Reklama

První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95

(+ video) Prvním terénním sedanem byl vůz Sovětů. Zůstalo u prototypů, jedním ale jezdil i Leonid Brežněv.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95

24.1.2015 | Marek Bednář | 8 příspěvků

(+ video) Prvním terénním sedanem byl vůz Sovětů. Zůstalo u prototypů, jedním ale jezdil i Leonid Brežněv.

Všemožné crossovery jsou dnes u zákazníků velmi populární, a to i navzdory tomu, že někdy nemají pohon všech kol ani v příplatkové výbavě. I proto švédské Volvo nedávno představilo sedan S60 Cross Country, který dostal oproti obyčejné S60 vyšší podvozek, oplastování a pohon všech kol mezi příplatky.

Se „zvednutým kombíkem” Volvo první na scéně nebylo, i když se tak může snažit působit. „Zvednutý sedan” ale už premiéru u Volva má, alespoň podle Švédů. Jenže pravdou to je jen, bavíme-li se o sériové produkci a prodeji zákazníkům. První sedan s vysokým podvozkem a pohonem všech kol totiž vznikl už před čtyřiceti lety v Sovětském svazu, a to na základě Volhy 24 (či též GAZ 24), auta oblíbeného v celém východním bloku.

Inženýři vzali Volhu 24, obyčejný sedan se zadním pohonem, dopředu nainstalovali otočenou zadní nápravu ze stejného auta, součástky řízení a pohonu z džípů UAZ, pořádně zvedli světlou výšku, nasadili terénní kola a pneumatiky a stroji dali označení 24-95. Postavili celkem pět prototypů a začali s jejich testováním.

Zadní náprava Volhy 24 však byla tuhá s listovými pery, což by zas takový problém nebyl, ale také nebyla vůbec příčně stabilizovaná. Se zvednutím světlé výšky se také odpovídajícím způsobem posunulo nahoru těžiště. Sedan sám o sobě nebyl na terénní použití vůbec stavěn, takže jízdní vlastnosti výsledku byly skutečně tristní. Nakonec tak zůstalo jen u oněch pěti prototypů, které dnes údajně existují v soukromých sbírkách. Jedním z nich však údajně jezdil i Leonid Brežněv.

Volvu tak Sověti sebrali prvenství v nápadu zvýšeného sedanu, v čem ale Švédsko první bude, je sériová výroba takovéhoto auta. Dá se také očekávat, že bude tento nový „sedan-crossover” mít jízdní vlastnosti takové, aby s ním člověk mohl reálně jezdit i do zatáček rychleji než krokem.

První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 1 - volha 24-95 offroad 01První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 2 - volha 24-95 offroad 02První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 3 - volha 24-95 offroad 03První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 4 - volha 24-95 offroad 04První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 5 - volha 24-95 offroad 05První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 6 - volha 24-95 offroad 06První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 7 - volha 24-95 offroad 07První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 8 - volha 24-95 offroad 08
První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 9 - volha 24-95 offroad 09První off-roadový sedan nepostavilo Volvo. Byla jím Volha 24-95 - 10 - volha 24-95 offroad 10
Volha 24-95 byla sedanem s terénním podvozkem, žádné extra plasty jako dnes tu nehledejte

Zdroj: Auto Evolution

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 8 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše