Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Náhle zemřel muž, který dekády řídil závody F1. Zažil Sennu, Schumiho i Hamiltona
14.3.2019 | Mirek Mazal
Víc jak 40 let působil ve světě Formule 1 - nejprve jako technik, později jako technický delegát a posledních 20 let jako ředitel závodů. Měl je řídit i letos, dnes ale ve věku 66 let náhle zemřel.
Dnešní den se do dějin královské disciplíny motoristického sportu zapíše velmi černým písmem. Ve věku 66 let nečekaně zemřel Charlie Whiting, oblíbený ředitel závodů Formule 1. Příčinou náhlého úmrtí se stala zákeřná plicní embolie, která jej postihla zrovna v momentě, kdy se chystal na řízení svého prvního letošního závodu v australském Melbourne.
Svět Formule 1 poznal budoucího šéfa závodů už v roce 1977, kdy Whiting začal působit u britského týmu Hesketh. O tři roky později se přesunul ke konkurenci od Brabhamu, týmu vlastněného Berniem Ecclestonem, a vypracoval se až na pozici hlavního technika týmu. V roce 1987 ale Ecclestone Brabham prodal a svého oblíbence přiměl, aby s ním a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) začal pracovat na organizaci závodů.
Nejprve pracoval napůl pro Ecclestona a napůl pro FIA, v roce 1991 se ale oficiálně stal technickým delegátem FIA a od roku 1998 ředitelem všech závodů. Zlomovým momentem jeho kariéry se stal rok 1994, kdy na vlastní oči sledoval tragické nehody Ayrtona Senny a Rolanda Ratzenbergera a opět ve spolupráci s Ecclestonem začal dělat maximum pro zvýšení bezpečnosti soutěže. Nejviditelnější vzpomínkou na jeho důslednost zůstane kontroverzní ochranný rám Halo nad kokpitem, který je povinný pro každý závodní monopost F1 od sezóny roku 2018. Přičíst mu ale lze mnohem více - je autorem prakticky veškerých moderních technických i sportovních pravidel tohoto sportu a stal se i hnacím motorem řady změn na okruzích, kde se seriál pořádá.
Whiting byl v paddocku vítaným společníkem, přestože měl na starost kontrolu plnění všech udělených penalizací. Denně nedobrovolně balancoval na hraně zdravého rozumu a stanovených pravidel. Lidé ho uznávali díky jeho technické erudici i zkušenostem - díky tmu si uměl udržet lidskou tvář v situacích, kdy měl na starost řešení zapeklitých problémů se samotnými jezdci i jejich manažery.
Smutná zpráva rezonuje celým světem, ohlasy postupně přicházejí od významných představitelů automobilových závodů. „S nesmírným zármutkem jsem se dozvěděl o náhlé smrti Charlieho. Znal jsem Charlieho Whitinga mnoho let a byl to skvělý ředitel závodů, hlavní a nenapodobitelná postava Formule 1, která ztělesnila etiku a ducha tohoto fantastického sportu. Formule 1 ztratila věrného přítele a charismatického velvyslance. V mých myšlenkách a v myšlenkách celé komunity motorsportu jsme s jeho rodinou, přáteli a milovníky F1,” vyjádřil smutek prezident FIA Jean Todt.
Sportovní ředitel Ross Brawn dodal: „Charlieho jsem znal celý svůj závodní život. Pracovali jsme spolu jako mechanici, stali se přáteli a strávili jsme na závodních tratích po celém světě spoustu času. Když jsem se dozvěděl tu tragickou zprávu, naplnil mě ohromný smutek. Jsem zničený. Jde o obrovskou ztrátu nejen pro mě, ale pro celou rodinu Formule 1, FIA a motorsport jako celek. Upřímnou soustrast jeho rodině."
Důležitý člen organizačního výboru bude těžkou ztrátou pro celý šampionát, protože jeho dlouholetá praxe usnadňovala technické a procedurální záležitosti během závodních víkendů. Nejčastěji se osobně podílel na zahajování samotné velké ceny. Ta následující se pod jeho záštitou měla snad náhodou konat o tomto víkendu právě v Austrálii, odkud Whiting pocházel. Jeho odpovědnost už bude muset pro tentokrát převzít někdo jiný.
Charlie Whiting dnes podlehl plicní embolii, bylo mu teprve 66 let
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejčtenější články
- Sexy nová Dacia Duster má konečně české ceny. Začínají ještě o dost níž, než se čekalo
27.3.2024 - Nový krok VW ukazuje, proč automobilka přichází o nejlepší techniky, její R v nové podobě nemůže fungovat
27.3.2024 - Aston Martin vrátil do kabin svých aut tlačítka. Pozoruhodnou cestou zjistil, jak moc lidem vadí je nemít
27.3.2024 - Tesla Cybertruck mohutně skóruje při dopravních nehodách, ostatní auta se od ní odráží jako kuličky v pinballu
27.3.2024 - Zbytečný a takřka neprodejný: Klon Škody Enyaq s logem Fordu neřeší vůbec nic, přesto se začíná prodávat v Česku
27.3.2024
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB