Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Sportovní Honda byla doma propadák kvůli prvku, kterému se říkalo „Perverzní páka“
18.11.2019 | Mirek Mazal
Pro nás je to spíše úsměvná záležitost, v rodném Japonsku z toho ale byl velký poprask. Prvek jen velmi teoreticky zneužitelný náruživými řidiči se dostal až do televize, což autu zlomilo vaz.
Honda Prelude vznikala v letech 1978 až 2001 za zdmi továrny v japonské Sayamě. Sportovní kupé, v podstatě dvoudveřová verze dobových Accordů po pět generací propagovala japonskou důmyslnost a především zahraniční zákazníci ji kupovali kvůli řidičské atraktivitě, každodenní využitelnosti a vyhlášené spolehlivosti. V kontextu vývozního úspěchu je těžké si představit, že na domácím trhu šlo o propadák. Jenže šlo.
Hlavním důvodem nebývale malého zájmu Japonců se nestal žádný obvyklý problém, který by se na voze vyskytl, ale zařízení, jež časem dostalo výstižnou přezdívku „Perverzní páka“. Nízká popularita byla výsledkem souhry více faktorů, mimo jiné nižším výkonem oproti dobovému Skylinu, zmíněná věc se ale stala pověstným hřebíčkem do rakve. Kupé této třídy v Japonsku platila za tzv. „Date Cars“ (Auta na rande) a jejich tržnímu úspěchu něco jako „Perverzní páka“ nemohlo prospět.
Toto označení si vysloužila docela nevinná páčka umožňující sklopení sedadla spolujezdce z místa řidiče. Obyčejné ovládání aretace nebylo standardně na boku opěradla směrem ke dveřím, konstruktéři jej umístili na druhou stranu k dosahu řidiče. Ten pak mohl příliš snadno složit opěradlo dozadu, čímž vzniklo improvizované lůžko. Nám to přijde úsměvné, v Japonsku to ale způsobilo až opovržení a zdiskreditování Preludu jako auta na rande. Však která ctihodná dívka by takového vozu dobrovolně nasedla?
Problém s umístěním páky měli Japonci zejména poté, co se jím začala zabývat televize. Například Američané proti mechanismu blízko řidiče nikdy nic nenamítali, a to bychom je z našeho pohledu označili za prudérní. Svědčí to především o povaze asijské populace, která pro Evropana může být obtížně pochopitelná - až přemíra představivosti nebyla daleko na východě nikdy nedostatkovým zbožím.
Samotná možnost jedním tahem dostat pasažéra do zranitelné polohy uškodila pověsti jinak dobrého auta. Kolikrát někdo nedobrovolně ležel na lopatkách se nikdy nepodaří zjistit, ale špatná pověst zcela jistě překonává skutečnost. Původní úmysl byl přitom velice ušlechtilý - šlo jen o to usnadnit nasedání na zadní sedadla. Člověk takto mohl od volantu snáze sklopit vedlejší opěradlo, aby nově příchozí mohli rovnou naskočit do hůře přístupných míst, aniž by řidič musel vystupovat.
Nevinná páčka na sklápění opěradla sedadla spolujezdce z místa řidiče souhrou okolností absurdně zdiskreditovala jinak výborné kupé u Japonců, jinde ve světě byla přitom velmi úspěšná
Normally in 2-door sports coupe with rear seats, the side seat levers are pointed outwards towards the incoming passenger for THEM to pull the seat forward & access the rear.
— ちびてく 🎚🆙👇🎹🔊🏚💨 (@chibitech) 6. listopadu 2019
But in a 2nd gen Prelude?
NO! Let's instead give the driver full access to the passenger's recliner!😏😱 pic.twitter.com/bKF8mhYefx
Zdroje: ちびてく@Twitter, ぷれりゅーど@Youtube přes Jalopnik
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejnovější články
- První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
před hodinou - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
před 2 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
před 3 hodinami - Dvojí výkon vrcholné Tesly Model 3 byl vysvětlen, Česko i většina světa dostane ošizenou verzi
před 5 hodinami - Dlouholetý šéfdesignér Škody přešel k Číňanům. Na povel bude mít i značku, která stále víc boduje v Česku
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva