Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina

Britové odhalili nejvýkonnější silniční model historie, který dostal nejen nový bodykit, ale i podvozek s komponenty ve stylu Formule 1.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina

28.6.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Britové odhalili nejvýkonnější silniční model historie, který dostal nejen nový bodykit, ale i podvozek s komponenty ve stylu Formule 1.

Jaguar je v poslední době velmi činorodý. V dubnu nám představil čtyřválcový F-Type, v květnu oznámil příchod 600koňového XE a před pár dny odhalil nový XF Sportbrake. Tím ale britská expanze nekončí, zakrátko totiž dorazí i menší SUV E-Pace. My se ovšem dnes vrátíme k extrémnímu osmiválcovému sedanu, za nějž je zodpovědná divize Special Vehicle Operations, která jej představila do posledního šroubku.

XE SV Project 8, jak zní název novinky, dostal přeplňovaný pětilitrový osmiválec naladěný na 600 koní. Rázem se tak jedná o nejvýkonnější silniční Jaguar všech dob, který zvládne stovku za 3,7 sekundy a maximálně se rozjede na 321 km/h. Britové přitom jako základ použili známý motor, zcela však změnili sací trakt. Kromě toho dorazil i titanový výfuk, překalibrována byla řídicí jednotka a kapota dostala ventilační otvory.

Jaguar na bodykit, který kromě kapoty zahrnuje i nové nárazníky, čelní splitter či zadní difuzor a křídlo, použil karbonová vlákna. V rámci samotné přídě ale bylo změněno více věcí, ačkoliv to na první pohled není patrné. Vůz totiž dostal o poznání širší pneumatiky, než dosud byly nabízeny. Zákazníci totiž mohli sáhnout maximálně po dvacítkách s pneumatikami širokými vpředu 235, vzadu pak 265 mm. Nyní ale šíře narostla na 265, resp. 305 mm.

Přední obutí ovšem bylo na stávající podběhy příliš široké, proto Jaguar musel třeba blatníky vytáhnout o 19 mm. A čelní lampy byly o chlup posunuty stranou. Kromě toho, šíře obutí v kombinaci se snížením podvozku a instalací osmiválce na místo čtyřválců či šestiválců přinutila firmu přesunout přepážku či brzdové hadice. Z toho důvodu Project 8 může počítat pouze s levostranným řízením, které dostane všech 300 exemplářů.

Od předku se můžeme přesunout ke zmiňovanému křídlu, které lze nastavit ve dvou úrovních, přičemž během okruhového nastavení generuje 122 kg přítlaku. To je dle Jaguaru o 25 procent více než nejbližší konkurence. Tu sice Britové přímo nejmenují, nejspíše ale jde o BMW M4 GTS. S tím je přitom srovnání na místě i stran ceny, která je přeci jen vyšší, neboť narostla na 149 995 GBP (cca 4 488 500 Kč).

Automobilka tento posun ospravedlňuje tím, že zatímco GTS není vůči regulérnímu BMW M4 až tak moc vzdálené, Project 8 přebírá od standardního Jaguaru XE pouze nějakých 25 procent dílů. Vyjma již zmíněného tu totiž máme třeba nové karbon-keramické brzdy se 400milimetrovými kotouči a šestipístkovými třmeny vpředu, respektive se 396milimetrovými kotouči a dvoupístky vzadu.

Dále Project 8 dostal jako vůbec první vůz na světě ložiska, která jsou vyrobena ve stylu Formule 1 z keramiky a křemíku. Tření tak bylo zredukováno prakticky na nulu, navíc ve srovnání s konvenčními ocelovými ložisky hmotnost klesla na polovinu. Jaguar dále sáhl po pružinách závodní specifikace či adaptivních tlumičích, které při zvolení již zmíněného okruhového režimu spustí podvozek o 15 mm blíže k zemi.

Opomenout pak nesmíme ještě na modifikace v interiéru, ačkoliv ty již tak výrazné jako u karoserie či mechaniky nejsou. Máme tu totiž víceméně jen sportovní volant čalouněný Alcantarou, karbonové dekory či sportovní sedadla. Nicméně pokud sáhnete ještě po příplatkovém paketu Track Pack, nastěhuje se na místo zadní dvoumístné lavice ochranná klec a dopředu dorazí skořepiny a vícebodové pásy.

Tím jsme víceméně u konce, zmínit lze již jen výhled do budoucna. Instalace osmiválce pod kapotu totiž naznačuje, že bychom se časem mohli dočkat i méně extrémních modelů XER a XFR. Pokud totiž nebude vpředu potřeba instalace širokých pneumatik a podvozek neklesne tak nízko, nebude potřeba změn v motorovém prostoru a vůz tedy bude moci dostat i pravostranné řízení, jenž navýší registrace.

Se žádným konkrétním závazkem ovšem Jaguar momentálně nepřišel, uvidíme tedy, co nám přinese budoucnost. Jelikož ovšem první firemní SUV F-Pace získává zákazníky raketovým tempem a menší sourozenec E-Pace na tom bude ještě lépe, stav firemní pokladny se jen zlepší. To by nám přitom mělo přinést daleko více podobných fines, jakou je aktuálně odhalený Project 8.

Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 1 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 01Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 2 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 02Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 3 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 03Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 4 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 04Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 5 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 05Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 6 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 06Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 7 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 07Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 8 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 08Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 9 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 09Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 10 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 10Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 11 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 11Nejostřejší Jaguar XE je venku, s 600 koňmi zůstala ze základu jen čtvrtina - 12 - Jaguar XE SV Project 8 2017 prvni sada 12
Jaguar XE SV Project 8 je nejvýkonnějším vozem značky v celé její historii, s 600 koňmi zvládne stovku za 3,7 sekundy a maximálku 321 km/h

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze Přidat příspěvek

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama