM15NA by jako jméno posloužilo stejně a lidem, kteří se o motory zajímají, by aspoň mohlo být blízké zašifrováním své technické podstaty...
Fotku nového dračího motoru Fordu vám zatím ukázat nemůžeme. Jedním z modelů, ve kterých skončí jeho objemnější verze, ale bude malé SUV EcoSport
Zdroj: Autocar India přes Indian Autos Blog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
včera - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nejčtenější články
- Automobilky prodělávají na každém elektromobilu v průměru přes 140 tisíc Kč, ztráty některých jdou do milionů na kuse
24.3.2024 - Nejnovější elektromobil Chevroletu je takový průšvih, že výrobce raději vrací majitelům až 153 tisíc Kč z pořizovací ceny
24.3.2024 - Sbohem VW, sbohem Teslo. Žebříček nejprodávanějších aut v Evropě jasně ovládla nejlevnější Dacia, skóruje i Škoda
25.3.2024 - Novináři nás utěšují tím, že nový elektromobil má větší dojezd než vůz z roku 1968. I tak je hůř použitelný
25.3.2024 - Bugatti schopné zrychlit z 0 na 500 km/h za 20 s prochází finálními testy, ladí ho sám držitel vytrvalostní trojkoruny
25.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva