Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Majitel nechává na ulici chátrat vzácný Jaguar, i když má cenu stovek tisíc
16.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Na ulici, pod širým nebem stojí tento starý, ovšem svého času nejdůležitější model Jaguaru. Nikdo si ho nevšímá, přitom by stačila jen špetka soucitu.
Někdo si neváží anglického dědictví, nic jiného nelze vyvodit z nálezu opuštěného auta v jižním Holandsku. Jistě se tam najde více aut, kterých si nikdo nevšímá, v lokalitě Leiden ale stojí osamocený Jaguar XJ Series 1. Dnes vzácný elegán chátrá opřený o cihlovou zeď pod střechou v průjezdu.
Na místě vadne první generace luxusního sedanu vyráběná od roku 1968 do současnosti, podle fotek už pěkně dlouho. První série měla šanci prorazit během let 1968-1973 a díky jeho úspěchu se dočkal i mnoha následníků; dnes je z XJ nejdéle produkovaný model značky. Na vývoji se podílel zakladatel Jaguaru Sir William Lyons, bylo to poslední jeho života. Jízdní projev se zaměřoval na nejvyšší úroveň pohodlí, drahé materiály a kvalitní zpracování. Sladění komfortu svého času nastolilo nový směr mezi limuzínami.
XJ Series 1 s interním označením XJ6 byl montován ve více verzích. Katalogy nabízely mj. řadový šestiválec 4,2 litru s výkonem 130 kW (177 koní) nebo odvozený menší šestiválcový agregát o objemu válců 2,8 litru s výkonem 110 kW (150 koní). První varianta dokázala uhánět maximálně 200 km/h, slabší cca o 10 km/h méně. Přidušený šestiválec postrádal agilitu silnějšího sourozence, zrychlení mu na 100 km/h trvalo přes 11 vteřin. Není překvapením, že z autosalonů většinou odjížděly silnější varianty, takže později přidal Jaguar do nabídky i motor 5,3 V12 s výkonem 190 kW (258 koní), ten už s maximálkou 237 km/h a stovkou za 7,4 sekundy patřil mezi velmi rychlé vozy.
K dispozici byla automatická třístupňová převodovka Borg-Warner, nabízela se i manuální skříň se čtyřmi rychlostmi. Obě přenášely energii motoru na zadní nápravu s nezávislým zavěšením na příčných a podélných ramenech s vinutými pružinami a stabilizátorem. Možná proto několik odborných časopisů chválilo jízdní vlastnosti, včetně spolehlivých kotoučových brzd na všech kolech.
Sir William Lyons má na svědomí vzhled a několik dalších generací pokračovalo uhlazeným, klidným designem bez ostrých přechodů a sportovních náznaků. Ladné tvary nezastíní ani vrstva špíny a rzi, jak můžeme sledovat na zanedbaném Jaguaru z Holandska. Obouchaná karoserie, rozbitá světla, zohýbaná zrcátka, chybějící díly a zašlý lak nedokážou skrýt charisma modrého XJ, který byl kdysi skrytý pod plachtou, ale povětrnostní podmínky a lhostejnost majitele udělaly své, bohužel.
Zvlášť krátce po Valentýnu bychom si přáli, aby mu někdo dopřál více lásky, nakonec jí není třeba zase tak moc. Možná majitele postihlo něco nečekaného, jinak je těžké si vysvětlit, proč by nechal na pospas osudu jedno z mála přežívajících XJ první série, které se v dobrém stavu prodává za statisíce i s tím nejhorším motorem. Snad se najde jiný zachránce, model, který definoval charakter XJ na dekády dopředu, by si to zasloužil...









Členové klubu se mohli lépe postarat o další osud Jaguaru XJ Series 1. Vlastníka muselo postihnout něco nečekaného, jinak by autu věnoval více lásky
Zdroj: Auto Junk
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
dnes
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 5 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 6 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 8 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
před 9 hodinami
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
