Reklama

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve

Nástupce legendárního Escortu se zrodil před 20 lety a z ničeho vylétl rovnou na vrchol. Z toho se ale dá bohužel jen klesat a Focus dělá od té doby přesně to.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve

28.4.2018 | Petr Prokopec | 25 příspěvků

Nástupce legendárního Escortu se zrodil před 20 lety a z ničeho vylétl rovnou na vrchol. Z toho se ale dá bohužel jen klesat a Focus dělá od té doby přesně to.

Nejvýznamnější automobilovou novinkou tohoto měsíce je zcela jistě čtvrtá generace Fordu Focus. Možná vám toto tvrzení bude připadat překvapivé, koneckonců třeba takový design přídě nás příliš nenadchnul, zvláště v porovnání s předchůdcem. Stejně tak nekvitujeme ani rozhodnutí automobilky sáhnout pouze po benzinových tříválcích, jimž společnost budou dělat turbodieselové čtyřválce. Jde totiž o ten typ pohonných jednotek, které nikdy nezvládnou kultivovaností oslnit, i kdyby měly sebevětší počet vyvažovacích hřídelí.

Proč je tedy příchod novinky tolik významný? Je třeba si uvědomit, že je to první stěžejní kompakt, který nám byl představen a který se dozajista bude prodávat i po roce 2020, kdy vejdou v platnost nové limity spotřeby a emisí CO2. Zřejmě i proto se Ford rozhodl vsadit pomalu vše na tříválcovou kartu.

Zcela jiným směrem se hodlá vypravit koncern VW Group. I v jeho případě sice budou velkou roli hrát tříválce, nicméně Němci vehementně vyvíjí hlavně mikrohybridní techniku, která by jim umožnila ponechat ve hře i objemnější a víceválcové pohonné jednotky. Šestiválec se sice pod kapotu Volkswagenu Golf nevrátí a příliš nepočítáme ani s pětiválcem, nicméně při stále větší eliminaci čtyřválců budeme nakonec vděčni i za zachování čehokoli se čtyřmi válci.

Tuto souvislost nezmiňujeme náhodou, neboť pro Ford Focus se může stát další komplikací pro jeho budoucí existenci. Na letošek přitom připadá dvacetileté výročí tohoto modelu, který v nabídce značky vystřídal stárnoucí Escort. Ten si získal velkou popularitu hlavně v Británii, kde byl v 80. a 90. letech nejprodávanějším vozem vůbec. Celkově pak za 33 let našlo svého majitele více než 4,1 milionu exemplářů. Na nástupce byl tedy kladen neskutečný tlak, zvláště když neměl oslovit jen Evropu.

Zajímavé přitom je, že původně se s názvem Focus nepočítalo. Nicméně na počátku roku 1998 manažeři Fordu rozhodli, že označení Escort bude v budoucnu ještě užíváno pro jiná auta. Jako Focus tedy novinka dorazila na ženevský autosalon, nicméně značce se okamžitě ozvali zástupci vydavatelství Burda s tím, že požadují přejmenování vozu pro německý trh, aby nedošlo na parazitování na názvu již existujícího časopisu. Nakonec ale obě strany dosáhly dohody.

Na sklonku roku 1998 se tedy Focus dostal do showroomů, kde okouzloval zákazníky zcela novým designem ve stylu New Edge. Ten nekončil jen u exteriéru, neskutečně odvážný na danou dobu byl také interiér. Automobilka navíc neponechala nic náhodě ani po technické stránce, a tak zadní nápravu osadila víceprvkovým zavěšením, které bylo nazváno Control Blade a jež Ford dokázal vyrábět velmi levně. VW Golf měl v tu dobu vzadu jen torzní příčku a se svým tradičně nenápaditým designem jen závistivě koukal - na Focus tehdy nikdo neměl.

Právě náskok oproti konkurenci dovedl kompaktní Ford již v roce 1999 k titulu Evropské auto roku. Novináři i zákazníci byli nadšení z ovladatelnosti, kterou kromě inovativní zadní nápravy umožňovalo i velmi přesné řízení. Závratný obchodní úspěch na sebe nenechal dlouho čekat - zatímco Escort potřeboval na 4,1 milionu registrací 33 let, prvního Focusu se za šest let jen v Evropě prodaly 3 miliony kusů.

V té době automobilka již neměla v nabídce jen třídveřový a pětidveřový hatchback a kombík, ale rovněž sportovní deriváty ST a RS. Druhý zmíněný dostal nejen přeplňovaný dvoulitr s 212 koňmi, ale především vrcholnou techniku v podobě tlumičů Sachs, diferenciálu Quaife či brzd Brembo. I proto se traduje, že Ford měl na každém exempláři prodělávat až milion korun. Image modelu jako takového ale skvěle podporoval a automobilka neměla čeho litovat - Focus byl zlatý důl.

Dostáváme se k druhé generaci, která dorazila v roce 2004. Oproti té první nabídla více místa v interiéru i zavazadelníku, nicméně s nárůstem venkovních rozměrů i rozvoru nabrala také kila. Zvýšila se ovšem i tuhost, nahoru pak šla rovněž kvalita plastů. Výrazně odlišný byl i design, což bylo vlastně poněkud překvapivé - daná stylizace byla totiž záložní variantou už u první generace, Ford ji ale tehdy nevyužil.

Druhý Focus byl lepší na všech frontách kromě jedné. Jen lehce vylepšený podvozek předchůdce už nebyl s to tak dobře pracovat se zvýšenou hmotností a třebaže konkurenci stále překonával, břitkost a přesnost originálu byla pryč. Reputaci tak musel Ford zachraňovat až sportovními modely ST a RS, které dostaly 2,5litrový pětiválec naladěný u verze RS500 až na 350 koní.

Pohled na evropské registrace naznačuje, že ani zákazníci vlastně netoužili po všestranném balíčku, ale spíše po oné Svaté trojici (řízení, řazení a podvozek), kterou Ford vyladil k dokonalosti u originálu. Zatímco tedy první generace prodejně byla na dostřel evropské jedničce (Volkswagenu Golf), druhá generace třeba v roce 2009 dosáhla jen na poloviční registrace Golfu.

Fanoušci původního Focusu doufali, že Ford se z přešlapů poučí a u nástupce opětovně nastolí staré pořádky. Jenže automobilka v mezičase najela na novou globální strategii One Ford, dle které měly být vozy nabízeny celosvětově jen s minimálními změnami. Jako takové tedy musely oslnit publikum různých chutí, což je koncept, který se vlastně nikdy neosvědčil.

Ač tedy design dokázat zaujmout, šlo spíše o mladistvé zákazníky, kteří ovšem netvořili tu největší nákupní skupinu. Konzervativce novinka naopak spíše odrazovala, neboť působila jako po zásahu několika tuningových firem. K tomu se navíc přidaly problémy s nespolehlivostí, přičemž zákazníci si stěžovali zejména na dvouspojkovou převodovku. Značka tak musela řešit řadu soudních sporů a jeden tento týden draze prohrála.

Jak na tom byly prodeje? Ty evropské se propadly opravdu razantně, přes 300 tisíc kusů se značka již nedostala. Ve stejné době přitom Volkswagen neměl problém překonat půlmilionovou bariéru. Zdá se tedy, že prakticky jakýkoliv odklon od originálu, se kterým automobilka přišla, byl jen hřebíčkem do rakve modelu, který přitom původně měl šance být právě hrobníkem německého bestselleru.

I proto jsme zvědavi na to, jak si povede novinka. Ford u ní sice dosáhl nárůstu vnitřního prostoru, naštěstí bez zvýšení hmotnosti. Nicméně je otázkou, jak ona poměrně kontroverzní tvář schovávající nepříliš objemné jednotky zapůsobí na zákazníky. Rozhodující přitom v tomto směru bude příští rok, po jehož uplynutí bude víceméně jasné, zda Ford znovu chyboval a nebo dokázal s Focusem opět zamířit blíže místům, na kterých svou pouť životem vlastně začínal...

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 1 - Ford Focus historie 01Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 2 - Ford Focus historie 02Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 3 - Ford Focus historie 03Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 4 - Ford Focus historie 04Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 5 - Ford Focus historie 05Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 6 - Ford Focus historie 06
První generace Fordu Focus dorazila v roce 1998, přičemž k mání bylo třídvířko...

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 7 - Ford Focus historie 07Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 8 - Ford Focus historie 08Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 9 - Ford Focus historie 09
...stejně jako třeba kombík

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 10 - Ford Focus historie 10Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 11 - Ford Focus historie 11Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 12 - Ford Focus historie 12Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 13 - Ford Focus historie 13Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 14 - Ford Focus historie 14Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 15 - Ford Focus historie 15Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 16 - Ford Focus historie 16Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 17 - Ford Focus historie 17Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 18 - Ford Focus historie 18Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 19 - Ford Focus historie 19Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 20 - Ford Focus historie 20Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 21 - Ford Focus historie 21
Posléze se ukázal i ostrý Focus RS

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 22 - Ford Focus historie 22Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 23 - Ford Focus historie 23Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 24 - Ford Focus historie 24Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 25 - Ford Focus historie 25Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 26 - Ford Focus historie 26Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 27 - Ford Focus historie 27
Druhá generace již tak prodejně úspěšná nebyla...

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 28 - Ford Focus historie 28Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 29 - Ford Focus historie 29Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 30 - Ford Focus historie 30Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 31 - Ford Focus historie 31Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 32 - Ford Focus historie 32Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 33 - Ford Focus historie 33
...přestože k mání bylo třeba i kupé-kabrio

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 34 - Ford Focus historie 34Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 35 - Ford Focus historie 35Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 36 - Ford Focus historie 36Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 37 - Ford Focus historie 37Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 38 - Ford Focus historie 38Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 39 - Ford Focus historie 39
Chybět samozřejmě nemohlo ani nové RS, tentokráte dokonce s pětiválcem

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 40 - Ford Focus historie 40Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 41 - Ford Focus historie 41Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 42 - Ford Focus historie 42Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 43 - Ford Focus historie 43Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 44 - Ford Focus historie 44Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 45 - Ford Focus historie 45
Třetí generace překvapila poněkud odvážným stylem...

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 46 - Ford Focus historie 46Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 47 - Ford Focus historie 47Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 48 - Ford Focus historie 48Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 49 - Ford Focus historie 49Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 50 - Ford Focus historie 50Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 51 - Ford Focus historie 51
...který ještě dále rozvedly sportovní varianty ST...

Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 52 - Ford Focus historie 52Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 53 - Ford Focus historie 53Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 54 - Ford Focus historie 54Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 55 - Ford Focus historie 55Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 56 - Ford Focus historie 56Smutná historie Fordu Focus: měl pohřbít Golf, hřebíky ale sázel do vlastní rakve - 57 - Ford Focus historie 57
...a RS. Tento model se přitom znovu vrátil ke čtyřválci

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše