Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Takhle Škoda kdysi testovala první Octavii, ani s ní se nikdo nemazlil
28.12.2017 | Petr Miler
Proces testování odolnosti jedněch z nejlepších supersportů planety právem vyvolává respekt. Je ale třeba říci, že není ani tak výjimečný, ani nový.
´
Před několika hodinami jsme vám ukázali, jak Koenigsegg testuje odolnost svých aut. Právem jsme žasli nad tím, co stroje malosériového švédského výrobce supersportů vydrží, však málokdo by řekl, že taková auta budou stavěna na rychlé přejíždění vysokých obrubníků, že jejich nárazníkům bude ukradené, když do nich bacíte kladivem nebo že si jejich komplikovaný dveřní systém nechá bez protestů líbit až extrémně hrubé zacházení.
Asi to nebudou běžné způsoby, se kterými se švédské sporťáky budou muset potýkat, ale tak mají testy odolnosti vypadat. Nastaveny musí být podle extrémů, se kterými bude nakonec reálně vystavena jen hrstka prodaných vozů, jen tak mohou uspokojit co největší část klientely. Je to tak dobře, bylo by ale nesprávné si myslet, že takto uvažují jen výrobci těch nejdražších aut světa. Prakticky stejně - a už léta - testují své vozy i mainstreamové automobilky.
Vzpomenout v této souvislosti můžeme už na první generaci Škody Octavia. Ta se ukázala skoro přesně pět let po započetí spolupráce české automobilky s Volkswagenem a byla pro škodovku kriticky důležitým modelem. Byl to první skutečný plod kooperace Škody a VW, vůz, který z ekonomického dna se zvedající škodovku mohl postavit na piedestal nebo poslat do propadliště dějin. Který scénář se naplnil, poznáte už pohledem z okna na ulici, sluší se ale připomenout, že ani to se neobešlo bez potu a slz.
Níže přiložené obrázky přibližují náročné testování právě první generace Octavie. Není to dokument, spíše sestřih některých částí, ale ukazuje, čím musel tento vůz před startem výroby projít. Testovací piloti Octavie ani trochu nešetří a i tady ji vystavují zkouškám, kterým jsou vozy v reálu vystavovány zřídka. Vezmou třeba přímo nosem hromadu štěrku nebo v rychlosti skočí s autem ze silnice do pole - a pak zase vyjedou zpátky a opět vůbec ne pomalu. Věci jako test odpružení na boulích, průjezd velkou kaluží nebo extra hrbolatý povrch na testovacím polygonu jsou v podstatě samozřejmostí, stejně jako zatáčky a schopnost Octavie projevovat se nedotáčivě i přetáčivě
Video níže je pozoruhodné ještě jednou věcí - maskováním karoserie. Vzhled první Octavie má dnes snad každý český řidič vypálený do mozku tak, že naň nikdy nezapomene; ne proto, že by to snad bylo nějak krásné auto, ale proto, že jich je na našich silnicích tak strašně moc. Vidět tohle auto pod maskovací fólií je skutečně neobvyklé, byť už jde jen o lehkou kamufláž při závěrečných testech před uvedením do sériové produkce.
Je to i dnes zajímavá podívaná a připomínka toho, že i tahle škodovka se musela vyvíjet tak trochu jako Koenigsegg, aby nakonec uspěla. A nepochybujte o tom, že přinejmenším většina ostatních výrobců zachází se svými auty před uvedením do produkce úplně stejně - jen tak se na ně po začátku prodejů nesesype lavina reklamací, že auto nezvládlo to či ono zacházení...
Testování první generace Octavie bylo zjevně nekompromisní
Bleskovky
- Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
včera - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024 - Muž ukázal, jak samořídicí taxíky Googlu ošálí tričko s nápisem Stop, tohle má být ta brzká budoucnost?
6.5.2024
Nejnovější články
- Nový Duster se do detailu odhalil jako Renault, při jeho ceně to bude obrovský hit
před 10 hodinami - Američané ukázali nový podvodní dron. Dosud tajná zbraň nahání hrůzu nejen žralokům
před 11 hodinami - Land Rover asi zapomněl, kým je a jaký se píše rok. Představil nový 350koňový diesel a osmiválec nahrazující motor V6
včera - Tesla už má problémy i v Číně. Její prodeje se tam propadly skoro o pětinu, i když trh a soupeři rostou
včera - Studie potvrzuje tristní zážitky majitelů elektromobilů. Dochází jim „šťáva”, na dobití čekají hodiny, trápí je všechny obsazené nabíječky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva