Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Stačilo málo a Volkswagen by dnes vůbec neexistoval. Prsty v tom měl Stalin
11.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Že se Ferdinand Porsche zapletl s Hitlerem, aby vytvořili mj. to, co dnes známe jako VW Brouk, je známá věc. Ještě dříve ale koketoval se Stalinem.
Před několika málo dny jsme si mohli posvítit na Projekt Kortež, v jehož rámci vzniká i nová limuzína pro ruského prezidenta Vladimíra Putina. Tento vůz přitom má používat motor vyvinutý u Porsche, což mohlo někoho zarazit. Překvapivě však nejde o nic neobvyklého, automobilka z Zuffenhausenu totiž v minulosti se Sovětským svazem spolupracovala, přičemž třeba taková Lada Samara vznikla prakticky celá pod taktovkou Porsche.
Tato fakta jsou ovšem známa, i když ne až tak široce. Nejspíše však jen málokdo ví, že stačilo málo, a celá automobilka Porsche a také Volkswagen, jak jej známe dnes, by nejspíše nikdy nevznikly. Krátce poté, co Ferdinand Porsche založil 25. dubna 1931 vlastní společnost, dostal přímo od delegace ze Sovětského svazu ve Stuttgartu pozvánku do Moskvy. A jejím cílem rozhodně nebyla prohlídka tamních pamětihodností.
Bolševikům šlo o obchodní spolupráci a i když rodák z českých Vratislavic něčemu takovému velkou šanci nedával, do Moskvy se 20. července 1932 opravdu vydal. Země se tehdy nacházela uprostřed razantního přerodu, neboť komunistická strana se chtěla vyrovnat západu. Zváni tak byly specialisté i přímo z Ameriky, jenž měli k dispozici bazény, golfová hřiště a další vymoženosti. Jejich rezidence byly stavěny dále od civilizace, a tak neměli pomalu ani ponětí o běžných krutostech režimu, stejně jako běžný lid neměl ponětí, co mají tito lidé k dispozici.
Jedním z takových se měl stát i Porsche, který následně procestoval velký kus Ruska a podíval se až ke Kaspickému moři či na Krym. Navštívil také tamní automobilové i letecké závody, ukázána mu byla výroba pancéřovaných vozů i továrna na traktory ve Stalingradu. Vše přitom potřebovalo modernizaci a právě té se měl Porsche ujmout.
Dostal nabídku stát se generálním ředitelem automobilového průmyslu v Sovětském svazu a kdyby ji přijal, mohl se do země přestěhovat s celou svou rodinou. K dispozici by měl vilu na Krymu i neskutečné peníze, stran toho by si mohl volit své pracovníky a jeho pravomoce by byly takřka neomezené. Není tedy vlastně nikterak překvapivé, že o nabídce po cestě zpět do Německa vážně uvažoval.
Nakonec se ovšem rozhodl, že nabídku Josifa Vissarionoviče Stalina nepřijme. V té době mu totiž bylo 57 let a neuměl ani slovo rusky. Co bylo horší, Stalin chtěl, aby se zavázal zůstat v Sovětském svazu na věčné časy. Kromě toho byla jeho volba ovlivněna ještě jednou skutečností - krátce před jeho cestou do Moskvy se totiž začalo v Německu mluvit o politické straně, jenž by ráda zemi motorizovala.
Dnes nejspíše již nemusíme zmiňovat, že onou stranou byla NSDAP. V jejím čele pak stál Adolf Hitler, který v roce 1933 ohlásil dva nové projekty. Jedním z nich byl „lidový vůz“, v jehož vedení nakonec Porsche skončil. Položen tak byl základní kámen automobilky Volkswagen, kterou dodnes Porscheho potomci fakticky ovládají. A že si Porsche založil později i automobilku nesoucí jeho jméno, jistě nemusíme dodávat. Můžeme se jen ptát, jak by asi vypadal dnešní automobilový svět, kdyby na začátku 30. let dostal přednost ruský diktátor před německým a ne opačně...
Ferdinand Porsche mohl mít pod palcem celý ruský automobilový průmysl...
...nakonec však dal přednost před Stalinem Hitlerovi
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Mistr světa Bagnaia tvrdí muziku v Jerezu včera 16:23
- Pátek v Jerezu - Moto2: 1. Roberts, 13. Salač včera 15:49
- Úvod v Jerezu: Na čele bratři Marquezové, 7. Pedrosa včera 11:30
- Nová pravidla MotoGP od sezóny 2027 včera 10:42
- Pre Jerez 25.4.2024
Nejnovější články
- V nizozemském Utrechtu už začínají vypínat dobíjecí stanice elektromobilů. Elektřina není, situace se nezlepší roky
před 9 hodinami - Elektrický propadák Mercedesu dál „skóruje”, je druhým nejpomaleji prodávaným autem ze všech, sklady okupuje měsíce
před 11 hodinami - Francouzi po čase stvořili opravdu krásné auto. Dostalo bezemisní pohon, který nemá problém s dojezdem
včera - V Bruselu přišli na to, že kamiony tvoří hrstku aut, ale figurují v 15 procentech smrtelných nehod, posvítí si na ně
včera - První dobíjecí Lamborghini je další hybridní nesmysl, fiktivní úsporu paliva mění za 300kilovou nadváhu
včera
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.26. 22:10 - jerry
- Onboard videa 04.26. 16:17 - řidičBOB
- VZKAZY 04.26. 14:59 - petr_riha
- Audi A6 C7 převodovky 04.26. 14:28 - Arkis
- S větrem ve vlasech.... 04.26. 14:16 - pavproch
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.26. 10:35 - Brus
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.26. 09:48 - Eda
- Výběr Hybrid auta 04.26. 09:34 - mattonecz