Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla

Není to žert, ta komunistická Lada hledala pomoc u toho kapitalistického Porsche. A navzdory jeho schopnostem ji v jednom případě nebyla dost dobrá.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla

28.10.2017 | Marek Bednář | 1 příspěvek

Není to žert, ta komunistická Lada hledala pomoc u toho kapitalistického Porsche. A navzdory jeho schopnostem ji v jednom případě nebyla dost dobrá.

Když se řekne Lada a Porsche, člověku se něco vybaví. Většinou to budou na jedné straně zastarávající komunistické krabice a na druhé straně schopné sporťáky, které jsou také do velké míry symbolem společenského postavení. Jen málokdo však ví, že tyto automobilky na některých projektech spolupracovaly, a to už v dobách hlubokého komunismu.

Tahle spolupráce měla více projevů, ale nejlépe zdokumentované jsou dva, z nichž opět jen jeden později skutečně jezdil po silnicích. Začněme ale od začátku - prvním výsledkem spolupráce byl facelift Lady 2103, stroje vzniklého ještě díky licenci od Fiatu z 60. let. O deset let později ale byl čas na facelift a za tímhle účelem se v roce 1975 sešli ředitel Porsche Ernst Fuhrmann a ruský ministr automobilového průmyslu Viktor Poljakov.

Dohodli se tehdy na tříletém partnerství, při kterém mělo Porsche pomáhat navrhovat vozy Lada. A už v roce 1976 se na světě objevil první výsledek snahy Porsche trochu výrobky Lady pozvednout. Byl jím zmíněný facelift Žigulíku, který si můžete prohlédnout na obrázcích. Nelze tu zapřít základní design Lady, resp. původního Fiatu 124, protože Porsche zvenčí v podstatě jen odstranilo veškerý chrom včetně nárazníků a nahradilo ho plastem.

Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 1 - lada porsche 2103 facelift 01Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 2 - lada porsche 2103 facelift 02Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 3 - lada porsche 2103 facelift 03
Facelift Lady 2013 z pera techniků a designérů Porsche

V kabině bylo změn trochu víc, nejvíc do očí uhodí nový volant, který je dost nápadně podobný tomu v dobových vozech Porsche, v podstatě tu je jen jiné logo. Také ale vidíme novou palubní desku. Změny Porsche provedlo rovněž na podvozku, který nabídl lepší ovladatelnost i komfort. Zlepšení tu asi nebyl takový problém, pokud byl základ patnáct let starý a Porsche... bylo už tehdy Porsche.

Lada nicméně na tento německý návrh nepřistoupila, což je pozoruhodné - sama se těžko mohla dobrat lepšího výsledku, alespoň po technické stránce. Lada se tak pustila do svého vlastního faceliftu 2103, modelu 2106, který byl nakonec tím, který se dostal do výroby. „Lada 2103 by Porsche” naopak sériovou produkci nikdy nepoznala a zůstává jen slepou větví vývoje.

Co nicméně ze spolupráce Západního Německa a Sovětského Svazu do výroby vstoupilo, byla Lada Samara. Ta se ukázala v roce 1984 a byl to první vůz SSSR, který se dal považovat za moderní, tehdejšími měřítky, samozřejmě. Hlavně proto, že měl motor vpředu napříč a pohon předních kol, proti čemuž můžou nadšení řidiči prskat, ale je tu nesporná výhoda levnější výroby, většího vnitřního prostoru a i řidičské nezáludnosti.

Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 4 - lada porsche 2108 vyvoj 01Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 5 - lada porsche 2108 vyvoj 02
V případě Samary už probíhal v koordinaci s Porsche prakticky celý vývoj

První návrh opět pocházel od automobilky Porsche, která dodala skici už v roce 1977. O rok později vyjel první prototyp, který měl některé panely karoserie dokonce z hliníku, a další rok na to rozhodla sovětská vláda o vývoji nového vozu. Ten pochopitelně trval několik let, třebaže od roku 1980 byly podepsány dohody o spolupráci s Porsche a dalšími výrobci. V roce 1984 vyjela nová Samara, také zvaná 2108, na silnice.

Jak stojí i výše, nebyla tak úplně vyvinuta „umem sovětského lidu”. Lada pro ni nakoupila 20 licencí na různé části, včetně např. předního zavěšení McPherson, ale také takových drobností, jako jsou zámky dveří. Také tu byly „západní” kotoučové brzdy na předních kolech, které spolu s posilovačem pocházely od firmy Lucas, pneumatiky nebo hřebenové řízení od ZF.

Samara se vyráběla více než tři dekády, přežila i pád železné opony a přechod k tržnímu hospodářství, a to docela elegantně. Prvního většího faceliftu se jí dostalo až v polovině 90. let a s ním pak vydržela až do roku 2013, kdy byla její výroba ukončena. Důchod si ale rozhodně zasloužila, bylo to první sovětské auto (výše zmiňovaný vůz byl spíše Fiat), které se prodávalo skutečně masově. Ještě po jejím konci vznikly na stejném základě modely Kalina a Priora, které Rusové prodávají dodnes. A tak, pokud některý z nich náhodou máte, vlastníte tak trochu i Porsche. Tak trochu...

Kompletní fotogalerie

Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 6 - lada porsche 2103 facelift 01Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 7 - lada porsche 2103 facelift 02Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 8 - lada porsche 2103 facelift 03
Tenhle facelift Žigulíku z od Porsche se nikdy nedostal do výroby

Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 9 - Lada Samara 24Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 10 - Lada Samara 28Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 11 - Lada Samara 29Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 12 - Lada Samara 30Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 13 - Lada Samara 33Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 14 - Lada Samara 35Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 15 - Lada Samara 37Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 16 - Lada Samara 39Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 17 - Lada Samara 40Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 18 - Lada Samara 41Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 19 - Lada Samara 43Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 20 - Lada Samara 46Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 21 - Lada Samara 62Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 22 - Lada Samara 63
Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 23 - lada porsche 2108 vyvoj 01Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 24 - lada porsche 2108 vyvoj 02Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 25 - lada porsche 2108 vyvoj 03Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 26 - lada porsche 2108 vyvoj 04Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 27 - lada porsche 2108 vyvoj 05Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla - 28 - lada porsche 2108 vyvoj 06
Druhý příklad spolupráce, VAZ 2108, známý spíš jako Lada Samara, už byl o poznání úspěšnější

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 1 příspěvek

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše