Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejhorší výkonné kompakty všech dob podle Britů: průšvihy známé i neznámé
22.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Hatchbacky nižší střední třídy okouzlí tím, co všechno zvládnou. A když jim nadělíte vyšší výkon, zvládnou toho ještě víc. Tedy, většinou.
Není univerzálnějšího auta, než je hatchback nižší střední třídy. Proto je tato kategorie aut v Evropě tak populární a proto se z ní rekrutuje skoro neporazitelný prodejní bestseller. Zvládnou sloužit jako rodinné i firemní vozy, umí posloužit ve městě i na dálnici, zvládnout odvézt dost lidí i nákladu. A když toužíte po troše řidičského vzrušení, umí nabídnout i to.
Obvykle ne v běžných provedeních, právě proto ale už před mnoha dekádami začaly z rodinných hatchbacků vznikat výkonné varianty. Zaujaly tolik zákazníků, že rodina rychlých aut vytvořila samostatnou skupinu hot hatchů. Na silné vozy dominantně s předním pohonem a praktickou karoserií se skoro vždy našlo místo ve výrobním procesu, ale ne všechny modely se povedly. Přinášíme vám pět nejméně povedených hot hatchů optikou britského Autocaru, který auta testuje skoro od chvíle jejich vzniku.
Některé zvolené stroje tu skoro očekáváte, jiné dokážou překvapit svou přítomností nebo i vůbec existenci. Nezdržujme ale už, tady je všech pět nešťastníků i s důvody jejich zvolení.
5. MG Metro Turbo
Uvedením tohoto malého třídveřového Angličana v roce 1983 MG reagovalo na úspěch německého Golfu GTI. Bohužel, tomuto autu se nepodařilo pořádně zaujmout a vedle Golfu jen paběrkovalo. Metro Turbo poháněl čtyřválec o objemu 1,3 litru přeplňovaný turbodmychadlem Garett T3, jež z něho dolovalo výkon 94 koní (69 kW) a 115 Nm. Zvýšením plnícího tlaku bylo možné výkon podpořit k lepším číslům, ale tolik práce by nevydržela standardně čtyřstupňová manuální převodovka. Metro bylo o třetinu dražší než Golf, ale vynaložené peníze nekoupily více zábavy, jen více zmaru.



4. Alfa Romeo Arna
Arna značí místo vzniku - podnik Alfa Romeo Nissan Autoveicoli, odkud v letech 1983 až 1987 vyrážel do světa italsko-japonský kompakt. Do malého rodinného hatchbacku se ke konci produkce začal montovat agregát o objemu 1,5 litru a v některých oblastech se prodával jako Nissan Cherry Europe GTI. S pomocí plochého čtyřválce s výkonem 95 koní (70 kW) s pětistupňového manuálu dokázal uhánět rychlostí 175 km/h. Nezní to úplně nezajímavě, Autocar ale hodnotí Arnu jako nezvladatelný stroj, který si nikdo nepřál poznat na vlastní kůži.
3. Renault Clio Sport V6
První generaci malého Clia vybavilo závodní oddělení třílitrovým šestiválcovým motorem umístěným tam, kde bývala zadní sedadla. Rozšířená konstrukce původně malého vozu určeného hlavně do města působila jako zjevení a fandové slintali nad plakáty stroje s atmosférický šestiválcem pohánějícím zadní nápravu. To i 230 koní (169 kW) a 300 Nm vypadalo to jako správný úlet, vlastně pořád vypadá. Jenže Britové říkají, že Clio V6 bylo jako hrozné auto s vysokou hmotností, měkkým podvozkem a příliš krátkým rozvorem. Ani jízdní dynamika prý neodpovídá očekávání.
2. Peugeot 207 GTI
Francouzi hot hatche umí, jenže tenhle kousek se jim vážně nepovedl. Byl prvním s motorem 1,6 THP (Turbo High Pressure) vzniklým ve spolupráci s BMW. Turbem podpořený čtyřválec maximálně poskytuje 128 kW (174 koní) a točivý moment 240 Nm. Změny na podvozku směrem ke sportovním zážitkům zlepšily jistotu na kvalitním povrchu, ale nekvalitní cesta znamenala utrpení. Autocar je nekompromisní, když na adresu tohoto stroje říká: „Nezábavný zážitek z jízdy vážně mizerným autem jen zhoršil povědomí o tom, jak hluboko Peugeot klesl. A jak rychle.“
1. Volkswagen Golf III GTI
Golf GTI je synonymem téhle třídy aut, ne všechny jeho verze ale byly povedené. Ze všech nejvíce to platí o třetím pokolení GTI, v jehož rámci dokonce vznikla speciální edice na oslavu 20letého výročí zakladatele rodu. Na úspěchy praotce ale nenavázala. Následovník přibral na váze a tím se ztratila obdivuhodná mrštnost a zábava. Dvoulitrový motor produkoval 112 kW (152 koní) a 180 Nm, což ani v tu dobu nebralo dech. Golf III byl pro nadšené řidiče zajímavější ve své šestiválcové verzi a GTI trval návrat ke kořenům dvě další generace. Ani Golf IV GTI totiž nebyl žádný zázrak...
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Nový Renault Twingo kompletně odhalil únik ještě před premiérou. Vypadá skvěle, v nitru ale skrývá nepříjemné překvapení
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
