Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Nejhorší výkonné kompakty všech dob podle Britů: průšvihy známé i neznámé
22.2.2018 | Mirek Mazal | Přidat příspěvek
Hatchbacky nižší střední třídy okouzlí tím, co všechno zvládnou. A když jim nadělíte vyšší výkon, zvládnou toho ještě víc. Tedy, většinou.
Není univerzálnějšího auta, než je hatchback nižší střední třídy. Proto je tato kategorie aut v Evropě tak populární a proto se z ní rekrutuje skoro neporazitelný prodejní bestseller. Zvládnou sloužit jako rodinné i firemní vozy, umí posloužit ve městě i na dálnici, zvládnout odvézt dost lidí i nákladu. A když toužíte po troše řidičského vzrušení, umí nabídnout i to.
Obvykle ne v běžných provedeních, právě proto ale už před mnoha dekádami začaly z rodinných hatchbacků vznikat výkonné varianty. Zaujaly tolik zákazníků, že rodina rychlých aut vytvořila samostatnou skupinu hot hatchů. Na silné vozy dominantně s předním pohonem a praktickou karoserií se skoro vždy našlo místo ve výrobním procesu, ale ne všechny modely se povedly. Přinášíme vám pět nejméně povedených hot hatchů optikou britského Autocaru, který auta testuje skoro od chvíle jejich vzniku.
Některé zvolené stroje tu skoro očekáváte, jiné dokážou překvapit svou přítomností nebo i vůbec existenci. Nezdržujme ale už, tady je všech pět nešťastníků i s důvody jejich zvolení.
5. MG Metro Turbo
Uvedením tohoto malého třídveřového Angličana v roce 1983 MG reagovalo na úspěch německého Golfu GTI. Bohužel, tomuto autu se nepodařilo pořádně zaujmout a vedle Golfu jen paběrkovalo. Metro Turbo poháněl čtyřválec o objemu 1,3 litru přeplňovaný turbodmychadlem Garett T3, jež z něho dolovalo výkon 94 koní (69 kW) a 115 Nm. Zvýšením plnícího tlaku bylo možné výkon podpořit k lepším číslům, ale tolik práce by nevydržela standardně čtyřstupňová manuální převodovka. Metro bylo o třetinu dražší než Golf, ale vynaložené peníze nekoupily více zábavy, jen více zmaru.
4. Alfa Romeo Arna
Arna značí místo vzniku - podnik Alfa Romeo Nissan Autoveicoli, odkud v letech 1983 až 1987 vyrážel do světa italsko-japonský kompakt. Do malého rodinného hatchbacku se ke konci produkce začal montovat agregát o objemu 1,5 litru a v některých oblastech se prodával jako Nissan Cherry Europe GTI. S pomocí plochého čtyřválce s výkonem 95 koní (70 kW) s pětistupňového manuálu dokázal uhánět rychlostí 175 km/h. Nezní to úplně nezajímavě, Autocar ale hodnotí Arnu jako nezvladatelný stroj, který si nikdo nepřál poznat na vlastní kůži.
3. Renault Clio Sport V6
První generaci malého Clia vybavilo závodní oddělení třílitrovým šestiválcovým motorem umístěným tam, kde bývala zadní sedadla. Rozšířená konstrukce původně malého vozu určeného hlavně do města působila jako zjevení a fandové slintali nad plakáty stroje s atmosférický šestiválcem pohánějícím zadní nápravu. To i 230 koní (169 kW) a 300 Nm vypadalo to jako správný úlet, vlastně pořád vypadá. Jenže Britové říkají, že Clio V6 bylo jako hrozné auto s vysokou hmotností, měkkým podvozkem a příliš krátkým rozvorem. Ani jízdní dynamika prý neodpovídá očekávání.
2. Peugeot 207 GTI
Francouzi hot hatche umí, jenže tenhle kousek se jim vážně nepovedl. Byl prvním s motorem 1,6 THP (Turbo High Pressure) vzniklým ve spolupráci s BMW. Turbem podpořený čtyřválec maximálně poskytuje 128 kW (174 koní) a točivý moment 240 Nm. Změny na podvozku směrem ke sportovním zážitkům zlepšily jistotu na kvalitním povrchu, ale nekvalitní cesta znamenala utrpení. Autocar je nekompromisní, když na adresu tohoto stroje říká: „Nezábavný zážitek z jízdy vážně mizerným autem jen zhoršil povědomí o tom, jak hluboko Peugeot klesl. A jak rychle.“
1. Volkswagen Golf III GTI
Golf GTI je synonymem téhle třídy aut, ne všechny jeho verze ale byly povedené. Ze všech nejvíce to platí o třetím pokolení GTI, v jehož rámci dokonce vznikla speciální edice na oslavu 20letého výročí zakladatele rodu. Na úspěchy praotce ale nenavázala. Následovník přibral na váze a tím se ztratila obdivuhodná mrštnost a zábava. Dvoulitrový motor produkoval 112 kW (152 koní) a 180 Nm, což ani v tu dobu nebralo dech. Golf III byl pro nadšené řidiče zajímavější ve své šestiválcové verzi a GTI trval návrat ke kořenům dvě další generace. Ani Golf IV GTI totiž nebyl žádný zázrak...
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
včera - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024 - Majiteli jen dva roky starého auta odešel motor a Audi ho odmítlo opravit v záruce. Expert ukázal, co vedlo k neštěstí za 700 tisíc
6.5.2024
Nové na MotoForum.cz
- Nová pravidla od roku 2027 včera 17:19
- Petr Najman si ze Slováckého okruhu odváží dvě trofeje včera 09:45
- Zanáška si spravil chuť, ve Starém Městě si vyjel podium včera 09:21
- König v prvních závodech IDM nebodoval 6.5.2024
- Na Sachsenringu pokračovalo MS-Side 6.5.2024
Nejčtenější články
- The Grand Tour se má vrátit bez Clarksona a spol., proč by se na ni ale pak měl někdo dívat?
9.4.2024 - Subaru začalo prodávat sportovní BRZ úplně oholené i s ocelovými koly. Je tak levné, že vám to bude jedno
9.4.2024 - Nejrychlejší Corvette vyzvala na souboj třikrát dražší McLaren 750S, na svou cenou předvádí neskutečné věci
9.4.2024 - Bizár dne: Ojeté Porsche Taycan koupíte po obří ztrátě hodnoty levněji než Audi e-tron GT, které z něj vzešlo
9.4.2024 - Audi se začíná loučit s další ze svých legend, model S3 dostal zřejmě poslední inovace před smrtí
9.4.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 05.08. 00:37 - HondaMan
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.07. 23:55 - volfi
- Samosvorné diferenciály pro BMW 05.07. 23:16 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 05.07. 21:47 - Spectral
- Volkswagen obecne 05.07. 21:13 - řidičBOB
- Politický koutek 05.07. 21:00 - řidičBOB
- BMW Divize 05.07. 20:10 - Vrooom
- Onboard videa 05.07. 20:00 - M.Z.