Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sběratel prodává dodnes nejetý sporťák laděný Ayrtonem Sennou, je jako stroj času
29.3.2019 | Petr Prokopec
Ayrton Senna tragicky zahynul při nehodě v květnu roku 1994. Přesně z té doby je i stroj, který ještě před svou smrtí stihl vyladit a který za celých 25 let ujel jen 301 kilometrů.
Nejen starší Toyota Supra či Mazda RX-7, ale také Honda NSX stoupá na ceně. Řeč je samozřejmě o původním provedení z 90. let minulého století, nikoliv o současné hybridní verzi, která nestačí ani německým rodinným sedanům. Jde o její původní inkarnaci, o verzi, kterou pomáhal vyvíjet Ayrton Senna. Legendární brazilský pilot přispěl zejména k naladění podvozku první série, která se vyráběla v letech 1990 až 1997.
Jeden takový exemplář je na prodej. Spíše než za cokoliv jiného bychom jej ale měli považovat za stroj času, se kterým se bezproblémově můžete přenést zpátky do roku 1994, kdy Senna zemřel. Od té doby japonský supersport najel pouze 187 mil, tedy nějakých 301 kilometrů, což odpovídá pouhým 12 kilometrům za rok. Dá se ale předpokládat, že se tak stalo někde na cestě od dealera k majiteli a následně se třílitrový motor na pětadvacet let odmlčel.
Je otázkou, co přesně majitele vedlo k tomu, aby si pořídil vůz přímo zrozený pro řidiče, ovšem poté nechal jeho 274 koní odpočívat v klimatizované „stáji“. Pokud si ovšem uvědomíme, že karoserie je nalakována neobvyklým tmavě zeleným odstínem Brooklands Green, který byl v daném roce aplikován pouze na 34 exemplářů, pak je velmi pravděpodobné, že toto byl od počátku sběratelský kousek. Jeho vlastník si jej tak mohl pořídit pouze pro potěchu oka a nikoli na řízení.
Zda tomu tak skutečně bylo či nikoliv, to není jisté. Podstatné však je, že vůz se šasí č. JH4NA1152RT000059 je k mání v rámci aukce serveru Bring A Trailer. Momentálně je za něj přitom nabízeno 110 tisíc dolarů (cca 2,5 milionu korun), zájemci však mají na přihazování ještě další čtyři dny. A je skoro jisté, že dražební kladívko bude úřadovat až při daleko vyšší částce.
S ohledem na nájezd by nemělo překvapit, že karoserie je v perfektním stavu. Stejně jako podvozek či motorový prostor. V interiéru pak nenaleznete na jediném panelu ani drobný škrábaneček, sedadla nejsou prosezená a slovo patina je neznámé. To ale ve výsledku nepřekvapí, neboť majitel měl celou svou sbírku čítající více než 40 vozů uchovávat v klimatizované garáži. U všech vozů navíc držel kilometry zkrátka, výletů do minulosti tak asi bude více.
Nyní ale setrvejme u NSX, která se kromě třílitrového šestiválce pyšní také pětistupňovým manuálem a pohonem zadních kol. Ta jsou vzadu sedmnáctipalcová, vpředu se otáčejí šestnáctky. Ve všech rozích navíc nechybí pneumatiky Yokohama, ty se však datují k roku 2003. Pokud tedy nový majitel bude chtít počet kilometrů navýšit, stoprocentně by měl zauvažovat o novém obutí. Jinak by také vzácné kupé mohl proměnit v exkluzivní hromadu šrotu.
Po stránce mechanické však není třeba žádné kontroly, vůz byl minulý měsíc v servisu, kde se kupříkladu dočkal nového oleje. Nabízen je s původními klíčky i uživatelským manuálem, stejně jako s původní prodejní dokumentací. Z té lze vyčíst, že původně NSX vyšla na 73 200 dolarů (1,66 mil. Kč). S přihlédnutím k inflaci na ní tedy majitel zatím mnoho nevydělal. Na druhou stranu, aukce stále ještě není u konce a finální cifra může být klidně dvojnásobná.



























Pětadvacet let stará Honda NSX působí jako nová ze všech stran, od svého zrodu totiž najela pouhých 301 kilometrů
Zdroj: Bring A Trailer
Bleskovky
Dražba cenných aut slavné aukční firmy se proměnila v demoliční derby poté, co jednomu z jejích řidičů „ujela noha”
včera
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
5.11.2025
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kdo bude posledním šampionem MotoE? včera 22:08
- Záchranné laso pro Filipa Salače včera 11:36
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu 5.11.2025
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů 5.11.2025
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
Nejnovější články
Ojeté hybridy trápí další dosud přehlížený problém, zajíce v pytli kupujete v podstatě s každým z nich
před 8 hodinami
VW chce rozhýbat prodeje elektrických modelů tím, že je lidem dovolí vrátit do 100 dnů od koupě. To nemusí dobře dopadnout
před 9 hodinami
Jeep žádá majitele statisíců aut z posledních let, aby je parkovali daleko od domů, mohou shořet
před 11 hodinami
Ještě hůř: Prodeje elektrických Subaru v USA po konci dotací zhroutily o 98 procent, nechce je najednou skoro nikdo
včera
K mání je dodnes zcela nejetá Mazda z časů sametové revoluce, dokonalý stroj času nikdo ani pořádně nevybalil
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
