Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Lada si kdysi nechala dvě auta navrhnout u Porsche. Jednou jeho nápady odmítla
28.10.2017 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Není to žert, ta komunistická Lada hledala pomoc u toho kapitalistického Porsche. A navzdory jeho schopnostem ji v jednom případě nebyla dost dobrá.
Když se řekne Lada a Porsche, člověku se něco vybaví. Většinou to budou na jedné straně zastarávající komunistické krabice a na druhé straně schopné sporťáky, které jsou také do velké míry symbolem společenského postavení. Jen málokdo však ví, že tyto automobilky na některých projektech spolupracovaly, a to už v dobách hlubokého komunismu.
Tahle spolupráce měla více projevů, ale nejlépe zdokumentované jsou dva, z nichž opět jen jeden později skutečně jezdil po silnicích. Začněme ale od začátku - prvním výsledkem spolupráce byl facelift Lady 2103, stroje vzniklého ještě díky licenci od Fiatu z 60. let. O deset let později ale byl čas na facelift a za tímhle účelem se v roce 1975 sešli ředitel Porsche Ernst Fuhrmann a ruský ministr automobilového průmyslu Viktor Poljakov.
Dohodli se tehdy na tříletém partnerství, při kterém mělo Porsche pomáhat navrhovat vozy Lada. A už v roce 1976 se na světě objevil první výsledek snahy Porsche trochu výrobky Lady pozvednout. Byl jím zmíněný facelift Žigulíku, který si můžete prohlédnout na obrázcích. Nelze tu zapřít základní design Lady, resp. původního Fiatu 124, protože Porsche zvenčí v podstatě jen odstranilo veškerý chrom včetně nárazníků a nahradilo ho plastem.
Facelift Lady 2013 z pera techniků a designérů Porsche
V kabině bylo změn trochu víc, nejvíc do očí uhodí nový volant, který je dost nápadně podobný tomu v dobových vozech Porsche, v podstatě tu je jen jiné logo. Také ale vidíme novou palubní desku. Změny Porsche provedlo rovněž na podvozku, který nabídl lepší ovladatelnost i komfort. Zlepšení tu asi nebyl takový problém, pokud byl základ patnáct let starý a Porsche... bylo už tehdy Porsche.
Lada nicméně na tento německý návrh nepřistoupila, což je pozoruhodné - sama se těžko mohla dobrat lepšího výsledku, alespoň po technické stránce. Lada se tak pustila do svého vlastního faceliftu 2103, modelu 2106, který byl nakonec tím, který se dostal do výroby. „Lada 2103 by Porsche” naopak sériovou produkci nikdy nepoznala a zůstává jen slepou větví vývoje.
Co nicméně ze spolupráce Západního Německa a Sovětského Svazu do výroby vstoupilo, byla Lada Samara. Ta se ukázala v roce 1984 a byl to první vůz SSSR, který se dal považovat za moderní, tehdejšími měřítky, samozřejmě. Hlavně proto, že měl motor vpředu napříč a pohon předních kol, proti čemuž můžou nadšení řidiči prskat, ale je tu nesporná výhoda levnější výroby, většího vnitřního prostoru a i řidičské nezáludnosti.
V případě Samary už probíhal v koordinaci s Porsche prakticky celý vývoj
První návrh opět pocházel od automobilky Porsche, která dodala skici už v roce 1977. O rok později vyjel první prototyp, který měl některé panely karoserie dokonce z hliníku, a další rok na to rozhodla sovětská vláda o vývoji nového vozu. Ten pochopitelně trval několik let, třebaže od roku 1980 byly podepsány dohody o spolupráci s Porsche a dalšími výrobci. V roce 1984 vyjela nová Samara, také zvaná 2108, na silnice.
Jak stojí i výše, nebyla tak úplně vyvinuta „umem sovětského lidu”. Lada pro ni nakoupila 20 licencí na různé části, včetně např. předního zavěšení McPherson, ale také takových drobností, jako jsou zámky dveří. Také tu byly „západní” kotoučové brzdy na předních kolech, které spolu s posilovačem pocházely od firmy Lucas, pneumatiky nebo hřebenové řízení od ZF.
Samara se vyráběla více než tři dekády, přežila i pád železné opony a přechod k tržnímu hospodářství, a to docela elegantně. Prvního většího faceliftu se jí dostalo až v polovině 90. let a s ním pak vydržela až do roku 2013, kdy byla její výroba ukončena. Důchod si ale rozhodně zasloužila, bylo to první sovětské auto (výše zmiňovaný vůz byl spíše Fiat), které se prodávalo skutečně masově. Ještě po jejím konci vznikly na stejném základě modely Kalina a Priora, které Rusové prodávají dodnes. A tak, pokud některý z nich náhodou máte, vlastníte tak trochu i Porsche. Tak trochu...
Kompletní fotogalerie
Tenhle facelift Žigulíku z od Porsche se nikdy nedostal do výroby
Druhý příklad spolupráce, VAZ 2108, známý spíš jako Lada Samara, už byl o poznání úspěšnější
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Superpole WSSP vyhrál Manzi, 33. Vostatek včera 16:36
- Počasí způsobilo chaos v Assenu, nejlepším v pátek Bautista včera 16:27
- FIM EWC 24h Le Mans: PP pro YART s Hanikou včera 16:19
- Superpole WSSP300 pro Garciu, 4. Svoboda včera 14:17
- V Assenu začal nejrychleji Razgatlioglu včera 13:49
Nejnovější články
- Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
před hodinou - Svolávací akce kvůli zasekávajícímu se plynu donutila Teslu odhalit, kolik reálně prodává Cybertrucků
před 3 hodinami - Fiat Panda má pověst velmi poruchového auta, v bazarech přesto táhne, časem svým způsobem zraje
včera - Někdo najel s nejkrásnějším moderním Astonem Martin 514 tisíc kilometrů, něco takového jsme v životě neviděli
včera - Hra se otočila. Číňané léta kopírovali evropská auta, teď si VW koupil kus čínské značky, aby sám mohl opisovat
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 08:59 - Truck Daškam
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda