Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Mazda s čtyřrotorovým Wankelem a turbem z důlní sklápěčky je šílenost roku
18.11.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Tato Mazda chce být vůbec nejrychlejším autem s Wankelem na světě a pokořit hranici 400 km/h. Její technika tomu odpovídá.
Auto, které vidíte na fotkách, vypadá jako Mazda RX-7. Jenže to tak úplně RX-7 není, i když má wide-bodykit pro RX-7, kabinu z RX-7 a pod kapotou Wankelův rotační motor. Je to projekt Roba Dahma, majitel firmy působící v oblasti IT, který místo standardních dvou rotorů a dvou malých turbodmychadel má čtyři rotory a jedno velké - ne, pardon, gigantické turbodmychadlo.
Mazda RX-7 generace RD je jistě jedno z nejikoničtějších japonských aut. A je to vůz, který proslavil Wankel po celém světě. Jenže nikdy to nebyl zas takový zabiják supersportů, pokud jste neinvestovali obrovské sumy do úprav. Tuning a RX-7 v každém případě téměř jedno jsou, takže nějak upravené jsou snad všechny a abyste mezi nimi skutečně vynikli, musíte přijít s něčím opravdu radikálním.
A právě tady se začíná psát příběh projektu Ahura, jak Rob Dahm své RX-7 říká. Je to jeho vize ultrasilné RX-7, která ale umí jezdit i v zatáčkách, nejen rovně. Ahura se jmenuje podle perského boha Ahury Mazdy, který zčásti dal automobilce jméno, proto Dahm vidí pojmenování svého „ultimátního auta s rotačním motorem” po něm jako poctu samotné automobilce. Výsledný vůz má trhat rekordy, zejména ten aktuální v rychlosti Wankelova motoru na solných pláních v Bonneville, který má hodnotu asi 389 km/h, a být vlajkovou lodí scény tuningu RX-7.
Ambice tedy ani zdaleka nejsou malé. Malý není ani rozpočet, který na tuhle stavbu Rob Dahm má - 250 tisíc dolarů, tedy asi 6,2 milionu korun. Na začátku stála třetí generace RX-7, kterou Dahm vlastní už léta. Než se na ní začalo pracovat, nebyla sériová, jenže to, co se chystá, je úplně jiná úroveň.
Téhle Mazdě zůstala původní jen karoserie a ta ještě musela být o 229 mm rozšířena a o 203 mm prodloužena. Zpevňuje ji zakázkově vyrobený trubkový rám, vevařený do karoserie. Zvenčí je ale změnou jen rozšíření, takže si tahle RX-7 ponechala své sexy tvary. Jednoduchá pětipaprsková kola Vossen o průměru 19 palců krásně sedí k matnému šedém wrapu od 3M.
Pod kapotou, jak je naznačeno výše, je čtyřrotorový Wankel. Nic takového se aktuálně neprodává, takže si ho Rob Dahm nechal vyrobit na zakázku. Jistě, můžete použít spoustu dílů ze sériového dvourotorového motoru, ale spousta dílů neexistuje. Např. kliková hřídel, která je dokonce rozebíratelná, aby se dala při sestavování motoru prostrčit skrz otvory v rotorech. Prostředek hřídele je stejný jako u dvourotorového motoru, takže v podstatě se díváme na dvourotor, který má na každé straně jeden rotor navíc.
Motor vozu používá řadu specifických částí
K motoru samotnému se váže zajímavý příběh, který se pokusíme stručně shrnout. Dahm našel jen jedinou firmu, která byla ochotna vyrobit čtyřrotorový Wankel; ne že by byl jediný na světě, ale běžná věc to rozhodně není. Tahle firma se jmenuje Precision Engineering a sídlí na Novém Zélandu. Motor, resp. potřebné díly, které neexistují, stály celkem 8 600 dolarů plus další 2 tisíce za dopravu do USA. Celkem to dělá cca 263 tisíc korun.
Balík přepravovala společnost UPS a z Nového Zélandu se dostal do amerického Kentucky, odkud měl putovat k Dahmovi do Michiganu. Jenže v Kentucky se záhadně ztratil. Následovala čtyřměsíční bitva s UPS, kterou musel vést Nový Zéland, protože ten balíček posílal. Problémem také bylo, že firma balíček pojistila jen na třetinu jeho celkové hodnoty, aby ušetřila za poštovné a clo. UPS pochopitelně nebylo ochotno zaplatit více a Precision Engineering také ne, protože ztráta de facto nebyla chyba firmy.
Rob Dahm samozřejmě o svém boji s UPS psal na Facebooku. Právě přes tento kanál se po nějaké době dozvěděl o dvou aukcích na eBay, které celkem za 6 450 dolarů (cca 160 tisíc korun) prodávaly dvě části z původně ztraceného balíku. Díly se nacházely v Missouri. Dahm původně měl za to, že balík někdo ukradl, a ohlásil vše policii, která se chystala na domovní prohlídku prodejce. Pak z UPS vylezlo, že ho celou dobu vedla ve ztrátách a nálezech, až ho někomu prodala jako nevyzvednutý majetek.
Prodejce na eBayi s UPS neměl nic společného, balík od nich jen koupil, takže Dahm musel své už jednou zaplacené díly koupit zase od něj. Na žádost o nahrazení nákladů UPS reagovala tak, že Dahm má napřed stáhnout z internetu video, ve kterém vše říká světu; jinými slovy, starala se spíš o publicitu než o zákazníka. To se psal listopad 2015; jestli Dahm nějaké peníze do dnešního dne od UPS získal, nevíme.
Zaplatit za objednané díly jednou někdy nestačí...
Koncem loňského roku tedy motor byl u Dahma a práce na projektu mohly konečně odstartovat. Dodané díly byly smontovány v téměř kompletní motor, za který byla pomocí zakázkového mezikusu frézovaného z jednoho kusu kovu umístěn sekvenční šestikvalt Hollinger RD-6 s rovnými, nikoliv šikmými zuby převodů, tedy tak, jako v převodovkách závodních aut. Spojku bude potřeba používat jen k zařazení jedničky a k rozjezdu.
Motor dostal gigantické turbodmychadlo Garrett GTX5533R, které má průměr vrtule kompresoru 98,4 mm a původně bylo určeno pro obří sklápěčku značky Caterpillar. Z pístového motoru prý dokáže dostat 2 500 koní. Prý váží dobře 30 kg, mj. proto, že vnějšek turbíny je litinový. A z tohoto Wankelu by mělo dokázat vymáčknout asi 1 200 koní při měření na kolech a použití běžného benzínu a asi 1 800 koní, když natankuje závodní palivo.
Takováhle nálož bude na asfalt putovat přes systém pohonu všech kol, který bude mít na zadní nápravě upravený samosvor z BMW M5. Vpředu bude diferenciál z M3 E36, také samosvorný s vnitřnostmi od firmy Wavetech. Motor bude ovládat řídící jednotka od firmy Adaptronic; protiprokluz, launch control a ovládání čtyřkolky bude mít na starosti jiná řídící jednotka.
Možná nejzajímavější součást projektu Ahura je ovšem podvozek. Sériové zavěšení kol letělo z okna a pokud vás při pohledu pod kapotu téhle RX-7 napadá Hoonicorn, šílený Mustang se 1 420 koňmi Kena Blocka, nejste daleko od pravdy. Odpružení bylo vyrobeno podle návrhů určených původně pro tohle auto. Plány dostal Dahm od ASD Motorsports, firmy, která postavila Blockovo monstrum. Úpravy provedl sám Dahm poté, co se extra kvůli tomu naučil pracovat v AutoCADu.
I podvozek vozu je vyrobený na zakázku
V odpružení předních kol jasně vidíme podobnost se systémy ve Formuli 1. Jsou tu nastavitelné tlumiče a náboje kol pocházejí z Chevroletu Corvette ZR1. K tomu jsou tu brzdy Wilwood s kotouči o průměru 356 mm a šestipístkovými třmeny. A kdyby ani to nestačilo, v kabině je závodní sedadlo Sparco s certifikací FIA a pětibodový bezpečnostní pás.
Dahmova Mazda RX-7 se ukázala na SEMA Show v Las Vegas začátkem listopadu. Byla tam ale dotlačena, protože ještě není zcela hotová. Dahm na posledním z videí, které se věnují tomuto vozu, říká, že projekt provázelo „zdržení za zdržením”. Na veletrhu se ale skutečně ukázala.
Troufáme si říci, že kdyby Rob Dahm tomuhle autu, až bude hotové, dal jinou karoserii, lepší interiér a kromě šíleného čtyřrotorového turbo-Wankelu nabídl i atmosférickou verzi, mohl by ho prodávat jako nový supersport, jehož vznik bude poutavým příběhem. Že se to stane, je však dost málo pravděpodobné. Zatím mu držme palce, aby vůz dokončil a aby se v Bonnevile dostal k metě 400 km/h.
Takhle vypadala tahle RX-7 před startem projektu Ahura
A takhle vypadá nyní. Postupně se z ní stává „ultimátní Mazda”, jak říká autor
Zdroje: Jalopnik, Rob Dahm@YouTube, Rob Dahm@Instagram
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - VW zcela mění designový styl. Místo nudy sází na odvahu, vyjít vstříc chce největšímu trhu světa
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB