Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve
28.4.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Nástupce legendárního Escortu se zrodil před 20 lety a z ničeho vylétl rovnou na vrchol. Z toho se ale dá bohužel jen klesat a Focus dělá od té doby přesně to.
Nejvýznamnější automobilovou novinkou tohoto měsíce je zcela jistě čtvrtá generace Fordu Focus. Možná vám toto tvrzení bude připadat překvapivé, koneckonců třeba takový design přídě nás příliš nenadchnul, zvláště v porovnání s předchůdcem. Stejně tak nekvitujeme ani rozhodnutí automobilky sáhnout pouze po benzinových tříválcích, jimž společnost budou dělat turbodieselové čtyřválce. Jde totiž o ten typ pohonných jednotek, které nikdy nezvládnou kultivovaností oslnit, i kdyby měly sebevětší počet vyvažovacích hřídelí.
Proč je tedy příchod novinky tolik významný? Je třeba si uvědomit, že je to první stěžejní kompakt, který nám byl představen a který se dozajista bude prodávat i po roce 2020, kdy vejdou v platnost nové limity spotřeby a emisí CO2. Zřejmě i proto se Ford rozhodl vsadit pomalu vše na tříválcovou kartu.
Zcela jiným směrem se hodlá vypravit koncern VW Group. I v jeho případě sice budou velkou roli hrát tříválce, nicméně Němci vehementně vyvíjí hlavně mikrohybridní techniku, která by jim umožnila ponechat ve hře i objemnější a víceválcové pohonné jednotky. Šestiválec se sice pod kapotu Volkswagenu Golf nevrátí a příliš nepočítáme ani s pětiválcem, nicméně při stále větší eliminaci čtyřválců budeme nakonec vděčni i za zachování čehokoli se čtyřmi válci.
Tuto souvislost nezmiňujeme náhodou, neboť pro Ford Focus se může stát další komplikací pro jeho budoucí existenci. Na letošek přitom připadá dvacetileté výročí tohoto modelu, který v nabídce značky vystřídal stárnoucí Escort. Ten si získal velkou popularitu hlavně v Británii, kde byl v 80. a 90. letech nejprodávanějším vozem vůbec. Celkově pak za 33 let našlo svého majitele více než 4,1 milionu exemplářů. Na nástupce byl tedy kladen neskutečný tlak, zvláště když neměl oslovit jen Evropu.
Zajímavé přitom je, že původně se s názvem Focus nepočítalo. Nicméně na počátku roku 1998 manažeři Fordu rozhodli, že označení Escort bude v budoucnu ještě užíváno pro jiná auta. Jako Focus tedy novinka dorazila na ženevský autosalon, nicméně značce se okamžitě ozvali zástupci vydavatelství Burda s tím, že požadují přejmenování vozu pro německý trh, aby nedošlo na parazitování na názvu již existujícího časopisu. Nakonec ale obě strany dosáhly dohody.
Na sklonku roku 1998 se tedy Focus dostal do showroomů, kde okouzloval zákazníky zcela novým designem ve stylu New Edge. Ten nekončil jen u exteriéru, neskutečně odvážný na danou dobu byl také interiér. Automobilka navíc neponechala nic náhodě ani po technické stránce, a tak zadní nápravu osadila víceprvkovým zavěšením, které bylo nazváno Control Blade a jež Ford dokázal vyrábět velmi levně. VW Golf měl v tu dobu vzadu jen torzní příčku a se svým tradičně nenápaditým designem jen závistivě koukal - na Focus tehdy nikdo neměl.
Právě náskok oproti konkurenci dovedl kompaktní Ford již v roce 1999 k titulu Evropské auto roku. Novináři i zákazníci byli nadšení z ovladatelnosti, kterou kromě inovativní zadní nápravy umožňovalo i velmi přesné řízení. Závratný obchodní úspěch na sebe nenechal dlouho čekat - zatímco Escort potřeboval na 4,1 milionu registrací 33 let, prvního Focusu se za šest let jen v Evropě prodaly 3 miliony kusů.
V té době automobilka již neměla v nabídce jen třídveřový a pětidveřový hatchback a kombík, ale rovněž sportovní deriváty ST a RS. Druhý zmíněný dostal nejen přeplňovaný dvoulitr s 212 koňmi, ale především vrcholnou techniku v podobě tlumičů Sachs, diferenciálu Quaife či brzd Brembo. I proto se traduje, že Ford měl na každém exempláři prodělávat až milion korun. Image modelu jako takového ale skvěle podporoval a automobilka neměla čeho litovat - Focus byl zlatý důl.
Dostáváme se k druhé generaci, která dorazila v roce 2004. Oproti té první nabídla více místa v interiéru i zavazadelníku, nicméně s nárůstem venkovních rozměrů i rozvoru nabrala také kila. Zvýšila se ovšem i tuhost, nahoru pak šla rovněž kvalita plastů. Výrazně odlišný byl i design, což bylo vlastně poněkud překvapivé - daná stylizace byla totiž záložní variantou už u první generace, Ford ji ale tehdy nevyužil.
Druhý Focus byl lepší na všech frontách kromě jedné. Jen lehce vylepšený podvozek předchůdce už nebyl s to tak dobře pracovat se zvýšenou hmotností a třebaže konkurenci stále překonával, břitkost a přesnost originálu byla pryč. Reputaci tak musel Ford zachraňovat až sportovními modely ST a RS, které dostaly 2,5litrový pětiválec naladěný u verze RS500 až na 350 koní.
Pohled na evropské registrace naznačuje, že ani zákazníci vlastně netoužili po všestranném balíčku, ale spíše po oné Svaté trojici (řízení, řazení a podvozek), kterou Ford vyladil k dokonalosti u originálu. Zatímco tedy první generace prodejně byla na dostřel evropské jedničce (Volkswagenu Golf), druhá generace třeba v roce 2009 dosáhla jen na poloviční registrace Golfu.
Fanoušci původního Focusu doufali, že Ford se z přešlapů poučí a u nástupce opětovně nastolí staré pořádky. Jenže automobilka v mezičase najela na novou globální strategii One Ford, dle které měly být vozy nabízeny celosvětově jen s minimálními změnami. Jako takové tedy musely oslnit publikum různých chutí, což je koncept, který se vlastně nikdy neosvědčil.
Ač tedy design dokázat zaujmout, šlo spíše o mladistvé zákazníky, kteří ovšem netvořili tu největší nákupní skupinu. Konzervativce novinka naopak spíše odrazovala, neboť působila jako po zásahu několika tuningových firem. K tomu se navíc přidaly problémy s nespolehlivostí, přičemž zákazníci si stěžovali zejména na dvouspojkovou převodovku. Značka tak musela řešit řadu soudních sporů a jeden tento týden draze prohrála.
Jak na tom byly prodeje? Ty evropské se propadly opravdu razantně, přes 300 tisíc kusů se značka již nedostala. Ve stejné době přitom Volkswagen neměl problém překonat půlmilionovou bariéru. Zdá se tedy, že prakticky jakýkoliv odklon od originálu, se kterým automobilka přišla, byl jen hřebíčkem do rakve modelu, který přitom původně měl šance být právě hrobníkem německého bestselleru.
I proto jsme zvědavi na to, jak si povede novinka. Ford u ní sice dosáhl nárůstu vnitřního prostoru, naštěstí bez zvýšení hmotnosti. Nicméně je otázkou, jak ona poměrně kontroverzní tvář schovávající nepříliš objemné jednotky zapůsobí na zákazníky. Rozhodující přitom v tomto směru bude příští rok, po jehož uplynutí bude víceméně jasné, zda Ford znovu chyboval a nebo dokázal s Focusem opět zamířit blíže místům, na kterých svou pouť životem vlastně začínal...






První generace Fordu Focus dorazila v roce 1998, přičemž k mání bylo třídvířko...
Posléze se ukázal i ostrý Focus RS
Druhá generace již tak prodejně úspěšná nebyla...
...přestože k mání bylo třeba i kupé-kabrio
Chybět samozřejmě nemohlo ani nové RS, tentokráte dokonce s pětiválcem
Třetí generace překvapila poněkud odvážným stylem...
...který ještě dále rozvedly sportovní varianty ST...
...a RS. Tento model se přitom znovu vrátil ke čtyřválci
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025Nové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025
Nejnovější články
Max Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 2 minutamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včera (3)Mercedes nechtěl motory V8 nabízet už skoro pro nic, teď otočil a jejich novou generaci chce nacpat takřka do všeho
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva