Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Toyota už turbům nevěří, novým motorům je nedá. Tento dává 209 koní, jede za 5,7 l
3.8.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Stalo se skoro nemyslitelným, aby větší automobilka přišla s novým motorem bez přeplňování. Toyota to teď udělala a říká, že tím nekončí.
Pokud dnes nějaká větší automobilka představuje nový motor, můžete si vsadit na to, že bude přeplňovaný. Atmosférické motory jsou prakticky po smrti a někteří výrobci už léta nenabízí jediný motor bez turbodmychadla či kompresoru. Značky pochopitelně říkají, že tím snižují spotřebu, navíc přidávají i výkon. To druhé je nesporné, o tom prvním by šlo dlouze diskutovat - v testech normované spotřeby to funguje, v praxi ne vždy.
Evropa ovšem od letošního září pojede dle nového měřícího cyklu, ve Státech pro změnu řádí Donald Trump a mírní mnohdy nesmyslná opatření svého předchůdce. Na to již začínají automobilky reagovat, a to buď upsizingem, tedy navyšováním objemů pohonných jednotek, které dříve smrskly na minimum, tak případně návratem k atmosférickým jednotkám. A právě tímto směrem nyní míří Toyota.
Japonská automobilka tedy atmosféry nikdy zcela neopustila, zvláště ve Spojených státech. Pár menších přeplňovaných motorů už ale nabídla a očekávalo se, že bude dále kráčet tímto směrem. Nic takového se ovšem neděje, místo toho byl nově představen 2,5litrový čtyřválec, který si k poměrně vysokému výkonu nedopomáhá turbodopingem.
Toyota agregát nazývá Dynamic Force a dodává, že zamíří pod kapotu sedanu Camry modelového roku 2018. Vůči předchozímu provedení se objem i počet válců nikterak nezměnily, výkon ovšem navýšen byl. V základním provedení bude jednotka produkovat 204 koní a 250 Nm točivého momentu, v případě úrovně výbavy XSE pak 209 koní a 252 Nm. To oproti loňsku představuje nárůst o 26 koní a 19 Nm.
Daných změn bylo dosaženo především redukcí tření, zlepšením odvodu výfukových plynů, vylepšením chlazení a přepracováním sacího traktu. Tepelná účinnost motoru tak narostla na obdivuhodných 40 procent, což je v případě spalovacích motorů neskutečné číslo (při porovnání s elektromotory samozřejmě již tak působivé není, to je ovšem trochu jiný příběh).
Stran přepracování motoru došlo také na nahrazení šestistupňové převodovky novým osmistupňovým automatem. I ten má zásluhu na snížení spotřeby, která činí 8,1 l/100 km ve městě, 5,7 l mimo město a 6,9 l v průměru - dle realistických amerických testů, ne úsměvných evropských čísel. Vůči tomu předchozí Camry jezdila za 9,8/7,1/8,7 litru na sto kilometrů. A třeba takový Chevrolet Malibu s dvoulitrovým turbem si mimo město řekne o 7,1 l/100 km.
Je tedy evidentní, že potenciál atmosférických jednotek stále ještě nebyl vyčerpán, což je i důvod, proč Toyota již pracuje na šestiválcích a osmiválcích Dynamic Force. Nastal tedy čas návratu k jednotkám, z nichž bude profitovat především zákazník a nikoliv zákonodárci? To zatím nelze definitivně říci, jedna vlaštovka ještě jaro nedělá. Nicméně ještě nikdy v životě jsme jí neviděli tak rádi jako dnes, zvláště když Japonci říkají, že je jen první z hejna...
Toyota Camry modelového roku se chlubí novým 2,5litrovým čtyřválcem Dynamic Force, který nadále počítá s atmosférickým plněním. Vůči předchozí jednotce se dočkal vyššího výkonu, spotřeba však klesla
Zdroj: Auto News, Foto: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kim Čong-un skutečně přešel z Mercedesů na ruský Aurus, auto přímo od Putina poprvé vyvětral před kamerami
17.3.2024 - Jak to vypadá uvnitř pneumatiky za jízdy? Kamera v ní umístěná vám ukáže, co běžně není možné spatřit
16.3.2024 - Jak moc skutečně vydrží Cybertruck Tesly? Nadšenci po něm začali házet koule i střílet z pistolí a pušek
15.3.2024
Nejnovější články
- Jaguar pokračuje ve své likvidaci, nově naštval zákazníky, když je bez varování odřízl od chválených aplikací
včera - Němci vyzkoušeli novou Mazdu 3 Sedan pořád s velkým motorem bez turba. Auto jako ze staré školy je neohromilo
včera - Rakouský architekt se nemůže zbavit sbírky nejlepších Porsche i s kamionem na jejich převoz, jeho dětský sen si jiní splnit nechtějí
včera - Šéf Rimacu si převzal svou vlastní Neveru. Je to odměna? Anebo projev toho, že auto nikdo jiný nechce?
včera - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 03.19. 05:52 - Stepan
- Nové čtyřmístné cabrio v manuálu 03.18. 21:48 - M.Z.
- Pomoc s výběrem 4x4 03.18. 19:41 - vikos.b
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 03.18. 19:31 - řidičBOB
- BMW Divize 03.18. 19:29 - delphin
- Porsche - vse o sportovnich modelech 03.18. 11:49 - Eda
- Suzuki obecně 03.17. 23:40 - jarka
- Policejní kontroly a měření 03.17. 16:46 - Stepan