Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc

Není to skutečná Formule 1, pouze se tak tváří. Ne však jen na pohled, se svým výkonem a hmotností má ke skutečné F1 blízko i dynamicky.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc

8.1.2018 | Petr Prokopec | 11 příspěvků

Není to skutečná Formule 1, pouze se tak tváří. Ne však jen na pohled, se svým výkonem a hmotností má ke skutečné F1 blízko i dynamicky.

Říkáte si, že něco jako „silniční Formule 1” je nesmysl, který nemůže nikdy vzniknout? Mýlíte se, dokonce už vznikl a nemáme cokoli jako hypersport Mercedesu, o němž se takto hovoří a který používá motor z Formule 1. V benevolentní Velké Británii se někomu jen s mírnými úpravami pro silniční provoz podařilo homologovat skutečnou F1, jenže byl to relativně starý stroj, který se těm moderním nemůže rovnat.

Pokud byste na značky chtěli dostat moderní ef-jedničku, je to prakticky nereálné, tahle auta jsou těm silničním na hony vzdálena. To ale neznamená, že něco podobného nemůžete mít. A nepotřebujete k tomu desítky milionů korun, které budou stát ty nejlepší hypersporty renomovaných výrobců. Dokazuje to jeden nadšenec z Austrálie, který si takový stroj postavil doslova na koleně.

Nezačal od nuly, za základ mu posloužil Ariel Atom. To za normálních okolností není vůz, v jehož případě byste si stěžovali na nedostačující dynamiku. Pokud se budeme soustředit kupříkladu na verzi osazenou přeplňovaným dvoulitrem od Hondy, pak ta disponuje 300 koňmi, s nimiž zvládá akcelerovat z klidu na stovku za 2,9 sekundy. Tedy rychleji než řada hypersportů s daleko vyšším výkonem, u nichž lze jako negativum brát vysokou hmotnost. Minimálně pak ve srovnání s Arielem, jenž v závislosti na výbavě váží okolo 612 kilogramů.

Pro Australana Jeffa Davise to ale nebylo dost, a tak se dynamiku Arielu rozhodl povýšit na zcela novou úroveň. Z počátečního nadšení se přitom stala přímo obsese, neboť přestavba zabrala zhruba 1 800 hodin. Davis přitom vše zvládl ve své dílně, kterou otevíral každý den včetně sobot a nedělí v půl šesté ráno. S prací pak neustal, dokud hodiny neodbily sedmou večerní. Kromě toho ale využil i svých letitých znalostí z automobilového sektoru.

Výsledkem tohoto zápalu je vůz, kterému říká Quantum GP700. Dostal karoserii ve stylu Formule 1, disponuje ale i specifickým motorem, převodovkou a veškerou elektronikou, aby se co nejvíce přiblížil tomu, co naznačuje svým vzhledem. My přitom naše představení odstartujeme pod kapotou, kde sice nadále najdeme čtyřválec s kořeny u Hondy, ovšem jeho objem narostl na 2,7 litru. Doplněn je pak dvojicí kompresorů, jenž mají minimalizovat prodlevu při sešlápnutí plynového pedálu, stejně jako dvěma mezichladiči.

Výkon motoru vlivem modifikací narostl na rovných 700 koní, které přenáší na zadní kola šestistupňová sekvence od firmy Hollinger Engineering. Řadit můžete manuálně pádly pod volantem, či vše ponechat v automatickém režimu. Počítat pak lze se zrychlením z klidu na stovku za 2,6 sekundy a na 160 km/h za méně než 5 sekund. Nejvyšší rychlost vyšplhala na 320 km/h, přičemž již při 280 km/h produkuje vůz tolik přítlaku, aby mohl jezdit po stropě.

To všechno připomíná moderní F1, Quantum GP700 ovšem nehodlá excelovat pouze v přímém směru, ale také v zatáčkách, za čímž stojí zakázkové zavěšení, jenž David podle svých slov vyvíjel po 30 let. Vpředu i vzadu tedy máme stavitelné tlumiče typu pushrod, u nichž byla obtížná hlavně integrace do úzké přídě. Vše ale skončilo úspěchem, načež by nás nemělo zaskočit, že při stoosmdesátce budete moci zažít boční přetížení až 2,5 G. Při brzdění na vás pro změnu působí síla přes 2 G.

Veškerou novou techniku přitom australský nadšenec napěchoval pod unikátní karoserii, v jejímž případě třeba přední spoiler je blízký křídlům používaným v nižších formulových soutěžích. Na veškeré panely pak byla použita kombinace karbonu, kevlaru a aramidových vláken, díky čemuž tu máme neskutečnou tuhost. Tu ostatně Jeff demonstruje na přiloženém videu tím, že po jednom kuse karoserie skáče, ovšem k jakémukoliv poškození nedojde.

Lze jen dodat, že ačkoliv se Quantum GP700 bude cítit doma především na závodních okruzích, zachována byla i jeho každodenní použitelnost. Číslovka v názvu vozu přitom neodpovídá pouze výkonu, ale také hmotnosti, neboť ta činí pouhých 700 kilogramů, což je znovu blízko F1 (současná minimální hmotnost monopostu je 734 kg).

Ve finále již jen můžeme zmínit, že Jeff mohl uskutečnit celý projekt pouze díky ochotě své ženy, která souhlasila, že po dva roky bude rodinu živit. Takovou oběť i podporu lze jen obdivovat a závidět. David se ale hodlá revanšovat a pokud někdo bude mít o stejný stroj zájem, postaví mu ho. Cena? Pokud hádáte 700 tisíc australských dolarů (cca 14,86 mil. Kč), míříte přímo do středu terče. To aby se to nepletlo. David ale říká, že jeho samotného první kus, který nikomu neprodá, stál zlomek této částky. Pokud tedy nebude počítat dva roky dřiny od rána do večera...

Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 1 - Quantum GP700 2018 prvni sada 01Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 2 - Quantum GP700 2018 prvni sada 02Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 3 - Quantum GP700 2018 prvni sada 03Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 4 - Quantum GP700 2018 prvni sada 04Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 5 - Quantum GP700 2018 prvni sada 05Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 6 - Quantum GP700 2018 prvni sada 06Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 7 - Quantum GP700 2018 prvni sada 07Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 8 - Quantum GP700 2018 prvni sada 08Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 9 - Quantum GP700 2018 prvni sada 09Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 10 - Quantum GP700 2018 prvni sada 10Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 11 - Quantum GP700 2018 prvni sada 11Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 12 - Quantum GP700 2018 prvni sada 12Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 13 - Quantum GP700 2018 prvni sada 13Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 14 - Quantum GP700 2018 prvni sada 14Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 15 - Quantum GP700 2018 prvni sada 15Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 16 - Quantum GP700 2018 prvni sada 16Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 17 - Quantum GP700 2018 prvni sada 17Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 18 - Quantum GP700 2018 prvni sada 18Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 19 - Quantum GP700 2018 prvni sada 19Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 20 - Quantum GP700 2018 prvni sada 20Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 21 - Quantum GP700 2018 prvni sada 21Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 22 - Quantum GP700 2018 prvni sada 22Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 23 - Quantum GP700 2018 prvni sada 23Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 24 - Quantum GP700 2018 prvni sada 24Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 25 - Quantum GP700 2018 prvni sada 25Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 26 - Quantum GP700 2018 prvni sada 26Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 27 - Quantum GP700 2018 prvni sada 27Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 28 - Quantum GP700 2018 prvni sada 28Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 29 - Quantum GP700 2018 prvni sada 29Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 30 - Quantum GP700 2018 prvni sada 30Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 31 - Quantum GP700 2018 prvni sada 31Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 32 - Quantum GP700 2018 prvni sada 32Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 33 - Quantum GP700 2018 prvni sada 33Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 34 - Quantum GP700 2018 prvni sada 34Nadšenec si v garáži postavil silniční F1 s výkonem 700 koní. Nestála ho moc - 35 - Quantum GP700 2018 prvni sada 35
Quantum GP700 vychází z Arielu Atom, místo 300 koní však disponuje více než dvojnásobným výkonem, jenž páruje se 700 kilogramy

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 11 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama