Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Německou armádní legendu vytáhli opuštěnou po dekádě stání z vojenského stanu, stačila chvíle, aby mohla zpět na silnice
28.12.2023 | Petr Prokopec
Tohle auto strávilo během vývoje měsíce v africké Sahaře i za Polární kruhem, a tak by mělo vydržet opravdu hodně. A zjevně vydrží, za víc jak 10 let nepoužívání ho začala trápit jen koroze.
Mercedes-Benz třídy G neboli také G-Wagen je jednou z největších legend německé automobilky. Dokonce tak velkou, že když třícípá hvězda před lety plánovala její odchod do důchodu a nahrazení modelem GL, začali fanoušci neskutečně reptat a mluvit o hromadném odchodu ke konkurenci. A protože většina z nich nevlastnila pouze jeden vůz značky, ale spíše celé portfolio, vedení Mercedesu znejistělo. A nakonec rozhodlo, že G-Wagenu stopku nedá, ale naopak jej přivede do 21. století.
My si ovšem nyní posvítíme na originál, jehož vývoj odstartoval v roce 1972 a kromě automobilky se na něm podílela také rakouská firma Steyr-Daimler-Puch. O dvě léta později se již testovací prototypy proháněly po afrických pouštích nebo za Polárním kruhem, v roce 1975 pak odstartovala výroba. Ta ale zpočátku probíhala ručně a v omezeném množství, než čtyři roky na to došlo na masovější produkci. K mání přitom byly nejen verze určené pro armádu či záchranné složky, ale také pro civilisty.
Jeden z těchto exemplářů je přitom středobodem nového videa společnosti WD Detailing, která se zaměřuje na návrat opuštěných aut na silnice. V tomto případě neměla problém s naložením vozu na podval, a to i přesto, že G-Wagen strávil dekádu pouze ve vojenském stanu. Jeho současný majitel uvedl, že jeho otec jej před 40 lety prodal jeho strýci a on jej před 20 lety koupil zpátky. Proč s ním dekádu poté přestal jezdit, nebylo zmíněno. Dá se ale předpokládat, že přednost dostaly jiné třícípé hvězdy.
Aktuálně se ovšem zdá, že stávající nájezd (82 089 km) se bude postupně zvyšovat. Vůz byl totiž vyčištěn, stejně jako opraven. Specialistům z WD Detailing na obojí stačily pouhé dva dny, což je vzhledem k dekádě stání jen chvíle, která potvrzuje robustnost, jaká je G-Wagenu vrozená. Jakkoli na tomto místě je třeba poukázat na korozi, která se již stala součástí tohoto kousku. Doufejme tedy, že nezamíří opět do stanu, ve kterém je po značnou část roku velká vlhkost - v takovém případě by se žlutý mor začal znovu šířit.
Během čištění vyšlo najevo, že jde o provedení 280 GE, které svého času patřilo mezi ty výkonnější. Pohonná jednotka produkovala 158 koní výkonu a 226 Nm točivého momentu, jenž na všechna čtyři kola přenáší šestistupňový automat. Vůz na sprint na stovku potřeboval 14 sekund, což s ohledem na jeho náturu není špatné. Zákazníci si pak mohli zvolit, zda redukční převodovku přesunou do polohy SA či GA, kdy první uzpůsobuje pohon 4x4 silnici a druhá terénu.
Lze už jen dodat, že majitel G-Wagenu vlastní také Mercedes-Benz 500 SL z roku 1997 a CLS 55 AMG z roku 2006. Oba parkuje v témže stavu, pročež bude zajímavé sledovat, zda také u nich dojde na proces očisty a následné zprovoznění. Jejich anti-korozní ochrana by pak měla být efektivnější, počítat je však třeba s mnohem větším množstvím elektroniky a menší robustností. Návrat na silnice tak asi v jejich případě nebude tak jednoduchý.
Původní G-Wagen se vyráběl v letech 1979 až 1992, nové variace se mu však po stránce designové příliš nevzdálily. Techniku ale pochopitelně již používají výrazně jinou. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: WD Detailing@YouTube
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejčtenější články
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
29.3.2024 - Nejlevnější Tesly v Evropě už stojí jen jako obyčejná Fabia, klidně i vybavené vozy s 4x4 a 350 koňmi
29.3.2024 - VW up! se vrátil ze záhrobí. Tohle je Geparda a není to aprílový žert, zadní kola nemá jen naoko
29.3.2024 - Ferrari si nechalo patentovat revoluční řešení spalovacího motoru, snadno obejde i tlaky na elektrifikaci všeho
29.3.2024 - Majitel po 23 letech prodal překrásné BMW M5 E39 dráž, než ho kdysi koupil nové, s ikonou jezdil zadarmo
30.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva