Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nadšenci zkusili oživit 44 let odstavené auto s motorem V8 s minimem nových dílů
22.2.2019 | Mirek Mazal
Někteří z nás před čtyřmi a půl dekádami ani nebyli na světě, tehdy ale osmiválcový motor tohoto Fordu už měl první etapu své existence za sebou. Od té doby nevyjel, vrátit mu život s minimem nových dílů byla výzva.
Motor starého, dávno odloženého auta nepotřebuje k návratu do života jen kompletní přestavbu s pořádnou várkou nových dílů. Dokazují to záběry níže zachycují alternativní přístup ke zprovoznění Fordu Mustang, který stál 44 let bez hnutí v garáži. Mustang Fastback z roku 1965, dnes vzácný veterán, trpěl 44 let mimo pozornost milovníků klasických amerických musclecars, jakými jsou Mike a jeho tři věrní kamarádi Dylan, Kevin a Luke.
Trio nadšených automechaniků veškerý čas věnuje opravování starých aut se zajímavou historií. Bílý Mustang byl vyřazen z evidence v roce 1975 a po dekádách stání v garáži měl zamířit do šrotu. Úplnému zničení ale s pomocí Mika unikl - ten se ho ujal, zaparkoval jej ním do suché garáže a tři roky hledal vhodnou příležitost, aby zahájil pokus o oživení vidlicového osmiválce o objemu 4,7 litru.
Zprvu se zdálo, že motor bude mít přidřenou klikovou hřídel. Motor se sice částečně otáčel, ale něco bránilo hladkému chodu. Pánové se tak museli pustit do dílčí renovace, jejímž cílem bylo zprovoznit dunivý agregát a použít přitom co nejvíce originálních dílů.
Nejdříve byl motor zpola rozebrán. Postupně byly demontovány sání, svody a hlavy válců, a pánové tak mohli nahlédnout do nitra pohonné jednotky. Zde byla objeveno, proč se motor v jednom místě nechtěl otáčet. V jednom z válců zůstala hromádka materiálu, který by se v motoru rozhodně vyskytovat neměl. Následovalo tedy důkladné vyčištění kompletně všech zanesených částí, aby už žádná špína nebránila snadnému pohybu osmi pístů ve válcích. Po vyleštění styčných ploch se podařilo rozchodit klikovou hřídel, které už nic nebránilo v jejím otáčivém pohybu.
Druhé video zachycuje postupnou očistu dalších částí V8, které byly po letech provozu a následného stání ve stodole řádně špinavé. Rychlejším řešením by bylo nakoupit kompletně nové komponenty a jen poskládat nový motor, ale Mike chtěl zkusit zapojit co nejvíce původních dílů. Časově náročnější cesta znamenala spoustu broušení a leštění.
Mustang se dočkal zprovoznění vodního čerpadla, které doprovázely zarezlé či zlomené montážní šrouby. Osmiválec dále potřeboval nový startér, palivové čerpadlo, lepší hadice, funkční rozdělovač a karburátor. Zároveň Mike nahradil stará těsnění a nalil nový olej.
V závěrečném seriálu se mechanici z Kanady zaměřili na palivové potrubí, které propojili s čerpadlem a karburátorem. Poté se věnovali systému zapalování, které je klíčové pro nastartování veterána. Pánové nainstalovali chladič s ventilátorem, pak nový klínový řemen.
Renovace se přehoupla do závěrečného dějství, když k motoru dorazil elektrický proud a V8 se poprvé cvičně pootočil. Premiérový start opraveného agregátu chvíli trval, protože se starým součástkám nechtělo spolupracovat a baterie neposkytovala dostatek proudu. Po výměně elektrických součástek a správném zapojení všech drátů brumlající jednotka naskočila a ozvučila autodílnu dunivým projevem.
Nastal čas na oslavu, poctivá snaha se vyplatila. Mike si na začátku nebyl moc jistý, že před touto výzvou obstojí, ale s pomocí kamarádů se nic neprojevilo jako nepřekonatelná překážka. Teď už „jen” věnovat podobnou píli převodovce, podvozku a na závěr oprýskané karoserii, i samotná záchrana tak dlouho nepoužívaného motoru s minimem nových dílů je ovšem fascinující podívaná.


































Pořádná strojovna se po 44 letech opět ozvala
Zdroj: classicmustangs429@Youtube
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
před 6 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 8 hodinami
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
před 9 hodinami
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 11 hodinami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
