Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l

Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l

3.8.2017 | Petr Prokopec | 68 příspěvků

Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.

Pokud dnes nějaká větší automobilka představuje nový motor, můžete si vsadit na to, že bude přeplňovaný. Atmosférické motory jsou prakticky po smrti a někteří výrobci už léta nenabízí jediný motor bez turbodmychadla či kompresoru. Značky pochopitelně říkají, že tím snižují spotřebu, navíc přidávají i výkon. To druhé je nesporné, o tom prvním by šlo dlouze diskutovat - v testech normované spotřeby to funguje, v praxi ne vždy.

Evropa ovšem od letošního září pojede dle nového měřícího cyklu, ve Státech pro změnu řádí Donald Trump a mírní mnohdy nesmyslná opatření svého předchůdce. Na to již začínají automobilky reagovat, a to buď upsizingem, tedy navyšováním objemů pohonných jednotek, které dříve smrskly na minimum, tak případně návratem k atmosférickým jednotkám. A právě tímto směrem nyní míří Toyota.

Japonská automobilka tedy atmosféry nikdy zcela neopustila, zvláště ve Spojených státech. Pár menších přeplňovaných motorů už ale nabídla a očekávalo se, že bude dále kráčet tímto směrem. Nic takového se ovšem neděje, místo toho byl nově představen 2,5litrový čtyřválec, který si k poměrně vysokému výkonu nedopomáhá turbodopingem.

Toyota agregát nazývá Dynamic Force a dodává, že zamíří pod kapotu sedanu Camry modelového roku 2018. Vůči předchozímu provedení se objem i počet válců nikterak nezměnily, výkon ovšem navýšen byl. V základním provedení bude jednotka produkovat 204 koní a 250 Nm točivého momentu, v případě úrovně výbavy XSE pak 209 koní a 252 Nm. To oproti loňsku představuje nárůst o 26 koní a 19 Nm.

Daných změn bylo dosaženo především redukcí tření, zlepšením odvodu výfukových plynů, vylepšením chlazení a přepracováním sacího traktu. Tepelná účinnost motoru tak narostla na obdivuhodných 40 procent, což je v případě spalovacích motorů neskutečné číslo (při porovnání s elektromotory samozřejmě již tak působivé není, to je ovšem trochu jiný příběh).

Stran přepracování motoru došlo také na nahrazení šestistupňové převodovky novým osmistupňovým automatem. I ten má zásluhu na snížení spotřeby, která činí 8,1 l/100 km ve městě, 5,7 l mimo město a 6,9 l v průměru - dle realistických amerických testů, ne úsměvných evropských čísel. Vůči tomu předchozí Camry jezdila za 9,8/7,1/8,7 litru na sto kilometrů. A třeba takový Chevrolet Malibu s dvoulitrovým turbem si mimo město řekne o 7,1 l/100 km.

Je tedy evidentní, že potenciál atmosférických jednotek stále ještě nebyl vyčerpán, což je i důvod, proč Toyota již pracuje na šestiválcích a osmiválcích Dynamic Force. Nastal tedy čas návratu k jednotkám, z nichž bude profitovat především zákazník a nikoliv zákonodárci? To zatím nelze definitivně říci, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá. Nicméně ještě nikdy v životě jsme jí neviděli tak rádi jako dnes, zvláště když Japonci říkají, že je jen první z hejna...

Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 1 - Toyota Camry 2018 zive foto 01Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 2 - Toyota Camry 2018 zive foto 02Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 3 - Toyota Camry 2018 zive foto 03Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 4 - Toyota Camry 2018 zive foto 04Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 5 - Toyota Camry 2018 zive foto 05Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 6 - Toyota Camry 2018 zive foto 06Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 7 - Toyota Camry 2018 zive foto 07Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 8 - Toyota Camry 2018 zive foto 08Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 9 - Toyota Camry 2018 zive foto 09Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 10 - Toyota Camry 2018 zive foto 10Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 11 - Toyota Camry 2018 zive foto 11Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 12 - Toyota Camry 2018 zive foto 12Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 13 - Toyota Camry 2018 zive foto 13Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 14 - Toyota Camry 2018 zive foto 14Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 15 - Toyota Camry 2018 zive foto 15Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 16 - Toyota Camry 2018 zive foto 16Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 17 - Toyota Camry 2018 zive foto 17Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l - 18 - Toyota Camry 2018 zive foto 18
Toyota Camry modelového roku se chlubí novým 2,5litrovým čtyřválcem Dynamic Force, který nadále počítá s atmosférickým plněním. Vůči předchozí jednotce se dočkal vyššího výkonu, spotřeba však klesla

Zdroj: Auto News, Foto: Motor1

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 68 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše