Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Na těchto autech jste mohli vydělat i miliony. Stačilo je koupit před 10 léty
23.1.2021 | Mirek Mazal
Jistě, po bitvě je každý generál. I tak je zajímavé se s odstupem času podívat na rozdíly v průměrných cenách některých žádaných klasických aut v letech 2010 a 2020.
Klasické poučky hovoří o tom, že koupě auta je nejhorší investice, jakou může člověk udělat. Utrácet za osobní vůz je spíše věc osobního pohodlí mající svou cenu, tato skutečnost ale platí jen pokud kupujete normální auto pro normální využití. Koupit takovou Škodu Octavia jako úložiště peněz může jen střelec, který vůz zakonzervuje do stodoly na příštích několik desetiletí a bude doufat, že pak jej někdo ocení. Stát se to může, ale také nemusí.
Automobilové prostředí ovšem není jen věcí obyčejných automobilů. Kromě běžných dopravních prostředků sloužících k prostému přemístění mezi dvěma body existují také ceněné automobily, jejichž atraktivita s odstupem času jen roste a od určité chvíle se z nich stanou žádané sběratelské artikly. Pak stačí klidně jedna dekáda a kupní cena vyšplhá do extrémních výšin.
O takových autech obvykle píšeme v momentě, kdy se je nejspíše vyplatí koupit. Jistě, je to jen předpoklad expertů na vývoj trhu, člověk ale nemusí být Einstein, aby tušil, že třeba poslední BMW M3 s atmosféricky plněným motorem a manuální převodovkou bude jednou vyvažováno zlatem. Přesto někteří nevěří, že koupě i dostupného auta může vést k vysokému zhodnocení vložených peněz, proto se dnes naopak podíváme do minulosti.
Před sebou máme výběr aut, u nichž si srovnáme jejich aktuální průměrné ceny na trhu ojetin s těmi, které nesly v roce 2010. Jde tedy skutečně jen o 10 let času, přesto se během nich hodnota některých vozů mnohonásobně zvýšila. Schválně se podívejte, kolik může auto vydělat svojí desetiletou existencí ve vašem vlastnictví. Výsledné pořadí je seřazené podle procentuálního navýšení, někdy jde opravdu o stovky procent a miliony korun.
Přehled změn průměrných cen vybraných klasických aut za posledních 10 let
Lancia Stratos
Cena v roce 2010: 150 000 Eur (3,9 milionu Kč)
Cena v roce 2020: 450 000 Eur (11,7 milionu Kč)
Navýšení: 200 %
Následník stárnoucího modelu Fulvia se stal základem extrémního závodního speciálu pro rally. Vůz navrhl Marcelo Gandini, který se podepsal i pod tvary Lamborghini Miura. Celým názvem Lancia Stratos HF byl základ pro jeden z nejúspěšnějších vozů historie rallye. Celkem se vyrobilo necelých 500 kusů a dnes lze některé z nich koupit za trojnásobek původní ceny z roku 2010.
Foto: Lancia
Mercedes 280 (W123)
Cena v roce 2010: 3 500 Eur (91 000 Kč)
Cena v roce 2020: 10 900 Eur (285 000 Kč)
Navýšení: 211 %
Symbol socialistických veksláků je známý také jako piano, to kvůli hraně kufru podobné té na víku piana. Sedan vyšší střední třídy se vyráběl devět let od roku 1976. Za poslední léta ubývá nezničených kusů, proto tržní cena rychle roste vzhůru.
Porsche 911 T
Cena v roce 2010: 34 200 Eur (894 000 Kč)
Cena v roce 2020: 107 000 Eur (2,8 milionu Kč)
Navýšení: 213 %
Varianta T z let 1968 až 1973 byla základním modelem z nabídky Porsche 911. Poznávacím znamení je stříbrné logo místo typicky zlatého. V loňském roce přišlo oživení v podobě moderního Porsche 911 Carrera T s nižší hmotností, kratšími převody mechanické převodovky a s pohonem zadních kol sevřených uzávěrkou zadního diferenciálu. Jeho cena je podobná jako u originálu, protože ten dnes stojí několikanásobně více než v roce 2010.
Audi RS2 Avant
Cena v roce 2010: 17 000 Eur (444 000 Kč)
Cena v roce 2020: 54 000 Eur (1,4 milionu Kč)
Navýšení: 218 %
Prvním hrdým nositelem odznáčků RS (zkratka RennSport) se u Audi stal vůz postavený na základech Audi 80. Audi RS2 Avant bylo vyvíjeno ve spolupráci s Porsche. V době premiéry (rok 1994) šlo o vůbec nejsilnější a nejrychlejší auto z Ingolstadtu, jaké do té doby vzniklo. Dodnes je ceněné a v tuto chvíli stojí skoro 2,2krát více než v roce 2010.
Ferrari F40
Cena v roce 2010: 275 000 Eur (7,2 milionu Kč)
Cena v roce 2020: 1 000 000 Eur (26,1 milionu Kč)
Navýšení: 264 %
Spartánsky vybavený supersport navrhl sám velký Enzo Ferrari, který chtěl na sklonku svého života představit nejrychlejší sériové vyráběný automobil na světě. Finální design vozu doladil Pininfarina. Karoserie byla přísně aerodynamická, dvakrát přeplňovaný plochý osmiválec za sedačkami dával vozu nejvyšší dosažitelnou rychlost 324 km/h, což bylo skutečně nejvíc. I tohle byla vždy legenda, přesto je dnes o 238 % dražší než na sklonku předminulé dekády.
Volkswagen Golf 1
Cena v roce 2010: 1 600 Eur (42 000 Kč)
Cena v roce 2020: 6 400 Eur (167 000 Kč)
Navýšení: 300 %
Nepoškozený první Golf je dnes velké lákadlo pro fanoušky německého koncernu. Malý rodinný hatchback znamenal pro automobilku posun od uložení motoru vzadu s pohonem zadních kol na koncepci předního pohonu s motorem nad přední nápravou. Prodalo se skoro 7 milionů jednotek, přesto cena letí vzhůru. Dnes už je vysoko nad 100 tisíci Kč, třikrát výše než v roce 2010.
Dino 246 GT
Cena v roce 2010: 77 600 Eur (2 miliony Kč)
Cena v roce 2020: 325 000 Eur (8,5 milionu Kč)
Navýšení: 319 %
Máme tu první navýšení o více než 300 procent, pod které se podepsalo Dino. Sportovní náčiní od Ferrari v silnější verzi 246 GT patří mezi ikony maranellské automobilky. Dnes patří mezi nejatraktivnější zástupce své značky a sběratelé rádi zaplatí za exempláře v co nejlepším stavu, i když svého času šlo o nejlevnější vůz od Ferrari.
Saab 99 Turbo
Cena v roce 2010: 4 300 Eur (112 000 Kč)
Cena v roce 2020: 18 500 Eur (483 000 Kč)
Navýšení: 330 %
První švédský automobil s přeplňováním turbodmychadlem. Návrhem tvarování jednotlivých vzhledových prvků Saabu 99 byl pověřen Sixten Sason, který se nedožil premiéry hotového produktu na konci roku 1967. Dvoulitrový čtyřválec de dočkal turba v polovině sedmdesátých let. Tohle auto platilo za legendu už dávno, přesto se jeho cena jen za posledních 10 let zvýšila o 330 procent.
BMW M3 Cabrio (E30)
Cena v roce 2010: 17 000 Eur (444 000 Kč)
Cena v roce 2020: 77 500 Eur (2 miliony Kč)
Navýšení: 356 %
Kultovní kabriolet výkonné verze BMW M3. První generace em-trojky jsou vzácné, ale varianta s otevřeným interiérem je ještě vzácnější. Samo o sobě vypovídá cenové navýšení 356 procent. Generace E30 je skoro ideální investice, jak ukáže i další z vozů v tomto přehledu.
BMW 320 (E21)
Cena v roce 2010: 3 200 Eur (84 000 Kč)
Cena v roce 2020: 15 000 Eur (392 000 Kč)
Navýšení: 369 %
První generace legendární řady 3 od BMW byla představena na olympijském stadionu v Mnichově. Středová konzola ovládání přístrojů byla natočena k řidiči a tím automobilka dávala najevo, kdo je hlavním objektem zájmu. Tady jsme dnes pomalu na pětinásobku cen z roku 2010.
Audi 200 Quattro 20V
Cena v roce 2010: 5 000 Eur (131 000 Kč)
Cena v roce 2020: 28 400 Eur (742 000 Kč)
Navýšení: 468 %
Rychlé Audi 200 Quattro 20V se tváří obyčejně, ale znalci ví, že svého času tento automobil patřil mezi nejrychlejší sedany na planetě. Přeplňovaný 2,2litrový motor s turbem dával až 162 kW (220 koní), pokoření mety 240 km/h nebylo vůbec žádným problémem. Před 10 léty byl skoro za hubičku, dnes už se ceny šplhají k milionu korun.
Audi Quattro
Cena v roce 2010: 15 000 Eur (392 000 Kč)
Cena v roce 2020: 86 500 Eur (2,26 milionu Kč)
Navýšení: 477 %
Další legenda rally je první auto čtyř kruhů poháněné permanentně na všechna kola s přeplňovaným motorem pod kapotou. Za posledních deset let zvýšilo svoji cenu o 210 procent. Ceny zachovalých kusů se už dříve přehouply přes 2 miliony korun českých.
BMW 320i (E30)
Cena v roce 2010: 1 800 Eur (47 000 Kč)
Cena v roce 2020: 10 700 Eur (280 000 Kč)
Navýšení: 494 %
Malý dvoulitrový šestiválec M20 v druhé generaci BMW řady 3 se poprvé představil v karoserii sedan. Podle průzkumu trhu se pojízdné kusy prodávají aktuálně za skoro šestkrát vyšší cenu než před deseti lety.
BMW M1
Cena v roce 2010: 95 000 Eur (2,5 milionu Kč)
Cena v roce 2020: 590 000 Eur (15,4 milionu Kč)
Navýšení: 521 %
Před čtyřmi desítkami let přišlo BMW M1, které je nyní považované za bavorské Lamborghini. Design měl na starosti Giugiaro a dnes je placatý sportovní vůz s modro-bílým logem považován za raritu vysoké hodnoty - konkrétně za 15,4 milionů korun českých. Před 10 léty stačila šestina této sumy.
Lamborghini Miura P 400
Cena v roce 2010: 170 000 Eur (4,4 milionu Kč)
Cena v roce 2020: 1 090 000 Eur (28,4 milionu Kč)
Navýšení: 541 %
Miura je často nazývána jako nejkrásnější sportovní automobil od Lamborghini. Vůz byl představen v roce 1965 na turínském autosalonu, hned se stal senzací. Sláva pokračuje dodnes, nejen proto, že vůz byl průkopníkem v uložení motoru. Jako první silniční vůz světa jej měl uložen uprostřed a růst cen je na tomto seznamu nominálně největší. I 541 % pohledem relativního růstu je něco.
Mercedes 190 2,5 16 Evolution II
Cena v roce 2010: 35 800 Eur (935 000 Kč)
Cena v roce 2020: 250 000 Eur (6,5 milionu Kč)
Navýšení: 598 %
Rekordman s velkým křídlem se jako jediný ze zástupců tohoto soupisu přiblížil hranici navýšení o 600 procent. Obrovský nárůst zaznamenal rozkročený Mercedes ze závodů cestovních vozů. Přísný bodykit doprovázel dvouapůllitrový motor od Cosworthu - už před 10 léty nestál málo, kdo ale tehdy tušil, kam se vývoj bude ubírat, vydělal na jednom autě za tu dobu přes 5 milionů. Z toho už se dá dobře žít...
Zdroj: Classic Data
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
28.3.2024 - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
28.3.2024 - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva