Reklama

Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa

Do té doby obecně ignorovaná značka přivezla zpoza železné opony nový soutěžní stroj jménem 130 RS. A po chvíli ji všichni museli začít brát vážně.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa

28.1.2018 | Petr Miler

Do té doby obecně ignorovaná značka přivezla zpoza železné opony nový soutěžní stroj jménem 130 RS. A po chvíli ji všichni museli začít brát vážně.

Nejen fanoušci rallye budou vědět, že mistrovství světa v automobilových soutěžích začíná v tradičně lednu v Monte Carlo. Tamní klání se jede i letos právě tento víkend a fanoušci rallye ho jistě sledují. Ne každý se ale vzpomene, že na den přesně před 41 léty se stalo něco, co lze připodobnit k tažení českých hokejistů olympijským turnajem v Naganu.

Tehdy se totiž v Monte Carlu ukázalo „Porsche východu”, Škoda 130 RS, a veškeré západní konkurenci dokázalo, že i za železnou oponou může vzniknout stroj, na který bude krátká. Na Rally Monte Carlo 1977 totiž ve třídě do 1 300 ccm zvítězil Václav Blahna se spolujezdcem Lubislavem Hlávkou právě na Škodě 130 RS. A aby toho nebylo málo, stříbrná byla na stejném voze posádka Zapadlo-Motal.

Škoda 130 RS se představila v roce 1975 jako soutěžní verze kupé 110 R. Byla výrazně upravená a odlehčená, panely karoserie byly z hliníku nebo laminátu, plech střechy byl tlustý jen 0,7 milimetru a kola byla hořčíková. Hmotnost soutěžní verze tedy byla pouze 825 kilogramů. Řadový čtyřválec o objemu 1 298 ccm měl suchou klikovou skříň a dával v závislosti na naladění 112 až 142 koní.

Tohle auto bylo v českých rallye velmi úspěšné, takže bylo pro rok 1977 rozhodnuto o účasti na několika zahraničních soutěžích. Rally Monte Carlo, které se jelo 22. - 28. ledna 1977, k nim patřila. Vyrazily na něj tři posádky, kromě dvojic Blahna-Hlávka a Zapadlo-Motal také Kvaizar s Kotkem. Ti se ale kvůli proražené olejové vaně motoru do finálního soupeření nedostali.

Václav Blahna na Monte Carlo před 41 lety dodnes vzpomíná. „Jedním z největších zážitků byla vložka přes průsmyk Col de Turini, která se jezdívá dodnes. Je tam takové esíčko přes horizont a dál už trať padá zase dolů. Je tam nejvíc horských hotelů, takže tam bývá i nejvíc lidí,” uvádí dnes.

„Když jsme se řítili těmi průsmyky, tak tehdá bylo opravdu hodně sněhu, do kterého byla vyfrézována stezka s dvoumetrovými bariérami. Jedu tu vložku a tam stáli lidi, před tou bariérou. (...) Když jsem se přiblížil asi na 50 metrů, lidi udělali krok zpátky a nebyli vidět. Oni totiž měli v těch obřích bariérách vydlabány takové kapličky, do kterých se schovali,” pokračuje Blahna ve vzpomínkách.

Jak stojí i výše, výsledek ve skupině do 1 300 ccm snad nemohl být lepší - Škody obsadily první dvě místa. V celkovém pořadí byla posádka Blahna-Hlávka se startovním číslem 49 na 12. místě, posádka Zapadlo-Motal se startovním číslem 44 skončila patnáctá. Celkové vítězství si odnesl pozdější mistr světa Sandro Munari se spolujezdcem Silviem Maigou na Lancii Stratos - takovým strojům už Čechoslováci pochopitelně konkurovat nemohli.

Ohromující výkon „nějaké Škody z východního bloku” ale nedal spát komisařům, kteří se po konci závodu jali vozy zkoumat, jestli opravdu mají objem do 1,3 litru. Technická prohlídka prý trvala tři hodiny, ale nic v rozporu s pravidly nalezeno nebylo, takže vítězství škodovkám samozřejmě zůstalo.

Něco podobného se stalo ještě o pár let později díky výkonu Škody 130 LR v Turecku, která soutěž vyhrála dokonce absolutně, to ale nebylo klání mistrovství světa a konkurence nebyla na takové úrovni. Dvojité vítězství 130 RS v Monte Carlu tak zůstává zapsáno do dějin jako jeden z největších a nejpřekvapivějších úspěchů českého motoristického sportu...

Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 1 - skoda 130 rs monte carlo 1977 01Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 2 - skoda 130 rs monte carlo 1977 02Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 3 - skoda 130 rs monte carlo 1977 03Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 4 - skoda 130 rs monte carlo 1977 03aPřed 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 5 - skoda 130 rs monte carlo 1977 04Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 6 - skoda 130 rs monte carlo 1977 05Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 7 - skoda 130 rs monte carlo 1977 08Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 8 - Skoda 130 RS Monte Carlo 1977 dalsi 01Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 9 - Skoda 130 RS Monte Carlo 1977 dalsi 02Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 10 - skoda 130 rs monte carlo 1977 06Před 41 léty se stal zázrak, „nějaká Škoda” rozdrtila západní stroje v mistrovství světa - 11 - skoda 130 rs monte carlo 1977 07
V roce 1977 zaznamenala Škoda na Rally Monte Carlo velký úspěch, poslední tři fotografie z této sady jsou z návratu na místo činu v roce 2016

Zdroje: Škoda Auto, Rally Life

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše