Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Měnič CD kdysi nejrychlejšího auta světa nejlépe ukazuje, o jak výjimečný vůz jde
20.3.2019 | Petr Prokopec
Jeho rekordy byly už dávno překonány, jeho výjimečnost už mu ale nikdo nikdy nevezme. I taková prkotiny, jako je měnič CD, ukazuje jeho jedinečnost.
Před několika málo dny Gordon Murray tak trochu šokoval celý svět. A možná nejvíce britskou automobilku McLaren, pro kterou stvořil legendární model F1. I když se značka tomuto ultimativnímu hypersportu pokouší klanit moderní variantou zvanou Speedtail, sám Jihoafričan ji nepovažuje za legitimního nástupce. Jakkoliv je tu totiž unikátní koncepce sedadel 1+2, vše ostatní již bylo vyvíjeno na základě trochu odlišného scénáře. I kvůli tomu hmotnost vystoupala na 1 430 kg, což za působivé možná považují všichni ostatní, nikoliv však Murray.
Technický génius proto prohlásil, že „nastal čas, aby někdo přišel s dalším McLarenem F1“. A myslel tím samozřejmě sám sebe. To možná na první pohled může působit docela neskromně, nicméně Murray má na tento postoj plný nárok. Jeho nejznámější dílo je totiž mnohými považováno za vůbec nejlepší automobil všech dob. A pokud strávíte 40 minut ve společnosti Douga DeMura a jeho nejnovějšího videa, stoprocentně se do tohoto tábora zařadíte. Již po chvíli totiž zjistíte, že posedlost detaily v tomto případě dosáhla vrcholu.
Pochopíme, když 40 minut na sledování Dougova veledíla mít nebudete, a tak z jeho videa vypíchneme to nejzajímavější, co vůz nejvýmluvněji definuje. Naše „turné“ odstartujeme pod přední kapotou, kde nenajdete ani pohonnou jednotku, ani zavazadelník, nýbrž kupříkladu víčka pro dolévání spojkové a brzdové kapaliny či vody do ostřikovačů. Daleko více ale vaši pozornost zaujme přehrávač CD značky Kenwood, který byl vyroben speciálně pro toto auto. Místo obvyklých magnetů v něm byly použity speciální hliníkové prvky, u nichž došlo ke zmagnetizování použitím speciálního spreje. To ušetřilo... asi 170 gramů.
Tato porce je na první pohled zanedbatelná, koneckonců jde o hmotnost, kterou jinak na vahách vykážou třeba dvě polévky v pytlíku. Ovšem nejlépe dokazuje, na jakých ideálech McLaren F1 vznikl a proč žádný druhý dosud nevznikl. Pokud totiž jiné automobilky touží po nízké hmotnosti, přikročí k eliminaci audio systému. Ovšem Murray chtěl, aby tento vůz nebyl jen maximálně lehký, ale i dokonale prakticky využitelný. Proto audio systém nevystrnadil úplně, jen mu přisoudil velmi neobvyklé provedení.
Podobně lze hovořit o neobvyklé lokaci zavazadlového prostoru, který tvoří dvě výklopné schránky před zadními koly. K jejich otevření slouží páčka integrovaná do dveřních nosníků, přičemž na levé straně kromě vcelku prostorné schránky najdete i červené tlačítko „Modem Switch“. Jeho stisknutí přitom britské automobilce umožňuje vzdálený přístup k vozu, což je něco neskutečného, neboť se bavíme o hypersportu ze začátku 90. let. Tedy z doby, kdy o internetu věděla pomalu jen NASA a pár lidí jako Elon Musk.
Právě skutečnost, že McLaren má na krku již takřka tři křížky, vede k mnoha dalším unikátním řešením, jenž jinde nenajdete. Řeč je kupříkladu o motorovém prostoru, jenž byl zčásti obložen pravým zlatem. Britové totiž i přes zapojení do šampionátu F1 měli jen málo zkušeností s karbonem, zvláště u silničních aut. A jelikož se obávali, že výfukové ústrojí usazené za pohonnou jednotkou by jej mohlo zdeformovat, rozhodli se pro termální štít vyrobený ze žlutého kovu.
Podobnými finesami je McLaren F1 doslova prošpikován, ostatně stačí jen návrat pod přední kapotu, kde se kromě speciálního CD přehrávače skrývá i souprava s nářadím. Ta je do značné míry zcela zbytečná, neboť se nedá předpokládat, že by kterýkoliv z majitelů svůj vůz odstavil u krajnice a začal jej opravovat. Nicméně Murray si vydupal i tuto sadu, a co více, požadoval, aby byla vyrobena z titanu, díky čemuž jsou klíče znovu o běco lehčí než ty běžné.
Právě díky této obsesi se britské kupé dostalo na pouhých 1 138 kilogramů, přestože se o jeho pohon stará poměrně velký a těžký 6,1litrový dvanáctiválec s 627 koňmi. Tyto hodnoty přitom Murray hodlá se svou novinkou překonat, nová „eF-jednička“ by totiž prý neměla vážit ani tunu. Navíc znovu dorazí s atmosférickým motorem V12, ten by však měl produkovat alespoň 800 koní. Zdá se tedy, že nejlepší auto všech dob nakonec ještě nevzniklo, ale teprve se jej dočkáme.
Doug DeMuto do detailu představil McLaren F1 i se všemi jeho skrytými detaily. Při jejich popisu nakonec není překvapivé, že dle Gordona Murrayho ještě žádný legitimní nástupce nepřišel. Autor originálu to ale prý změní
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 11 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
včera - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
včera - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
včera - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry