Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Neznámí Američané vypálili rybník Bugatti a spol., postavili silniční auto jedoucí přes 480 km/h
25.3.2019 | Petr Prokopec
Ani největší jména světa aut se teď nemohou rovnat firmičce z USA. Ta jako první postavila silniční auto schopné překonat 300 mil v hodině.
Bugatti Veyron bylo prvním produkčním vozem světa, jehož nejvyšší rychlost přesáhla metu 400 km/h. I z toho důvodu dostal do vínku 1 001 koní. Podle Bugatti by autu stačil méně než třetinový výkon, kdyby se Ferdinand Piëch spokojil s maximálkou o 100 km/h nižší, v takové chvíli by ale Veyron nepřepisoval rekordy. A rozhodně by se nestal nastavenou laťkou pro všechny ostatní výrobce, kteří následně začali představovat jednu obdivuhodnou kreaci za druhou.
Nakonec to však bylo znovu Bugatti, kdo přišel s ještě rychlejším autem. Kralování Bugatti Chiron však mělo jen krátké trvání, z postu nejrychlejšího vozu světa byl tento hypesport sesazen Koenigseggem Agera RS. Ten si vystačil s polovinou válců i polovičním počtem hnaných náprav. Švédové navíc začali naznačovat, že jejich cílem je meta 500 km/h. A totéž oznámily i firmy jako Hennessey či Shelby Supercars. Nicméně všem, i samotnému Bugatti, nakonec vypálil rybník někdo úplně jiný.
O společnosti M2K Motorsports jste nejspíše ještě neslyšeli, to se však po včerejšku změní. Firma se zabývá úpravou aut, kromě toho pak vlastní i Ford GT. Nikoliv však nejnovější provedení s šestiválcem, nýbrž předchozí generaci s kompresorem dotovaným V8 o objemu 5,4 l. Ten za sedadly i zůstal, nicméně došlo na hezkou řádku modifikací. Jeho sériových 558 koní by ale na překonání evropských es nestačilo, výkon motoru musel být řádně nafouknut. Nikdo však neví, jak moc narostl.
Jak je to možné, ptáte se? Vcelku jednoduše - upravený Ford GT sice zamířil na motorovou brzdu, tam však bylo zjištěno „pouze“ 2 000 koní na kolech. Poté americký supersport narazil na možnosti přístroje. M2Motorsports však odhaduje, že reálně by vůz měl disponovat asi 2 500 koňmi. Znovu je třeba dodat, že jde o výkon na kolech. Pokud si přitom uvědomíme, že přenosové ztráty nabývají dvouciferných hodnot v procentech, je reálný výkon ještě o stovky koní vyšší.
Suma sumárum tu tedy dost možná máme oproti Bugatti Chiron až dvojnásobný výkon. Nemělo by nás proto překvapit, že hypersport z Molsheimu není tím, kdo jako první prolomil jinou bájnou metu - 300 mph. Ono 12 let staré kupé to zvládlo, neboť se během akce The Texas Mile rozjelo na 300,4 mil v hodině, tedy na 483,3 km/h. Je navíc třeba dodat, že této rychlosti dosáhlo pouze na jedné míli, tedy na 1 609 metrech.
Člověka tak rázem napadne, co by se stalo, kdyby modifikovaný Ford GT přicestoval na dráhu Ehra-Lessien, která se pyšní devítikilometrovou rovinkou. Na takový počin ale nejspíše nedojde, neboť testovací areál je ve vlastnictví koncernu VW, který nyní asi nebude svolný k tomu, aby jeho pýcha byla převálcována letitým vozem. Nicméně Koenigsegg překonal Bugatti na veřejné silnici v Nevadě, přičemž tato cesta by mohla být uzavřena i pro M2K Motorsports.
Zda k tomu dojde a případně kdy, není jisté. Stejně tak nevíme, zda by bylo zapotřebí dodatečných úprav, aby meta 500 km/h padla. Tak či onak je to pro Bugatti, Hennessey, Koenigsegg, SSC i další hozená rukavice, neboť dosud jsme nezdůraznili tu nejzajímavější třešinku na dortu. I přes veškeré modifikace totiž GT zůstává nadále vozem se schválením pro silniční provoz. Čistě teoreticky s ním tedy lze vyrazit na německou dálnici a prohánět se skoro pětistovkou. Klobouk dolů.












Dosud neznámá americká tuningová firma M2K Motorsports jako první překonala hranici 300 mil v hodině, navíc s plně legálním Fordem GT schváleným pro silniční provoz. Pochopitelně notně upraveným
Bleskovky
  Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
  Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
  Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
 A pak že se nevejde: Nový, původně jen elektrický muscle car najednou slupnul osmiválec jako malinu
před hodinou
 Prodeje elektrických Fordů s koncem dotací v USA zkolabovaly až šokujícím způsobem, ani šéf firmy nečekal takový pád
před 2 hodinami
 Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
včera
 „Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
včera
 Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva 
    
    
    
  
      
      
      
    