Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT

Pancéřované stroje s homologací pro běžný provoz nabízí řada firem, žádná jiná ale nezachází tak daleko, jako Paramount Group z jihu Afriky. Její Marauder je bez velkého přehánění osobní tank na kolech.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT

18.1.2019 | Petr Prokopec

Pancéřované stroje s homologací pro běžný provoz nabízí řada firem, žádná jiná ale nezachází tak daleko, jako Paramount Group z jihu Afriky. Její Marauder je bez velkého přehánění osobní tank na kolech.

Dnešním dnem odstartovala třetí sezóna The Grand Tour, která je svým způsobem tou vůbec poslední. Napříště nás totiž již nečekají prostřihy a návraty do stanového studia, místo toho se Jeremy Clarkson, Richard Hammond a James May budou soustředit je na své výlety po světě, jak si to dle analýzy Amazon Prime TV vyžádalo publikum. Americký gigant totiž na základě dat zjistil, že konverzační část pořadu je velkou částí diváků ignorována. A protože jeho hnacím motorem je jen a pouze chladnokrevný obchodní kalkul (na čemž samozřejmě není nic špatného), bude vše napříště jen o výletech.

Radikální změny se ale letos nejspíše nedočkáme, spíše lze s návratem The Grand Tour počítat až v roce 2020. Na druhou stranu, po zhlédnutí první epizody třetí série lze vcelku říci, že kvůli dlouhé absenci populárního tria asi nebudeme ronit krokodýlí slzy. Dočkali jsme se totiž sice zajímavého srovnání tří muscle cars přímo v srdci Detroitu, ovšem souboje Fordu Mustang, Dodge Challenger a Chevroletu Camaro tu již byly dříve. A stejně jako nyní měli Clarkson a spol. i kdysi k dispozici nikoliv sériové, ale řádně upravené exempláře.

Zavzpomínali jsme proto na doby, kdy trojice častokrát vyrážela za vozy, které tak trochu objevila. Jedním z nich je Paramount Group Marauder, s jehož civilní verzí se Hammond svezl ještě v časech Top Gearu. Jeho test přitom rozhodně nezaváněl obehranou písničkou, naopak jsme se dočkali třeba snahy o objednávku jídla u McDrive. Co totiž v běžném voze zvládnete za pár sekund, to v případě jihoafrického mastodonta rozhodně není procházka růžovým sadem. Stojí za tím samozřejmě jeho rozměry.

Než se ovšem dostaneme ke specifikacím, jen v rychlosti zmíníme, že společnost Paramount Group nemá nic společného s americkými filmovými studii Paramount. Založena byla v roce 1994, přičemž její specializací jsou pancéřované vozy, vojenská letadla a s tím související příslušenství. Mimo to firma zároveň nabízí i speciální trénink, ať již samotným bohatým jedincům, tak i jejich ochrankám, stejně jako jednotlivým vládám. Vedle toho pak pomáhá s vývojem třeba i takovému Boeingu.

Jak je tedy patrné, rozhodně nejde o nějakou nevýznamnou firmičku z africké chýše, nýbrž respektovanou společnost, která zaměstnává tisíce lidí, nakonec za ní stojí i investoři z Abú Zabí. Není tedy náhodou, že její Marauder platí za nejdrsnější obrněné auto s homologací pro běžný provoz, které si lze pořídit. A je to také patřičně exkluzivní zboží, tento stroj byl dosud vyroben jen v 250 exemplářích. Řadí se v to přitom jak civilní, tak armádní verze, jenž se neliší ani tak pancéřováním, ale spíše doplňující výbavou. S kulometem až 14,5milimetrové ráže byste asi na běžných silnicích mnoho štěstí nenadělali.

Marauder při délce 6 440 mm, výšce 2 745 mm a šířce 2 660 mm není žádný střízlík, to samé platí o jeho hmotnosti, která startuje na 11 tunách. A při plném zatížení, tedy po nastoupení až desetičlenné jednotky a naložení veškeré munice i kanónů, vystoupá až na 17 tun. O jejich rozpohybování se stará turbodiesel Cummins o objemu 5,9 litru naladěný na 300 koní a 1 100 Nm, který je se všemi čtyřmi koly propojen automatickou převodovkou. Vyžádat si ovšem můžete i šestikolku, opět se všemi poháněnými nápravami. Maximálka se pak u obou verzí pohybuje okolo 100 km/h.

Pokud s Marauderem budete cestovat po silnici, můžete na jeden zátah zdolat až 700 kilometrů. V případě terénu lze pro změnu počítat s pokořením až 60procentních svahů, stejně jako s nájezdovými úhlu 38 stupňů vpředu a 46 stupňů vzadu. Za to pancéřovaný speciál vděčí jak světlé výšce 420 milimetrů, tak krátkým převisům.

Když už jsme narazili na pancéřování, je třeba dodat, že Marauder dostal do vínku monokok s dvojitými stěnami. Odolá tak prakticky jakékoliv střelné zbrani až do 12,7milimetrového kalibru, ještě působivější je však ochrana vůči výbuchům. Podlaha byla totiž koncipována tak, aby zvládla i explozi osmi kilogramů TNT, s tímtéž množstvím počítá dokonce každé kolo. A pokud dojde k výbuchu bočnímu, dokáže se Marauder vypořádat dokonce s 50 kilogramy trinitrotoluenu.

Jak je patrné, v jeho nitru se skutečně o život obávat nemusíte, a to dokonce ani ve chvílích, kdy se nenacházíte ve válečné zóně, ale pouze v místech s teplotními extrémy. Vůz i jeho pohonná jednotka totiž standardně zvládají rozpětí od -20 do +50 stupňů Celsia, připlatit si pak lze za kit, který vám umožní nastartovat agregát a cestovat i ve chvíli, kdy ručička teploměru klesne o 45 stupňů Celsia pod bod mrazu. Dostat ale můžete i naviják schopný utáhnout až 8 tun.

Paramount Group Marauder je tedy skutečným extrémem mezi obrněnými auty, které si může pořídit kdokoli i pro ježdění po běžných silnicích. Tedy kdokoli, kdo má v kapse půl milionu dolarů (asi 11,2 milionu Kč), za které lze pořídit základní verzi civilního provedení...


Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 1 - Paramount Group Marauder 01Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 2 - Paramount Group Marauder 02Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 3 - Paramount Group Marauder 03Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 4 - Paramount Group Marauder 04Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 5 - Paramount Group Marauder 05Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 6 - Paramount Group Marauder 06Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 7 - Paramount Group Marauder 07Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 8 - Paramount Group Marauder 08Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 9 - Paramount Group Marauder 09Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 10 - Paramount Group Marauder 10Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 11 - Paramount Group Marauder 11Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 12 - Paramount Group Marauder 12Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 13 - Paramount Group Marauder 13Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 14 - Paramount Group Marauder 14Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 15 - Paramount Group Marauder 15Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 16 - Paramount Group Marauder 16Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 17 - Paramount Group Marauder 17Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 18 - Paramount Group Marauder 18
Paramount Group Marauder je jedním z nejextrémnějších obrněných aut, která lze koupit i v civilním provedení

Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 19 - Paramount Group Marauder 19Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 20 - Paramount Group Marauder 20Nejdrsnější obrněné auto pro běžné silnice odolá všem palným zbraním i 50 kg TNT - 21 - Paramount Group Marauder 21
Jihoafrická firma se ovšem spíše soustředí na armádní zakázky

Petr Prokopec

Reklama

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše