S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro

15.7.2017 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Tohle je skutečně Lada Samara. Tu běžnou i vizuálně připomínala, se jménem EVA ale měla motor uprostřed, náhon zadních kol a kastli z laminátu.

Závodní speciály skupiny B byly až na výjimky sériovým autům podobné jen zvenčí a pro jejich homologaci vznikaly zcela specifické verze jinak standardních silničních aut. Byl to případ Peugeotu 205 T16 nebo Lancie Delta S4. Ty ale široce dostupné modely aspoň připomínaly, jejich vazba na vozy nesoucí jinak stejné jméno byla ale jinak velmi vágní - závodní vozy měly motor uprostřed, běžné normálně vpředu. A pak tu byly třeba 0000015905 Audi Sport Quattro]] nebo Ford RS200, které se žádným masovým modelům ani nepodobaly, vznikaly rovnou s cílem posloužit primárně homologačním účelům.

Nejen „na západě” ale toužili po věncích z vavřínu, do soupeření v technicky vyšponované skupině B chtěla svého času zasáhnout i Lada. V 80. letech tak začala pracovat na stroji, který by byl založený na modelu Samara a který by se mohl se západními stroji měřit. I ona byla silniční Samaře podobná vlastně jen vnějším vzhledem, a to ještě nijak výrazně - byla mnohem širší díky bodykitu a na přídi byly dominantou čtyři kulaté světlomety. Stoj dostal jméno Samara EVA.

Ohromné odlišnosti v karoserii ale vzhledem jen začínají. Místo běžné kapoty a víka zavazadelníku má Samara EVA odklápěcí celou příď a záď. Pozoruhodné jsou také kanály před předními i zadními koly, které se starají o přítlak nádavkem k dokonce dvěma zadním křídlům a masivnímu přednímu spoileru.

Kabina má místo jen pro dva lidi, pochopitelně, a za nimi je přepážka, oddělující je od motoru umístěného před zadní nápravou. Samozřejmostí je výbava jen nejnutnější pro závody pro co největší odlehčení a ochranná klec. Karoserie byla laminátová a s produkční Samarou bylo shodné jen čelní sklo a dveře - ale bez oken, ta byla plexisklová pouze s klapkou pro větrání.

Blok motoru pocházel z Žigulíku, ale to bylo tak všechno, co měla proslulá Lada Žiguli se Samarou EVA společné. Objem motoru vzrostl na 1 860 ccm, dostal elektronické vstřikování paliva, hlava byla dvouvačková a se čtyřventilovou technikou a motor byl přeplňovaný turbodmychadlem. Dával 300 koní, které ze svého umístění uprostřed posílal jen na zadní nápravu.

To bylo pro jeho konkurenceschopnost limitem, neboť připravován byl v době, kdy skupinu B ovládala Audi Quattro a Sport Quattro s pohonem všech kol. Přesto vzniklo několik prototypů, které testovaly v lesích Sovětského svazu. Bylo také alokováno dostatek zdrojů na to, aby mohlo být postaveno a nabídnuto k prodeji 200 silničních verzí pro homologaci do závodů. To už se ovšem psal rok 1985 a asi tušíte, co bylo na spadnutí.

V roce 1986 byla ze známých důvodů skupina B zrušena. Lada to nejprve nevzdala, však chystala i verzi označenou S-Proto, která by zamířila do připravované skupiny S. Plány na ni ale padly záhy a Lada Samara EVA se mezi světovou špičku rallye nikdy skutečně nepodívala a nevzniklo ani oněch 200 homologačních kusů, zůstalo jen u několika prototypů. Na rallye se však prototypy Samary EVA objevily. Jediné ostré nasazení bylo při Rallye Sojuz v roce 1985; v následující sezóně jely Samary EVA jako předjezdci pro Rallye tisíce jezer a Rallye Akropolis.

Dnes je pár kousků k vidění v muzeích, závodů se už neúčastní, ale není to tak od roku 1986. V roce 1989 se přece jen objevilo hotové provedení S-Proto s motorem o výkonu 350 koní. Ukázalo se však až dlouho po zrušení byť plánů na tuto třídu a více než pár exhibičních vystoupení si neužilo. Přesto šlo o pozoruhodný, pozoruhodně ambiciózní pokus Sovětů zasáhnout do tak vysokých pater světového motoristického sportu. Nedá se předpokládat, že by Audi, Peugeotu či Lancii ve své době naháněl strach, pohled na 300koňovou Ladu ve skupině by ale byl zajímavý tak či onak...

S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 1 - lada samara eva 01S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 2 - lada samara eva 02S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 3 - lada samara eva 03S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 4 - lada samara eva 04S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 5 - lada samara eva 05S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 6 - lada samara eva 06S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 7 - lada samara eva 07S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 8 - lada samara eva 08S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 9 - lada samara eva 09S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 10 - lada samara eva 10S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 11 - lada samara eva 11S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 12 - lada samara eva 11aS tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 13 - lada samara eva 12S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 14 - lada samara eva 13S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 15 - lada samara eva 14S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 16 - lada samara eva 15S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 17 - lada samara eva 16S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 18 - lada samara eva 17S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 19 - lada samara eva 18S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 20 - lada samara eva 19S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 21 - lada samara eva 20S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 22 - lada samara eva 21S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 23 - lada samara eva 21aS tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 24 - lada samara eva 22S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 25 - lada samara eva 23S tímto chtěla kdysi Lada nastoupit do špičky rallye, přímo proti Audi Quattro - 26 - lada samara eva 24
Lada Samara EVA jako silniční Samara pouze vypadala, a ještě ani to moc ne

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Autobazar

zobrazit vše

Reklama