Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Němci kdysi stvořili auto, které předběhlo Teslu skoro o 50 let. Zabila ho skepse
5.12.2018 | Mirek Mazal
Počátky realistických snah o nahrazení živého řidiče počítačovými algoritmy se datují až do období československé normalizace. Řešení to bylo překvapivě funkční, mělo ale jiné cíle než dnes.
Leckdo se domnívá, že samořídicí automobily jsou produktem moderní počítačové doby, realita je ale jiná. Myšlenka vyřadit lidské řidiče ze silničního provozu je ve skutečnosti stará skoro tak jako automobilismus sám, však historicky první zkouška vozu postrádajícího člověka za volantem se odehrála už v roce 1925. Byl to pokus velmi naivní a skončil podle toho, i mnohem rozumnější snahy se ale datují do dávné minulosti.
První opravdu promyšlená iniciativa se objevila skoro přesně před 50 lety. V září roku 1968 německá společnost Continental odhalila projekt E-car. Jednalo se o elektronicky ovládaný Mercedes 250, který měl na zkušební dráze Contidrom dosahovat rychlosti 120 km/h bez řidiče za volantem a pohybovat se po ní přesně stanoveným způsobem.
Německý testovací okruh zažíval teprve druhý rok své existence a už se stal svědkem mimořádné události. Tehdy se na něm sešlo více jak 400 zástupců časopisů, novin, televizních kanálů a rozhlasových stanic, kteří sledovali toho času převratný pokus. Jeho cílem bylo ukázat, že vůz se může pohybovat po dráze tak, jak si Continental přeje, i bez člověka za volantem.
Systém použitý v Mercedesu byl vyvinutý společností Siemens v kooperaci s firmou Westinghouse za asistence výzkumníků z univerzit v Darmstadtu a v Mnichově. Vozidlo bylo vybaveno elektromechanickým řízením, elektromechanickým ovládáním škrticí klapky a rádiovým zařízením pro poskytování zpětné vazby z jízdy.
Pochopitelně to nebyl systém podobný těm dnešním. Hlavní roli v tomto projektu hrály indukční snímače umístěné na předních i zadních náraznících. Senzory sbíraly informace o intenzitě magnetického pole vytvořeného vodičem nataženém okolo tratě a podle nich se vůz pohyboval ve vymezeném prostoru.
Futuristický projekt stál spoustu peněz a zaměstnal plno zkušených techniků, které v té době pochopitelně fascinoval. Dokonce i špičkový inženýr Continentalu Herbert Ulsamer prohlásil, že autonomní řízení bylo tehdy mimo jeho běžnou představivost. Automatické ježdění vídal ve sci-fi filmech, v reálu o něm ani nepřemýšlel.
Pochopitelně, cílem řešení v jeho původní podobě nebyl běžný provoz bez řidičů, Continental takto chtěl zvýšit efektivitu a bezpečnost testování pneumatik. Nepřítomnost lidského faktoru na sedadle řidiče měla znamenat méně nepřesností při zkouškách, stejně jako nulové riziko pro lidskou posádku. Převratný styl vývoje gum však srážela spousta skeptiků z řád zástupců velkých zákazníků, tedy především automobilek. Ti nevěřili, že počítače budou vykazovat dostatečně přesné výsledky, lidé v autě se jim zdáli spolehlivějším řešením.
Právě kvůli tomu byl projekt nakonec v roce 1974 zastaven. Výrobce pneu chtěl jeho prostřednictvím ukázat, co všechno je možné zkonstruovat, předběhl ale dobu a narazil na neochotu konzervativních zákazníků přijmout nová řešení. Zkušební Mercedes 250 ale z povrchu země nezmizel, stále existuje a zůstává v majetku Continentalu jako připomínka svého času historické iniciativy.
Vedení Continentalu je dodnes přesvědčeno, že testování pneu prostřednictvím automaticky fungujících zkušebních vozů je to pravé řešení a do praxe by jej chtěla uvést v roce 2025, 57 let po prvním pokusu o něco takového. Tou dobou už chce Tesla podle svých současných plánů nabízet plnohodnotné autonomní řízení určené pro běžný provoz. Americká automobilka pod vedením Elona Muska chce být v tomto odvětví vůdcem inovací. Vtipné, že sám Musk se narodil až tři léta poté, co se E-car před zraky celého světa začal kroužit bez pilota po zkušební dráze.
E-car alias Mercedes 250 předvedl funkční řízení bez člověka za volantem o desítky let před Teslou. Potřeboval k tomu ale senzory v silnici a smyslem bylo „pouze” testování pneumatik bez zapojení lidského faktoru
Další zajímavé články:
Bleskovky
- Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
před 10 hodinami - Servis zákaznici zničil auto při zkušební jízdě, přesto ji donutil zaplatit za opravu
včera - Skrytá kamera natočila dopravní policisty, jak si rozdělují úplatky, teď jdou do vězení
14.2.2019 - Nejlevnější SUV Škody natočeno v běžném provozu, teď teprve ukazuje svou velikost
14.2.2019 - Německá policie bojuje proti pachatelům moderních přestupků nečekaně moderně
13.2.2019
Nejnovější články
- Auta, která nikdy neměla být stvořena: Černé ovce historie automobilek
před 8 hodinami - Celníci našli v nenápadné dodávce skrytou zbraň jak z aut Jamese Bonda
před 9 hodinami - Elon Musk veřejně pochválil starou Ladu, a to ani nemusela být na elektřinu
před 10 hodinami - Specialista popsal, co nejvíc ničí motory moderních aut s turby
před 11 hodinami - Nejvíce a nejméně poruchová ojetá malá auta: I tady jde šlápnout pořádně vedle
včera - Boj Němců proti dieselům se vymkl z rukou, aktivisté cíleně manipulují měření
včera (1) - Běloruská KGB rozprodává svou flotilu aut, potrpí si zjevně hlavně na motorech
včera - Servis zákaznici zničil auto při zkušební jízdě, přesto ji donutil zaplatit za opravu
včera - Řidič dokázal ošálit policejní měření rychlosti, teď jde na 3 měsíce do vězení
včera - Test ukázal, jak moc elektromobilům zkracuje dojezd letošní zima. A to je pořád teplo
včera
Nové na MotoForum.cz
Živá témata na fóru
- Jednostopé okénko 23:35 - mattonecz
- Koupě ojetého auta ( do 50 000 km ) do 500 000 23:12 - Rageweawer
- Původně to měla být MX5 ND, nakonec to je GT86 22:07 - jarka
- Další zajímavá autovidea 21:30 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 20:58 - mmira
- Co právě teď posloucháte? 19:17 - Stepan
- Elektromobily a vse kolem nich 17:48 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 17:12 - řidičBOB
- Volkswagen obecne 17:12 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 15:51 - Stepan
Autobazar
Škoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2012
135 000,- KčŠkoda Fabia 1.2 TSI
r.v. 2011
158 000,- KčŠkoda Octavia 2.0 TDI
r.v. 2008
227 000,- KčRenault Thalia 1.2 16V
r.v. 2009
68 000,- KčŠkoda Roomster 1.2 i
r.v. 2009
143 000,- KčŠkoda Octavia 1.4 TSI
r.v. 2013
270 000,- KčVW Golf 1.2 TSI
r.v. 2012
250 000,- KčRenault Thalia 1.2 16V
r.v. 2011
66 000,- Kč