Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Než Evropu zachvátil downsizing, dělal Mercedes na motoru, z nějž dnes jde až strach
3.8.2020 | Petr Miler
Už jsme si bohužel zvykli na to, že normální motor je dnes litrový tříválec a i za dvoulitr v nabídce nového modelu musíme být vděční. Na začátku 90. let měli technici mnohem méně svázané ruce.
Dnes se stalo normou dolovat v případě motorů co nejvíce z co nejmenšího balení. Mercedes tak dnes nabízí pro silniční modely dvoulitrové turbo s výkonem přes 400 koní a zdaleka v tom není sám. Je dnes skoro ostuda, když podobné pohonné jednotky ve vrcholných verzích nekoketují s hranicí alespoň 300 koní, vedle nich pak existují věci jako 500koňové třílitrové šestiválce, 600koňové čtyřlitrové osmiválce, 200koňové 1,5litrové tříválce a podobné agregáty.
Na začátku 90. let panovala v automobilovém světě docela jiná situace. Downsizing byl skoro neznámý pojem a technici automobilek mysleli na úplný opak. Bylo znakem prestiže nabídnout zejména ve špičkových modelech co největší motory s co nejvyšším počtem válců, a tak vznikla monstra jako BMW 767i. Na samotném vrcholu těchto snah ale chtěla nepřekvapivě stanout docela jiná značka - Mercedes-Benz.
Třícípá hvězda zejména tehdy vnímala jakousi přetechnizovanost jako znak vyspělosti, a tak se technici firmy předháněli v tom, kdo přijde s na jednu stranu ještě absurdnější, na tu druhou ale také ještě fantastičtější myšlenkou.
„Mercedes je firma postavená okolo technologických prvenství, a tak technici mají neobvyklou míru svobody přinejmenším přemýšlet o neobvyklých řešeních,” říká mluvčí firemního archivu. Právě v něm se najdou dokumenty k vývoji motoru, jaký svět nikdy dříve - a v sériové výrobě ani nikdy později - nepoznal a stěží kdy pozná: 18válci se zdvihovým objemem 8 litrů.
Nic takového skutečně nikdy nenabídly ani značky jako Rolls-Royce, až později se 18válec objevil v konceptech moderních Bugatti pod taktovkou koncernu VW, do produkce ale nedoputoval. To samé bohužel stihlo nápad motorářů třícípé hvězdy, idea je to ale dodnes poutavá.
Aby případný vývoj a výroba nestály moc, založili technici zamýšlenou novinku na existujících motorech. Uspořádání dvou řadových devítiválců v řadě by bylo příliš dlouhé a z podstaty nedokonalé, volba tedy padla na tři 2,6litrové řadové šestiválce z existujících modelů značky. Ty byly stejně jako později u Bugatti spojeny v motor, kterému lze říkat W18 nebo T18 podle toho, jak se na něj podíváte, které svíraly řady válců v úhlu 75,5 stupně.
Výsledkem měla být špičková verze Mercedesu W140 zvaná 800 SEL s až 490 koňmi a 750 Nm, v té by motor měl 3 ventily na válec, ostřejší varianta s 5 ventily by dávala až 680 koní a 800 Nm. To všechno bez turba v noblesním sedanu plném luxusu.
Jak už ale asi tušíte, tento motor se realitou nikdy nestal. Na stůl jej dostalo vedení Mercedesu, které myšlenku pečlivě zvážilo, po úvaze se ale stejně jako BMW rozhodlo cestou ještě větších motorů nejít. Automobilka totiž zrovna vyvíjela nový šestilitrový V12 s až 408 koňmi, který se ji zdál být dostatečně silný a dostatečně noblesní pro všechna zamýšlená využití.
Vedení firmy patrně mělo pravdu, W18 by byl velký rozmar. Přesto je škoda, že Mercedes 800 SEL nakonec nevznikl - dnes je vývoj či výroba podobného motoru něčím zcela nepředstavitelným a pohled na pár přežívajících kusů by nám zřejmě ježil chlupy na těle strachy z obav, co se stane, až je někdo nastartuje.


Archiv Mercedesu ukazuje, že firma na modelu 800 SEL s motorem 8,0 W18 skutečně pracovala. Foto: Archiv Mercedes-Benz
Nakonec ale vedení došlo k závěru, že motor W18 je vedle nové dvanáctiválcové verze trcohu zbytečný luxus, dostali jsme tedy nakonec „jen” model 600 SEL. Foto: Mercedes-Benz
Zdroje: Auto Bild, Mercedes-Benz
Bleskovky
Rýsuje se nový šéf Volkswagenu, který by mohl firmu zachránit. Teď už s VW dokonce jezdí, ač je to miliardář
dnesNadšenec koupil od starší dámy 15 let neježděný Golf v naprosto nechutném stavu, byl plný plísně. Podívejte se, co se z něj vyklubalo
28.5.2025Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Toprak pojede MotoGP s Pramac Yamahou 15:00
- Salač si vyzkoušel nový povrch Masarykova okruhu 11:38
- Co nového v prostřední kubatuře včera 20:44
- Změny u Yamahy ve WorldSBK a WorldSSP včera 17:54
- Těžké zranění Lucy Mariniho včera 12:00
Nejnovější články
BMW prodělává kvůli americkým clům 250 milionů Kč denně, jednání s Trumpem tak vzalo do vlastních rukou
před 5 hodinamiNěkdejší japonské Ferrari pro chudé už není pro chudé, nejlepší verze s minimálními nájezdy dnes stojí desítky milionů
před 6 hodinamiTak kde jsou ty nové Volhy, které měly v Rusku nahradit Škody? Rok po odhalení plejády nových modelů se neděje nic
před 8 hodinamiVW se chce zachránit s pomocí svého nejprodávanějšího produktu, do obchodů ho teď hrne ve velkém jako hotovku
před 9 hodinamiFord musel zastavit objednávky jednoho ze svých modelů. A znovu je nerozjede, i když zájemce nestačí počítat
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva