Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW před 19 léty ohromil svět luxusním a výkonným autem, do výroby ho ale nikdy neposlal
15.6.2019 | Mirek Mazal
Dnes dávno zapomenutý stroj zkoušel bodovat na poli, na němž se VW dnes působí s Amarokem. Nedá se říci, že by s ním nebyl úspěšný, mohl ale nabídnout ještě mnohem, mnohem víc.
Volkswagen v roce 2010 uvedl na trh praktický pick-up Amarok. Nejprve jako by trochu nevěděl, kam s ním a pouze se čtyřválcovými diesely pod kapotou s ním tančil na hranici čistě užitkového stroje a poněkud neobvyklého pick-upu pro náročnější. Postupem času ale zjevně zjistil, kdo po Amaroku touží především ti druzí a s faceliftem jej posunul podstatně výše, dodajíc mu i motor se šesti válci. Je to jistě zajímavá nabídka na poli luxusněji pojatých evropských pick-upů, VW ale přesně v tomto segmentu mohl už dávno nabídnout mnohem víc.
Dnes už si na to vzpomene jen málokdo, neboť pro rozluštění celé tajenky musíme zamířit zpět až do roku 2000, kdy internet neznamenal zdaleka tolik, co dnes. A informace o podobných autech se dostaly hlavně k hrstce nadšenců hltajících časopisy o autech. Šlo o Volkswagen Advanced Activity Concept alias AAC, studii vskutku luxusního pick-upu s logem VW ve znaku.
Dnes už si můžeme říci, že se mnohé nápady z něj otiskly do sériového Touaregu, AAC ale nebyl Touareg s korbou - v roce 2000 zbývaly do jeho premiéry ještě dva roky. Koncept pick-upu tedy kopal sám za sebe a na přelomu tisíciletí měl vše, co bylo třeba k úspěšné budoucnosti - pohon všech kol, uzávěrku diferenciálu, vysoký výkon, místo pro čtyři cestující, lepší podvozek s pneumatickým odpružením, vysokou světlou výšku, robustní konstrukci a velkou užitnou plochu za kabinou. Návrh kombinoval luxusní interiér s praktickým zbytkem, čemuž se Amarok sotva postupně blíží.
Pasažéry měl AAC rozmazlovat komfortem shodným s prémiovými sedany. Nešetřilo se hnědou kůží a hliníkem. Naopak drsný podvozek s nezávislým zavěšením a dvojitými rameny dostal odolné krytí před překážkami mimo silnice zdolávané pomocí off-roadových pneumatik. Výšku karoserie bylo možné nastavit ve třech režimech, nejnižší poloha byla na 290, nejvyšší pak 390 mm. Místo pro posádku a hrany nakládacího prostoru lemoval ochranný rám.
Kupředu vůz poháněl pětilitrový naftový desetiválec, znovu něco, co dnes Volkswagen neumí nabídnout. S výkonem 233 kW (317 koní) a 750 Nm točivého momentu, automatickou šestistupňovou převodovkou a pohonem 4x4 to byl pořádný silák. A bez zajímavosti není, že místo klíče se koncept ovládal zařízením nazvané Communicator. Sloužil k přístupu do vozidla a zároveň po vložení do speciální schránky dovolil nastartovat - dnes skoro standard, v roce 2000 trochu sci-fi.
Bohužel, VW v roce 2000 AAC ukázal světu a tím to skončilo. Po konceptu se slehla zem a až v roce 2002 jej připomněl sériový Touareg, o mnoho tuctovější (byť tehdy ne až tak...) SUV. Až o dalších 8 let později si na Němci na pick-upy vzpomněli zmíněným Amarokem, který ale s AAC neměl společného víc než jen logo a třídu. Velká škoda, že se koncept nedostal do civilní verze dostupné zákazníkům - dodnes by přinejmenším na evropském trhu představoval unikátní nabídku.
Nadčasový pick-up předběhl dobu. Ani dnes by se Advanced Activity Concept se svým pojetím neztratil, právě naopak, výrobu ale nepoznal
Bleskovky
- Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
před 33 minutami - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejčtenější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz