Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Ruský nápad se šnekovým pohonem měl změnit svět off-roadů, kupodivu fungoval
2.9.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Že auto musí mít kola? A proč? U ZiLu 29061 otáčely dva motory bubny se šroubovicemi. A tento stroj mohl díky tomu jezdit úplně po všem.
Ruské „všudychody” nejsou žádnou novinkou, třebaže jich vzniká docela dost hlavně v posledních letech - zmiňme například Makar 6x6 nebo Avtoros Šaman, který má kol dokonce osm. Tyto stroje mají projet náročným terénem, ale přitom jej co nejméně poškodit - proto mají například nízkotlaké pneumatiky, které podklad poškozují nesrovnatelně méně než tankové pásy.
V minulém století ještě za dob Sovětského svazu ale vznikl jiný nápad, jak nahradit kola nebo pásy - byly to plechové bubny, které se otáčely a vůz posunovaly pomocí šroubovice, a to do různých směrů. Mělo to řadu výhod - stroj se nebořil do sněhu, mohl se pohybovat do stran tzv. krabím chodem a protože jsou bubny naplněné vzduchem, mohl plavat na vodě. Právě jeden takový máme dnes před sebou - ZiL-29061.
Jeho bubny se šroubovicemi jsou vyrobeny z hliníkové slitiny a nazývají se Archimedes, ale spíš připomínají vrtáky. Princip je ten, že se šroubovice zakousne do podkladu, po kterém se pohybuje, ať to je bažina, písek či sníh - nesmí však jezdit po příliš tvrdém podkladu jako je asfalt či beton, neboť by se šroubovice zničila - a otáčením bubnů se vůz hýbe dopředu nebo dozadu. O pohon se starají dva motory VAZ, každý o výkonu 70 koní. Karoserie je vyrobena z hliníku a laminátu a hmotnost činí okolo 3,5 tuny.
ZIL-29061 je jen jedním z několika strojů různé velikosti a různého určení, fungujících na podobném principu a vyvíjených v rámci Projektu 490. Sovětští inženýři na takovýchto strojích pracovali v 70. a 80. letech minulého století a nebyli první - už dříve s něčím podobným experimentovali Američané a patent na tzv. šnekový pohon, jak se tomuto systému říká, byl zaregistrován údajně už v roce 1900.
Sověti ale nápad se šnekovým pohonem dotáhli nejdále, až do plně funkční podoby a sériové výroby. Jenže ani v jejich případě ale nebylo dosaženo velkého komerčního úspěchu. Poslední varianty ZILu se vyráběly do roku 1991 a ještě dodnes jsou některé v činnosti, podobně jako jiná technická řešení má i šnekový pohon lepší a všestrannější alternativy v kolech či pásech. Off-roadová scéna se tak v základech neotřásla, na fotky a videa s auty vybavenými tímto pozoruhodným systémem se ale nedívá špatně...
ZIL-29061 a jeho následníci chtěli nahradit kola šnekovým pohonem
Zbytky kdysi hrdých průkopnických strojů dnes vesměs chátrají v nedůstojných podmínkách
Jen několika málo se dostalo péče muzejních restaurátorů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 9 hodinami - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před 10 hodinami - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva