Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Soud nařídil otevřít léta opuštěný archiv zkrachovalé karosárny. Podívejte se, co objevil uvnitř
26.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Je až neuvěřitelné, jaké poklady byly bez vědomí kohokoli mimo firmu skryty v archivech karosárny Bertone. Teď si je můžeme všechny prohlédnout.
Firma Bertone má za sebou neuvěřitelnou stoletou historii, založena totiž byla již v roce 1912. Od té doby firemní designéři navrhli skoro nekonečné množství aut, z nichž na jedno přišla řeč vcelku nedávno. Mluvíme o Cizetě-Moroder V16T, je to ale jen nepatrný střípeček z obří mozaiky děl, pod níž je Bertone podepsán. Zmínit můžeme také také pod Škodou Favorit, Lancií Stratos či Lamborghini Miura, Countach a Diablo. Historie je zkrátka plná aut, které navrhlo právě toto designové centrum.
Nicméně ani neuvěřitelná šňůra úspěchů nakonec firmu neuchránila před pádem až na úplné dno. Již v roce 2009 musel Bertone prodat továrnu Grugliasco Fiatu a zredukovat počet zaměstnanců. Víceméně tím ale jen prodloužil svou agónii, což se opakovalo i v roce 2011, kdy došlo na rozprodej sbírky ceněných konceptů. Definitivní konec přišel o tři roky později - 18. března 2014 se brány společnosti zavřely nadobro a její veškerý majetek byl zapečetěn nuceným správcem.
O rok později došlo na rozprodání takřka veškerého zbytku konceptů, které byly v majetku divize Carrozzeria Bertone. Mimo to ovšem společnost disponovala také oddělením Bertone Stile, které se zabývalo pouze designem. Sídlo této odnože zůstalo zapečetěno a až nedávno italský soud dohlížející na likvidaci firmy rozhodl, že k otevření sídla na jihovýchodě Turína může dojít. A na úředníky tam čekalo překvapení, jaké zažívají lidé pátrající po ceněných vozech ve starých stodolách.
Ústředí totiž skrývalo neuvěřitelné množství archivního materiálu, který zahrnuje nejen původní návrhy či zmenšené modely, ale také množství náhradních dílů a dokonce hotové koncepty. Podívejte se sami na fotky níže, je to ohromující poklad dokumentující vývoj dekád designu automobilů všeho druhu. Veškerý objevený majetek pak bude nabídnut společností Aste Bolaffi v aukci, která se koná 23. května v Miláně.
A nad čím se tedy bude vznášet dražební kladívko? To člověk pomalu nikdy neví, říká k tématu automobilový historik Massimo Delbò. „Když otevřete zásuvku, nikdy nevíte, co se objeví. Někdy může být prázdná, jindy zahrnuje původní návrhy Lamborghini Miura, následně třeba složku BMW-Lamborghini zahrnující třeba vývoj aut, které dnes známe pod názvy BMW M1, Alfa Romeo GTV nebo Fiat 850 Spider.“
Jak jsme ale zmínili výše, jen o designové návrhy tu nejde. Dále do aukce míří řada modelů v měřítku 1:5 či 1:10. Mezi nimi si přitom pozornost žádá Lamborghini Countach, které bylo vyvedeno ve stejném tvaru a se stejnou barvou jako zcela první reálný vůz. Nechybí ovšem ani vizualizace mnoha aut Alfy Romeo, některé studie, jenž se nedostaly do pozdější fáze, pak nelze ani identifikovat. Vidíme třeba i sedan s logem Škody, a níž Bertone svého času spolupracoval. Může jít cokoli od nástupce či evoluce Favoritu až po auto, o kterém historie pořádně ani neví.
Nabídnuty budou také skutečné automobily, mezi mini pak především koncepty Pandion a Nuccio. První byl postaven na bázi Alfy Romeo 8C Competizione, přičemž slavil sté výročí značky. Druhý pro změnu vyšel z Ferrari 430 a odkazoval na sté narozeniny karosárny. Tímto vozem přitom nebyla zrovna potěšena značka z Maranella, jenž byla v té době výrazně spojovaná s karosárnou Pininfarina.
Do aukce ovšem zamíří i původní rýsovací prkno Marcella Gandiniho, stejně jako třeba vzorník ve tvaru stromu, který schraňuje různé barvy a jejich kódy od mnoha specifických modelů. Možností jak utrácet peníze, je tedy hodně - a více vlastně bude i příležitostí, neboť kromě květnové aukce se odehraje ještě jedna, a to na počátku října.

































Poslední majetek kdysi slavné karosárny Bertone míří do aukce, jsou v něm hotové poklady
Zdroj: Motor1
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Jediné současné Bugatti vám naservíruje brutální projev motoru 8,0 W16 quad turbo přímo pod nos, je to neskutečný rachot
včeraRusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
23.5.2025Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Sprintu opět Marquez, ale Alex včera 22:51
- V Moto2 získal PP Canet; 16. Salač včera 22:32
- Pole Position Moto3 v sobotu pro Ruedu včera 14:00
- Polesetter se jmenuje Fabio Quartararo včera 13:42
- Most prosím znovu v létě! včera 10:00
Nejnovější články
Zakladatelé Alpiny prodali Alpinu, aby si založili novou Alpinu nesoucí jejich jméno. Jejich první novinka je zvláštní
před hodinouNissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
před 2 hodinamiNejprodávanější Dacia se jako ojetá podle detailních dat TÜV vyplatí jen někdy, i tady je nad koupí třeba přemýšlet
včeraZkrachovalou největší továrnu na baterky v Evropě nikdo nechce. Firma končí s výrobou a propustí zbytek lidí, likvidace je na spadnutí
včeraPorsche dělá další obrovskou chybu. Zařízlo své poslední starosvětské sporťáky a nemá pro ně dokonce žádnou náhradu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva