Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Renault 5 6x6: terénní šestikolka nemusí být superdrahý Mercedes
1.3.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ video) Šest hnaných kol je bizarní podívaná vždy, u Renaultu 5 zvlášť. Bylo jich jen pár, jeden dokonce jel Dakar, ten nejcennější však shořel.
Automobily o šesti kolech - tedy osobní, u náklaďáků je to běžná věc - jsou dost neobvyklé, ne-li přímo vzácné a kuriózní. Přesně z toho dlouho těžil Mercedes G 63 AMG 6x6, za který si firma účtovala jmění - neskutečných 12 milionů Kč. Teď je minulostí a o jeho zákazníky se pokusí usilovat třeba Kahn Flying Huntsman, nejsou to však zdaleka jediné a ani první osobní automobily o šesti kolech. Před necelým rokem jsme tu měli Carmichael Commando, tedy Range Rover ze 70. let s nápravou navíc, a existoval také supersport o šesti kolech s názvem Covini C6W.
Stroj, který vidíte na svém monitoru dnes, však není ani supersport, ani kdovíjaký offroad, i když má poháněných kol více než onen Carmichael. Jmenuje se Renault 5 6x6 a je přesně tím, na co vypadá - celé Evropě důvěrně známým Renaultem 5, jen s nápravou navíc a pohonem všech kol. A také s trochou unikátní karosařiny za B-sloupkem.
Francouz Christian de Leotard, člověk nijak spojený s Renaultem, kdysi měl Renault 5 za příliš nudný, což mu nelze mít úplně za zlé. Oslovil proto karosárnu Tissier, která se zabývala stavbou tří- a čtyřnápravových - ano, čtyřnápravových, např. jako odtahovky - Citroënů, a to i se základem v ikonických DS. Tato firma pomohla jednak s trojicí náprav, ale také s výrazným vyztužením rámu Renaultu 5.
I ona zadní část, která trochu připomíná prosklenou dodávku, vznikla ve spolupráci s Tissierem. Byla zastavěna i hydrostatická převodovka, kterou najdete například u vozidel s pásy místo kol, a také pochopitelně zmíněný pohon všech šesti kol. Stroj má podle obrázků i o něco větší světlou výšku než standardní „pětka”, takže se z něj stal i docela schopný offroad. To prokázal i v Rallye Paříž-Dakar, kterou s jednou z variant tohoto stroje Tissier jel, jak je vidno na obrázcích. Nevíme, jaký byl jeho výsledek, ale údajně soutěž dokončil. Ostatní varianty třeba jezdily po schodech a nechávaly se u toho fotit, což také zvládne málokteré auto.
Tou nejvíce trhlou variantou však rozhodně je šestikolka, postavená z Renaultu 5 Turbo. Tenhle stroj je také obecně známý, je to hot hatch zrozený v rallye, jehož zadní kola pohání uprostřed uložený motor. Tento motor však byl de Leotardovi málo, takže přední část pro tento vůz pocházela z obyčejného Renaultu 5 i s motorem a převodovkou.
Přední a zadní kola nebyla spojena hřídelí, každá strana prostě měla svůj vlastní motor i převodovku. O řazení se staraly dvě kulisy, které ale byly pákami synchronizované, takže řidič bral jen za jednu páku, ale měnil rychlosti v obou převodovkách. I z kulis řazení se nicméně dá vyčíst, že pro zpátečku toto neplatilo, nicméně to jistě nebyl problém.
Jak něco takového fungovalo, nemáme ponětí, dost možná ale bylo potřeba nějak synchronizovat převodové poměry. Dnes se to už bohužel nikdo nedozví, protože právě tato nejšílenější verze shořela při požáru v roce 2003. První vytvořený Renault 6x6 však ještě před pár lety reznul v depozitáři jistého muzea ve Francii; zda se mu od té doby dostalo restaurace, nám není známo.
Rozhodně by byla škoda, kdyby takto úžasný stroj sežraly myši, na našem webu už ale zůstane stálým hostem. A ve vašich myslích snad též...













Šest hnaných kol dalo Renaultu 5 slušné terénní schopnosti
Existoval i Renault 5 Turbo 6x6, bohužel ale shořel při požáru
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
včeraFerrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
včeraJedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nejnovější články
Legendární McLaren F1 magnáta v IT má přepsat historii. Bude stát tolik, že si aukční firma ani netroufá odhadovat výsledek
před 7 hodinamiPoslední „normální” BMW v současné nabídce značky končí, za pár týdnů se rozloučí asi poslední specialitou
před 8 hodinamiChystaný ostrý Mercedes při testech odpravil gumy během pár kol, předem ukazuje, co je na něm špatně
před 10 hodinamiŠéf Škody se vyjádřil k budoucnosti tlačítek v interiérech českých aut, snad mu lze věřit
před 11 hodinamiPropouštění už nestačí. Obří německý dodavatel automobilek musí zbylým zaměstnancům snížit mzdy, ti se bouří
dnes
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 19:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom