Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty

1.9.2017 | Marek Bednář | 12 příspěvků

Dnes mají vrcholná SUV stovky koní a zdá se to být něčím docela novým. Jenže není tomu tak, podobné stroje v tichosti existovaly už před dekádami.

Nárůst popularity SUV všech velikostních tříd znamená, že přichází i stále více jejich ostrých verzí. Leckomu se to může zdát jako snaha kombinovat hrocha s gepardem, jejímž výsledek není ani dobrý hroch, ani dobrý gepard. Není to výstřel zcela mimo terč, faktem ale je, že není jednoduché podobné stroje šmahem odsoudit - někdy fungují tak dobře, že udivují tím, jak jsou i se svými otylými těly schopné fungovat. Nejvíce jsme k tomu kdysi řekli v testu BMW X6 M, jednom z nejrychlejších „esúvéček” posledních let.

Vozy třídy SUV jsou tu s námi ale už léta a nápad „narvat” pod jejich kapotu výkonný motor se též nezrodil včera, i když se to tak může zdát. Za minulé dekády jich možná vzniklo méně než za posledních pár let, přesto se najde dost starších strojů, pod jejich kapotu se vměstnalo slušné stáro koní. Vybrali jsme sedm z nich s dolním limitem výkonu 250 koní a seřadili je od nejslabšího k nejsilnějšímu.

Nepochybujte o tom, že komplexností své dynamiky Porsche Cayenne Turbo S zdaleka nepřekoná ani jedno, jenže jsou také obvykle stará mezi dvaceti a třiceti léty, kdy byl v hot hatchi akceptovatelný i výkon nižší než 150 koní. A je dost dobře možné, že jste o půlce z nich jste ani neslyšeli, tehdy to takové hvězdy jako dnes nebyly. Dost bylo řečí, tu je ona avantgardní sedmička.

7. Toyota 4Runner TRD

Divizi TRD od Toyoty úplně nelze považovat za japonskou alternativu divize M nebo AMG. Zaměřuje se spíše na vývoj sportovních součástí aut, ne na vývoj celých modelů. Přesto existují Toyoty s přídomkem TRD, které jsou lepší v tom, v čem daný vůz má být lepší. V případě SUV 4Runner byl v roce 1997 kromě vylepšení podvozku také na 3,4l šestiválec namontován kompresor, který přidal 70 koní na výsledných 253. Na naši sedmičku to ale s odřenýma ušima stačí.

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 1 - toyota 4runner 1997 7strysuv 01Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 2 - toyota 4runner 1997 7strysuv 02Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 3 - toyota 4runner 1997 7strysuv 03
Ilustrační foto

6. Mitsubishi Pajero Evolution

Lancer Evo zná každý, ale Mitsubishi se angažovalo také v závodech terénních aut. Pajero Evolution bylo něco jako homologační speciál pro třídu T2 v dakarské rallye; idea byla prodat 2 500 aut veřejnosti a pak vstoupit do třídy produkčních aut s de iure produkčním autem, ale de facto soutěžním speciálem, který v silniční verzi prostě jen dostal značky.

Pod kapotou je 3,5l V6 MIVEC, který dával 280 koní a 352 Nm. Navazuje na něj robotizovaná převodovka INVECS-II, která ve městě prý moc nefunguje, ale když jedete rychle a řadíte manuálně, je vynikající. Podvozek je od normálního Pajera úplně odlišný; normální má vzadu tuhou nápravu s listovými pery, „PajEvo” má dvojité lichoběžníky na všech čtyřech kolech. I alternátor je speciální pro tuhle verzi a stejně jako všechny ostatní díly je pořádně drahý.

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 4 - mitsubishi pajero evo 7strysuv 01Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 5 - mitsubishi pajero evo 7strysuv 02Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 6 - mitsubishi pajero evo 7strysuv 03

5. GMC Typhoon

Dvojčata Chevy Blazer a S10 se prodávala i pod značkou GMC, ve které dostala dvě splašené verze - Syclone a Typhoon. Syclone byl pick-up truck s malou kabinou, Typhoon bylo třídveřové SUV a obě pojilo jedno - 4,3l V6 LB4 s turbem Mitsubishi TD06, vodním mezichladičem a dvojitou škrticí klapkou z 5,7l small-blocku. Výsledkem bylo 284 koní a 488 Nm.

Výkon motoru putoval na všechna kola přes čtyřstupňový automat 4L60 a rozvodovku, která posílala na zadní kola 65 % výkonu a na přední kola 35 %. Typhoon měl však oproti Syclonu vzduchové odpružení s autonivelací na zadní nápravě. Na 60 mph (97 km/h) byl Typhoon za 5,7 s - v roce 1991. Za tři roky výroby vzniklo necelých 4 600 kusů, takže pokud s ním u nás přijedete na sraz amerických aut, rozhodně budete středem pozornosti.

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 7 - gmc typhoon 7strysuv 01Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 8 - gmc typhoon 7strysuv 02Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 9 - gmc typhoon 7strysuv 03

4. Mercedes-Benz G 36 AMG

To není překlep, nemyslíme G 63. Mercedes Geländewagen se vyráběl jako verze AMG i v letech 1994 - 1998 a měl pod kapotou řadový šestiválec M104 o objemu 3,6 litru. Nabídl 258 koní a 370 Nm, což je dost málo ve srovnání s dnešními „géčky” od AMG, ale na svou dobu to bylo víc než dost. Na stovce byla tahle hora oceli za méně než 9 sekund a jela až 180 km/h.

Pokud jste o něm nikdy neslyšeli, může to být i proto, že AMG se s výkonnou třídou G angažovalo hlavně v Japonsku. Tehdy ale šlo o nezávislou firmu schopnou dodat do auta i manuál, takže pokud někdo po něčem takovém zatoužil v Evropě, odmítnut jistě nebyl.

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 10 - mercedes g 36 amg 7strysuv 02Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 11 - 7 ostrych SUV predbehla dobu Mercedes G36 AMG 01Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 12 - mercedes g 36 amg 7strysuv 03

3. Monteverdi Safari

Pokud jste o tomhle autě nikdy neslyšeli, nejste sami. Je to projekt švýcarského inženýra Petera Monteverdiho a technicky stojí na základě amerického SUV International Harvester Scout. Pod kapotou byly americké osmiválce; základem byl 5,2l motor LA od Chrysleru, za příplatek byl v nabídce 5,7l motor SV-345 značky International Harvester anebo 7,2l 440 RB opět od Chrysleru, který dával 305 koní.

Ve výkonnější verzi se tohle 2,1 tuny těžké auto rozjelo až na 200 km/h. Výroba začala v roce 1977 a skončila v roce 1982, protože se do věčných lovišť odebral i Scout. O počtu vyrobených kusů hovoří různé zdroje různě, více než pár set jich ale podle všeho nebylo.

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 13 - 7 ostrych SUV predbehla dobu Monteverdi Safari 01Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 14 - monteverdi safari 7strysuv 02Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 15 - monteverdi safari 7strysuv 03

2. Shelby Durango SP360

Dodge Durango zná asi každý fanoušek amerických aut. O specialitce s názvem Shelby Durango SP360 ale ví málokdo. Tahle věc vznikla v pouhých 300 kusech ve spolupráci s Carollem Shelbym. Vyráběla se v letech 1999 a 2000 a číslo 360 tu odkazuje na objem motoru v kubických palcích a také na výkon. Na 5,9l V8 Magnum u Shelbyho namontovali kompresor a dostali z něj 360 hp - v metrických koních je to 367 koní - a 559 newtonmetrů točivého momentu. Zrychlení na 60 mph (96 km/h) trvalo 7,1 s, maximálka byla 229 km/h a všechny tři stovky kusů měly modrou barvu z Viperu i s bílými pruhy.

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 16 - 7 ostrych SUV predbehla dobu Shelby Durango SP360 01Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 17 - 7 ostrych SUV predbehla dobu Shelby Durango SP360 02Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 18 - 7 ostrych SUV predbehla dobu Shelby Durango SP360 03

1. Lamborghini LM002

Pokud se v rychlých SUV minulých let orientujete, asi vám bylo jasné, že prozatím jediné SUV od Lamborghini zde nemůže chybět. Do příchodu Bentley Bentayga to bylo jediné SUV s dvanáctiválcem a dokonce tu byly na výběr dva - 5,2l V12 o 450 koních, nebo 7,2l V12 o 600 koních, který byl původně určen do rychlých sportovních člunů.

To jsou tak vysoké výkony, že se s nimi vůz neztratí ani mezi špičkami dnešní nabídky. Věnovali jsme mu samostatný článek, kde se dočtete mimo jiné i to, že jich během let 1986 - 1993 vzniklo něco přes 320 kusů a dnes se prodávají za velmi vysoké ceny...

Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 19 - lamborghini lm002 06Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 20 - lamborghini lm002 prodej 10Ostrá SUV, která předběhla svou dobu: 600koňový stroj tu byl už před 30 léty - 21 - lamborghini lm002 prodej 16

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 12 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama